WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:02

Hij krijgt de "!" binnen van techniek en uiteindelijk legt hij verantwoordelijkheid af aan de oppermod. (m/v natuurlijk)
En als iemand nou advies opvolgt en z'n auto gaat stuk. Is die mod dan ook aansprakelijk/verantwoordelijk voor het resultaat?
Komkom... wat denk je zelf?
Dat als de technische mod posts gaat aanpassen, hij/zij ook verantwoordelijkheid neemt voor de aanpassingen. Omdat hij/zij kennelijk meer verstand heeft van techniek dan de originele poster, zou het oordeel ook ineens "meer waard" worden. Door die hogere waarde, zal de persoon er ook op worden afgerekend als er iets in "techniek" staat wat niet juist is. Dat is de prijs die je er voor gaat betalen als je inhoudelijk gaat modereren.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:08

ik stel voor om de indeling van het Alfaspeed-forum aan te houden, dat bevalt goed, veel beter als het systeem op dit forum!!

- exterieur
- interieur
- motorisch
- onderstel en eventueel in de titel op te nemen: remmen: dus onderstel en remmen
- electriciteit

en mischien toe te voegen: - brandstofvoorziening en aansturing of dit op te nemen bij motorisch

ben geen voorstander alles uit te knauwelen, 5 technische rubrieken zijn voldoende.
+1

Volgorde kan ook gewoon Alfabetisch... :roll: :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:15

Hij krijgt de "!" binnen van techniek en uiteindelijk legt hij verantwoordelijkheid af aan de oppermod. (m/v natuurlijk)
En als iemand nou advies opvolgt en z'n auto gaat stuk. Is die mod dan ook aansprakelijk/verantwoordelijk voor het resultaat?


Ik vind dit spijkers op laag water zoeken, iedere forum bezoeker weet dat er geen enkele aansprakelijkheid is.
Het antwoord is een advies wat gegeven wordt op ervaringen.
Je zou wel erg dom zijn als je blind gaat op een advies wat hier gegeven word.
De taak van een technische moderator is dan ook om de echte onzin antwoorden te verbeteren, dat hoeft niet door een antwoord te verwijderen maar gewoon een (ver)beter antwoord te plaatsen.
Waarschijnlijk komt een beter antwoord ook wel van een andere forummer, met wat wederzijds respect moet dat geen probleem zijn toch?
En als ik nou schrijf dat je GL dient te monteren ipv NGK, en die technische mod is een NGK-adept, wat gebeurt er dan ? Wordt mijn reactie dan verwijderd ???
Is maar een voorbeeld, zo kan ik talloze dingen opnoemen.
Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik hierboven al beschreef, een moderator moet niets verwijderen maar mag natuurlijk wel zijn ervaring/mening geven net als andere forum leden.
ik stel voor om de indeling van het Alfaspeed-forum aan te houden, dat bevalt goed, veel beter als het systeem op dit forum!!

- exterieur
- interieur
- motorisch
- onderstel en eventueel in de titel op te nemen: remmen: dus onderstel en remmen
- electriciteit

en mischien toe te voegen: - brandstofvoorziening en aansturing of dit op te nemen bij motorisch

ben geen voorstander alles uit te knauwelen, 5 technische rubrieken zijn voldoende.
Dit is een mooie indeling, 20 jaar geleden waren mijn studie boeken ook in deze indeling.
Zoals ik al eerder poste,
* Motoren
* Onderstellen
* Electriciteit

Interieur en exterieur kwam niet echt aan bod en zou idd op het forum een goede aanvulling zijn.

