Pagina 1 van 1

3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: zo feb 26, 2006 14:54
door matramurena
Ik heb een aantal vragen over mijn v6-blok waar ik niet helemaal uitkom:

Afbeelding

Ik wil de distributieriem vervangen voor de zekerheid, nu heb ik daar volgens het instructieboek een special-tool voor nodig.. Is dit echt nodig of valt dat mee? Ik moet de spanner loshalen neem ik aan en dan de nokkenassen op het timing mark zetten, nieuwe riem erop, spanner vast... Is het zo simpel?? Kan iemand trouwens zien of ik een hydraulische of mechanische spannerrol heb? Die vraag werdt mij gisteren gesteld. Indien hysraulisch zou ik gelijk een overhaal-setje moeten bestellen om deze te vervangen...


Afbeelding

Verder heb ik nog een vraag over de riem die op de bovenste foto is te zien en naar het wiel linksonder loopt. Is dit zoals ik denk de stuurbekrachtigingspomp? Zo ja dan kan ik die er af laten want die gebruik ik niet. Andere vraag is nog of het klopt dat er geen spanner op de riem (is eraf op de foto) tussen startmotor en motorblok zit?

Alvast bedankt. :D

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: zo feb 26, 2006 14:59
door Huib
De pomp links op de foto is inderdaad voor de stuurbekrachtiging. Die kan er dus af.

Rechts zit de dynamo, niet de startmotor. Daar zit inderdaad geen spanner op want die span je door de dynamo te verdraaien. Let op het sleufgat voor de bovenste bevestiging van de dynamo, dat is het stelbereik.

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: zo feb 26, 2006 15:14
door chris75ts
Nee, die pomp links onder is een aircopomp.
Maar die kan er evengoed vanaf dan.

Suc6

Chris

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: ma feb 27, 2006 21:07
door Theo Romeo
Martijn,

De spanner is inderdaad een hydraulische spanner en nu heb je 4 opties;
deze spanner laten zitten
revisiesetje erin smurfen
ombouwen naar mechanische spanner
nieuwe mechanische spanner kopen en monteren

Speciaal gereedschap heb je niet nodig voor het blokkeren van de spanner, montage proces wijst zichzelf. Als je de distributie maar op tijd laat staan.

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: ma feb 27, 2006 21:35
door RG
Distributie staat bij mij ook in de planning, dus keb al 's gezocht in oude topics. Hier heb je vast wel wat aan:

Hydraulische spanner V6 droogleggen....

Modificatie riemspanner V6

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:29
door Alessandro
Nog één aanvulling: dat speciale gereedschap gebruik ik ook altijd. Bij mij heet dat boortje nr.5. :wink:

Dit heb je dus nodig bij de al dan niet aangepaste hydrolische (ont)panner. Koop je een mechanische spanrol, dan heb je dat niet nodig.
Voor de aangepaste versie hoef je enkel wat gaatjes dicht te lassen en draad tappen in het olieretoergat, zodat je er een koploos imbusje o.i.d. in kunt schroeven. dat laatste moet ook als je over gaat op de mechanische spanrol.
revisiesetje heeft geen zin, want DE plaats van het meeste gezeik (letterlijk) is min of meer een koud op elkaar afdichting. vandaar ook de problemen. ](*,)

nog één p.s-je: niet schrikken van die zgn. aangepaste spanrol in het topic van Kai, want zo ingewikkeld is beslist niet nodig. :roll: