Pagina 1 van 1

koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 12:13
door MightyMarcel
ten eerste : ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar dan nog ben ik niet helemaal zeker...

het probleem :
als ik al een km of 2 gereden heb, en dan in een woonwijk even een stukje rij, houd de auto soms wat in. Dat gaat gepaard met vrij heftig bokken. De auto slaat echter niet af, ook niet als je het gas helemaal loslaat. Als ik boven de 30km/u rij (voor zover ik nu geprobeerd heb, wellicht moet er staan : als ik boven de 2500 rpm zit) is er niks aan de hand. Remedie om het bokken snel op te laten houden is vrij simpel, namelijk koppeling intrappen en even wat meer toeren maken. Dan is het probleem weer weg.

dit gebeurt voor zover ik nu weet enkel binnen de 1e tien minuten na starten, dus met koude motor.

dan nog iets : sinds kort komt de auto niet meer boven de 80 graden, maar blijft rond de 70 (iets boven) hangen. eerst werd de auto toch zo'n 80 graden op het metertje.

Nou denk ik zelf dat het laatste door de thermostaat veroorzaakt wordt - die zal wel vervangen moeten worden, gebeurt bij de volgende beurt, da's over 1000 km dus pakweg een maand - maar bij een defecte thermostaat moet de motor toch (veel) kouder blijven dan 70-75 graden ? daarnaast, zal vervangen van de thermostaat het bokken (kunnen) oplossen ?

verder rijdt de auto perfect, behalve dan in woonwijken de 1e tien minuten. Op doorgaande wegen e.d. is er niks aan de hand.

bij voorbaat dank voor de ongetwijfeld nuttige en betrouwbare antwoorden :D !

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 12:24
door MarcoSprint
Je thermostaat hoeft niet persee kapot te zijn hoor. Door de lagere tempraturen buiten wordt je motor ook wat minder warm. Laat de tempratuur van je 33 eens opmeten bij een garage, dan weet of hij goed op tempratuur komt. Mijn koelvloeistofmeter staat nu ook wat lager dan normaal. Als hij boven de 70 graden is er volgens mij niets aan de hand. Over dat bokken kan ik jou helaas geen tips geven. Succes ermee

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 13:57
door Steven 33
Mijn 33 bokt wel eens met heel langzaam rijden in een file....iemand heeft eens geopperd dat het versleten koppelingsplaten kunnen zijn. Een optie? (naast alle andere mogelijke injectie/gasklep/lamda-ellende)

Over de thermosstaat:
Als je th. goed functioneert, dan moet na enige tijd de bedrijfstempratuur -hoe dan ook- bereikt worden. Of je meter dat goed aangeeft is een andere. Hoe ver de koelwatertemp. onder de 82C zakt, hangt denk ik af van de mate van niet afsluiten van de th..staat deze ver open, zakt de temp veel onder 82C, staat deze een klein beetje open, komt ie misschien op 75C.

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 14:48
door MightyMarcel
koppeling lijkt me sterk; dat reageert verder prima (slaat ook af als je m op laat komen in de versnelling e.d.)

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:00
door Steven 33
Koudstartverrijkingsensor?

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:37
door MightyMarcel
wat moet dat ding doen dan ?

(overigens : koud starten gaat prima, is een kwestie van ff sleuteltje omdraaien, tel vasthouden, en dan loopt ie goed. lijkt me sterk dat t iets met de koude start te maken heeft dan, toch ?)

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 19:19
door Tim_33
Ja, dan start ie goed, maar blijft ie hangen. Zegmaar op choke lopen. En daardoor krijg je teveel brandstof binnen en kan ie misschien gaan stotteren.

70graden lijkt me niet echt te weinig overigens.

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: vr feb 17, 2006 20:19
door Maxtor
Gaskleppenhuis eens keertje reinigen, is voor diverse mankementen altijd handig.

Re: RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: za feb 18, 2006 07:43
door MightyMarcel
Ja, dan start ie goed, maar blijft ie hangen. Zegmaar op choke lopen. En daardoor krijg je teveel brandstof binnen en kan ie misschien gaan stotteren.

70graden lijkt me niet echt te weinig overigens.
maar hoe kan het dan dat t stotteren tijdelijk is ? (of vraag ik nou iets doms .. ?) overigens is t toerental wel prima.

@maxtor : ik zal dr eens naar kijken. is dat veel werk ? (beetje te doen voor een leek, of beter laten doen bij de aanstaande kleine beurt ?)

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: za feb 18, 2006 10:44
door Steven 33
De koudstartverrijkingsensor zorgt ervoor, dat als de motor koud is, deze een rijker mengsel krijgt. De sensor zit aan de rechterkant van het blok aan de bijrijderskant. Of deze juist functioneert kun je meten door bij verschillende koelwatertemperaturen de weerstand ervan te meten. De referentiewaarden zijn in de vraagbaak te vinden.....

succes ermee

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: za feb 18, 2006 10:46
door MightyMarcel
(vraagbaak heb ik :))

maar met een te rijk mengsel, gaat een auto daarvan 'bokken' dan ? (en de tijdelijke aard van het probleem komt dan logischerwijs doordat de motor na een tijdje wel warmer wordt, lijkt me ?)

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: za feb 18, 2006 12:31
door Steven 33
Als je koudstartverrijking niet werkt, dan kan je in het begin een te arm mengsel krijgen. Dit kan dan een van de aanleidingen zijn dat een auto wat bokt in de lage toeren. Het iets rijkere mengsel lost dat dan op. Over dit onderwerp staat volgens mij wel aardig wat geschreven, met name in de maanden november-december dacht ik....

RE: koud blijven + bokken

Geplaatst: zo feb 19, 2006 16:00
door MightyMarcel
tis heel typisch, maar t probleem wordt elke keer dat ik rij minder. (ipv erger, gelukkig :)).

de auto gaat deze week toch maar even voor een beurtje naar de garage toe, vloeistoffen verversen, dat soort dingen. (ik zorg dr ook voor dat luchtfiler en benzinefilter vervangen worden. Luchtfilter zal dr wel standaar bij horen, benzinefilter weet ik niet, maar lijkt mij verstandig dat toch ook maar te vervangen.)

vandaag om 7 uur 's ochtends - ja een mens moet soms op de vreemdste dagen vroeg op ... - reed-ie prima, geen gebok, niks aan de hand, terwijl t toch koud was en mistte. (dus t is iig geen vochtprobleem, lijkt me, aangezien mist toch aardig veel vocht op de auto los kan laten).

Anyway, als ik weet wat t is laat ik t weten.