Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE 16V
Geplaatst: do feb 16, 2006 00:07
Beste forumgenoten,
Ik zit weer is met een probleem en heb jullie hulp nodig. Zoals velen van jullie weten ben ik nog steeds bezig met mijn 1.4IE motorblokje. Nou was daar een nokkenas van ingelopen waardoor ik een nieuwe nodig had. Een nieuwe nokkenas is natuurlijk onbetaalbaar en dus ben ik voor een tweedehands (goed uitziend) nokkenasje gegaan. Nou heb ik het nokkenasje gemonteerd, kop weer helemaal in elkaar gezet en ineens schieten mij een aantal vragen tebinnen. Ik ben er eigenlijk (heel dom) klakkeloos vanuit gegaan dat het nokkenasje geschikt was voor mijn 1.4IE (type3) blok. Maar stel nou dat deze nokkenas eigenlijk helemaal niet uit een 1.4IE afkomstig is? Ik heb het nokkenasje op een alfa sloop gehaald en gezegd dat het voor een 1.4IE was. Ik durf er dus niet zonder meer vanuit te gaan dat dit ook echt helemaal overeenkomt met mijn oude nokkenas. Misschien hebben ze daar wel zitten suffen, of in een verkeerd vak gelegd ofzo
Het is mijn eerste auto en tevens voor het eerst dat ik aan een motorblok sleutel. Daarom maak ik wel is een foutje, net zoals nu
Eerst even een opsomming van de verschillende motoren die in de 33 beschikbaar zijn:
1.3 (carb, 8V)
1.3IE (8V)
1.4IE (8V)
1.5IE (8V)
1.7IE (8V)
1.7IE (16V)
1: Dit zijn toch alle motoren, of mis ik er nu nog 1?
2: Zit er verschil in de linker en rechter nokkenas van een van de alfa 33 boxerblokken? (ik zeg 99% zeker van niet..
)
3: Ik heb dus een vraagbaak waarin de benzinemodellen van 1990 - 1994 besproken worden. In deze vraagbaak omschrijven ze de nokkenasafmetingen voor een 8V blok, en nog een keer appart voor de 16V. Ik ga er dus vanuit dat alle 8V blokken dezelfde nokkenasafmetingen en dus in feiten dezelfde nokkenassen hebben. Nou is mijn vraagbaak van 1990 - 1994. De blokken die daarvoor gemaakt zijn staan hier dus niet in. Tenzij de motorblokken ongewijzigd zijn gebleven...hoe zit dat? Zijn de motoren door de jaren heen hetzelfde gebleven?
4: Stel nou dat deze nokkenas niet uit een 1.4IE afkomstig is. Dat zou dan betekenen dat hij uit 1 van de andere blokken komt. Volgens mijn vraagbaak zijn de nokkenaslagerdiameters van een 1.7 16V 8mm kleiner dan die van de andere 8v modellen. Als ik dus een nokkenas uit een 1.7 16V heb zou ik dat direct moeten zien. Die valt dan niet mooi in de lagertapboringen in de cilinderkop, toch?
5: Hoe weet ik nou (zonder heel de cilinderkop door de reviseur weer in en uit elkaar te laten halen) dat het de goede nokkenas is die erin gemonteerd zit? Ik hoop stiekem dat die nokkenassen allemaal hetzelfde zijn. De kleplift is namelijk ook bij allemaal gelijk (in mijn vraagbaak van 1990 - 1994 dan)
Wie helpt mij dit probleem op te lossen...
Greetz
Speeder
Ik zit weer is met een probleem en heb jullie hulp nodig. Zoals velen van jullie weten ben ik nog steeds bezig met mijn 1.4IE motorblokje. Nou was daar een nokkenas van ingelopen waardoor ik een nieuwe nodig had. Een nieuwe nokkenas is natuurlijk onbetaalbaar en dus ben ik voor een tweedehands (goed uitziend) nokkenasje gegaan. Nou heb ik het nokkenasje gemonteerd, kop weer helemaal in elkaar gezet en ineens schieten mij een aantal vragen tebinnen. Ik ben er eigenlijk (heel dom) klakkeloos vanuit gegaan dat het nokkenasje geschikt was voor mijn 1.4IE (type3) blok. Maar stel nou dat deze nokkenas eigenlijk helemaal niet uit een 1.4IE afkomstig is? Ik heb het nokkenasje op een alfa sloop gehaald en gezegd dat het voor een 1.4IE was. Ik durf er dus niet zonder meer vanuit te gaan dat dit ook echt helemaal overeenkomt met mijn oude nokkenas. Misschien hebben ze daar wel zitten suffen, of in een verkeerd vak gelegd ofzo


Eerst even een opsomming van de verschillende motoren die in de 33 beschikbaar zijn:
1.3 (carb, 8V)
1.3IE (8V)
1.4IE (8V)
1.5IE (8V)
1.7IE (8V)
1.7IE (16V)
1: Dit zijn toch alle motoren, of mis ik er nu nog 1?
2: Zit er verschil in de linker en rechter nokkenas van een van de alfa 33 boxerblokken? (ik zeg 99% zeker van niet..

3: Ik heb dus een vraagbaak waarin de benzinemodellen van 1990 - 1994 besproken worden. In deze vraagbaak omschrijven ze de nokkenasafmetingen voor een 8V blok, en nog een keer appart voor de 16V. Ik ga er dus vanuit dat alle 8V blokken dezelfde nokkenasafmetingen en dus in feiten dezelfde nokkenassen hebben. Nou is mijn vraagbaak van 1990 - 1994. De blokken die daarvoor gemaakt zijn staan hier dus niet in. Tenzij de motorblokken ongewijzigd zijn gebleven...hoe zit dat? Zijn de motoren door de jaren heen hetzelfde gebleven?
4: Stel nou dat deze nokkenas niet uit een 1.4IE afkomstig is. Dat zou dan betekenen dat hij uit 1 van de andere blokken komt. Volgens mijn vraagbaak zijn de nokkenaslagerdiameters van een 1.7 16V 8mm kleiner dan die van de andere 8v modellen. Als ik dus een nokkenas uit een 1.7 16V heb zou ik dat direct moeten zien. Die valt dan niet mooi in de lagertapboringen in de cilinderkop, toch?
5: Hoe weet ik nou (zonder heel de cilinderkop door de reviseur weer in en uit elkaar te laten halen) dat het de goede nokkenas is die erin gemonteerd zit? Ik hoop stiekem dat die nokkenassen allemaal hetzelfde zijn. De kleplift is namelijk ook bij allemaal gelijk (in mijn vraagbaak van 1990 - 1994 dan)
Wie helpt mij dit probleem op te lossen...
Greetz
Speeder