Het brandstof verhaal zou ik niet specifiek vernoemen want dan kun je ook wel een groep met ontsteking of koelsysteem maken.
Als de vraag gaat over aansluiten van een injectie dan plaats je dat in electriciteit.
Gaat de vraag over een brandstof lekkage dan is dat een motorische vraag.
Gaat het over een motor die niet goed loopt dan staat dat in het motoren gedeelte, blijkt uiteindelijk dat de storing in het brandstof relais zit dan is het de taak van de moderator om dat topic te verplaatsen naar het electra gedeelte om een goed overzicht te krijgen.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:29

Ben ook niet bang voor een partijdige technische moderator, dit forum kennende denk ik dat zo iemand niet lang achter de knoppen zit...
Het zijn juist de discussies als wel/geen GL/NGK's erin schroeven, waaruit we zélf onze conclusie moeten trekken. Is natuurlijk maar een simpel voorbeeld.
Een tech. mod kan/mag natuurlijk altijd, met de andere pet op, aan de discussies deelnemen.. :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:51

En als iemand nou advies opvolgt en z'n auto gaat stuk. Is die mod dan ook aansprakelijk/verantwoordelijk voor het resultaat?
Komkom... wat denk je zelf?
Dat als de technische mod posts gaat aanpassen, hij/zij ook verantwoordelijkheid neemt voor de aanpassingen. Omdat hij/zij kennelijk meer verstand heeft van techniek dan de originele poster, zou het oordeel ook ineens "meer waard" worden. Door die hogere waarde, zal de persoon er ook op worden afgerekend als er iets in "techniek" staat wat niet juist is. Dat is de prijs die je er voor gaat betalen als je inhoudelijk gaat modereren.
Ver gezocht: voor aansprakelijkheid ga je maar naar de garage, en ga je niet zelf sleutelen op aanwijzingen/adviezen van anderen?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 17:59

Oke, duidelijk nu toch? Wapenfabrikanten zijn niet verantwoordelijk voor degene die de trekker overhaalt ;)

Ik zit nog wel even met de indeling te eeeeuh denken zeg maar.. "overige" erbij?
op veel forums zie je ook een niet "alfa" of onderwerp gerelateerd hoekje... iets extremer nog dan het café hier... is dat nog wat?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 18:02

Niet doen, een duidelijke indeling moet voldoende zijn.
Overige vraagt weer om wildgroei en dat wil je niet, want meer werk met modderen.

Daarnaast als het voor 97% werkt is dat meer dan prima, je kunt niet alles strikken!

Andretti Molletti

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 18:29

Daarnaast als het voor 97% werkt is dat meer dan prima, je kunt niet alles strikken!
Dat is natuurlijk ook weer waar!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 18:59


Ik zit nog wel even met de indeling te eeeeuh denken zeg maar.. "overige" erbij?
Een "overig" hoekje is misschien de oplossing voor vragen waarvan de steller niet precies weet waar ie het moet plaatsen.

M.a.w. een hoekje waar de moderator van weet dat ie het moet herplaatsen
Dus 1x in de week of maand ff oppoetsen.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 19:24


Ik zit nog wel even met de indeling te eeeeuh denken zeg maar.. "overige" erbij?
Een "overig" hoekje is misschien de oplossing voor vragen waarvan de steller niet precies weet waar ie het moet plaatsen.

M.a.w. een hoekje waar de moderator van weet dat ie het moet herplaatsen
Dus 1x in de week of maand ff oppoetsen.
mee eens

alleen zit ik met die moderator die uiteindelijk meer verstand moet hebben van auto's dan wij met z'n allen samen.
volgens mij worden foute, gevaarlijke, risicovolle antwoorden al weg-gemodereerd door wijzelf.
daar heb je geen moderator voor nodig, ben je meteen van het gez**k af of een moderator partijdig is of niet.
alleen de (offtopic) rommel weg halen, de bewezen foute antwoorden, en een beetje bijsturen van het geheel, meer niet.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 19:56


Ik zit nog wel even met de indeling te eeeeuh denken zeg maar.. "overige" erbij?
Een "overig" hoekje is misschien de oplossing voor vragen waarvan de steller niet precies weet waar ie het moet plaatsen.

M.a.w. een hoekje waar de moderator van weet dat ie het moet herplaatsen
Dus 1x in de week of maand ff oppoetsen.
mee eens

alleen zit ik met die moderator die uiteindelijk meer verstand moet hebben van auto's dan wij met z'n allen samen.
volgens mij worden foute, gevaarlijke, risicovolle antwoorden al weg-gemodereerd door wijzelf.
daar heb je geen moderator voor nodig, ben je meteen van het gez**k af of een moderator partijdig is of niet.
alleen de (offtopic) rommel weg halen, de bewezen foute antwoorden, en een beetje bijsturen van het geheel, meer niet.
Er bestaat geen persoon die alles weet van elk stukje techniek.
Er is altijd wel iemand die specifiek over 1 onderwerp of 1 type Alfa meer kennis of ervaring heeft.
Daarom een moderator die wel gevoel en interesse voor techniek heeft en vooral objectief kan zijn.

Haantjes gedrag werkt nooit goed, niet voor een moderator maak ook niet voor een forumlid.
Wij maken het forum, het zou alleen prettig zijn als er iemand rechten heeft zodat rommel geruimt kan worden.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 21:00

definieer "'rommel"' eens?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 22:36

ik bedoel te zeggen dat de moderator geen vragen gaat beantwoorden, en / of verbeteren.
gewoon orde houden, topics in de juiste rubrieken plaatsen, en topics opschonen door de rommel eruit te gooien.


Walter, rommel is iets waar je niets aan hebt, foute en loze antwoorden die nergens over gaan en waar niemand iets mee opschiet.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Zooitje in technische vragen

vr jan 22, 2010 23:37

Walter, rommel is iets waar je niets aan hebt, foute en loze antwoorden die nergens over gaan en waar niemand iets mee opschiet.
maar aan wie is het om dat te beoordelen, want die grens ligt voor iedereen anders. Wat voor de een rommel is, haalt een ander iets zinvols uit. dus waar ligt de grens? hoe bepaal je die? het is echt niet allemaal zwart wit hoor. Technische storingen kunnen meerdere oorzaken hebben terw ijl de verschijnselen (globaal) hetzelfde zijn. Dus wat is een fout antwoord? het antwoord wat er achteraf naast blijkt te zitten, of het antwoord wat eerst niet to the point leek maar achteraf gezien wel het goede was?
ik bedoel te zeggen dat de moderator geen vragen gaat beantwoorden, en / of verbeteren.
gewoon orde houden, topics in de juiste rubrieken plaatsen, en topics opschonen door de rommel eruit te gooien.
even onder voorbehoud van at dan rommel is :wink: ben ik het met deze rolomschrijving wel eens. maar goed dat is dus globaal gewoon een moderator rol zoals die al bestaat.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

za jan 23, 2010 00:57

Walter, rommel is iets waar je niets aan hebt, foute en loze antwoorden die nergens over gaan en waar niemand iets mee opschiet.
maar aan wie is het om dat te beoordelen, aan de moderator, want die grens ligt voor iedereen anders. Wat voor de een rommel is, haalt een ander iets zinvols uit lijkt me sterk. onzin is onzin, en als het geen onzin is blijft het staan, dus waar ligt de grens? hoe bepaal je die? , dat doet de moderator het is echt niet allemaal zwart wit hoor, nee dat klopt, maar als je alles laat staan, blijft het een zooitje Technische storingen kunnen meerdere oorzaken hebben terw ijl de verschijnselen (globaal) hetzelfde zijn. Dus wat is een fout antwoord? het antwoord wat er achteraf naast blijkt te zitten, of het antwoord wat eerst niet to the point leek maar achteraf gezien wel het goede was? in dat geval zijn beide antwoorden goed en blijven beide staan.
ik bedoel te zeggen dat de moderator geen vragen gaat beantwoorden, en / of verbeteren.
gewoon orde houden, topics in de juiste rubrieken plaatsen, en topics opschonen door de rommel eruit te gooien.
even onder voorbehoud van at dan rommel is :wink: ben ik het met deze rolomschrijving wel eens. maar goed dat is dus globaal gewoon een moderator rol zoals die al bestaat. niet helemaal , de topics worden nu niet opgeschoond, en dat zou juist moeten gebeuren, het hoeft alleen niet direct als er nog een discussie aan de gang is,(als die tenminste fatsoenlijk verloopt)
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”