Pagina 1 van 2

Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet meer

Geplaatst: wo mar 08, 2006 09:06
door Jasonsoentpiet
Ik heb de nokassen optijd gezet en alles komt overeen ook op mijn vliegwiel. Daarna heb ik de spanners vastgezet onder mijn bobine zit een wit dopje die heb ik weer terug geplaatst (wit dopje timming van je vlieg wiel te bekijken). Daarna bobine kabels erop geplaatst (kabel 2 -4 boven en kabel 1 -3 onder) En proberen te starten het lijkt net of de motor steeds bijna aan wilt gaan maar net niet aan gaat en als ik een beetje gas geeft dan krijg je een soort naklap geluid of iets dergelijks iemand enig idee wat het kan zijn?

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 11:35
door Rob75
Krijgt de motor wel brandstof? Anders eens kijken of de bougiekabels wel juist zijn aangesloten.

Succes,

Rob

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 13:32
door patje1100
Ik denk het ook Rob. Ontsteking. Ik denk dat ie 180 graden te laat ( of te vroeg) vonkt. Wissel de kabels 1en 4 en 2 en 3 maar eens.

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:04
door Jasonsoentpiet
2 boven en 2 beneden welke volgorde?

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:12
door Jasonsoentpiet
Als je voor je motor staat, 2 komen van rechts welke nummer zijn dat 2& 4? of 1&2?
Waar plaats je de kabels op de bobine boven naar beneden of van lings naar rechts?

Alvast bedankt voor je reply

Re: RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start ni

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:18
door Jasonsoentpiet
Ik denk het ook Rob. Ontsteking. Ik denk dat ie 180 graden te laat ( of te vroeg) vonkt. Wissel de kabels 1en 4 en 2 en 3 maar eens.
Als je voor je motor staat, 2 komen van rechts welke nummer zijn dat 2& 4? of 1&2?
Waar plaats je de kabels op de bobine boven naar beneden of van lings naar rechts?

Alvast bedankt voor je reply

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:27
door Alfa eL
Het is een 16V? Dan zijn volgens mij dit de cilinder nummers:
1 = rechtsvoor
2 = linksvoor
3 = rechtsachter
4 = linksachter

Om de kabels op de verdeler te plaatsen moet je weten wanneer er waar een vonk gegeven wordt. Heb je alles niet genummerd van te voren?

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:28
door Jasonsoentpiet
neen :oops: (maar de verdeling is gezien vanaf de voorkant?)

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:44
door patje1100
op dit moment maakt dat niet uit welke waar zit. Wissel ze maar eens kruislings op je bobine./ verdeler

Als er geen verbetering in zit dan heb je tijdens de opbouw van je blok de kabels echt door elkaar gehusseld. Als ik jou hoor zeggen dat ie ploft en knalt maar wel aan de praat komt denk ik dat de boel 180 graden verkeerd staat

Re: RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start ni

Geplaatst: wo mar 08, 2006 20:51
door Frits
1 = rechtsvoor
2 = linksvoor
3 = rechtsachter
4 = linksachter
En bij de bobine is het dan dus:

4 /----\ 1 /\
2 \----/ 3 | rijrichting

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:56
door Rob75
Er even vanuitgaande dat de bobine twee spoelen heeft die verticaal de aansluitingen hebben, dan zouden de aansluitingen als volgt moeten zijn:

Cilinder 1 en 2 vonken gelijktijdig
clinder 3 en 4 vonken gelijktijdig.

Gezien de al beschreven cilinder volgorde in het blok is de aansluiting dan kabel 1 en 2 boven elkaar en kabel 3 en 4 boven elkaar.

Als je het even tekent dan wordt het wel duidelijk.

Je kunt even testen of de vonken tegelijkertijd van twee boven elkaar gelegen kabels komen of van twee naast elkaar liggende kabels komen.

Dus:

1 o o 4
2 o o 3

of

1 o o 2
3 o o 4

op de bobine.

Het moet wel zo zijn dat de kabels voor cilinder 1 en 2 gelijktijdig gaan en de kabels van 3 en 4 gelijktijdig gaan.

Succes,

Rob

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: do mar 09, 2006 15:56
door patje1100
Wat is de ontstekings volgorde van een boxer dan ?

Als dat niet 1-3-4-2 is gaat mijn verhaal niet op Jason

In dat geval gaat de uitdrukking "schoenmaker, blijf bij je leest"op voor me.

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: do mar 09, 2006 16:30
door Rob75
De ontstekingsvolgorde van de boxer is 1-3-2-4, waardoor 1 en 2 precies 360 graden na elkaar ontsteken. Het "verloren" vonk bobine principe werkt dus met de eerder beschreven paren van cilinders. De poelie op de krukas heeft twee markeringen voor de onsteking die weer 180 graden schelen en zodoende het onderscheid maken tussen paar 1-2 en 3-4.

Je kunt dus ook de kabels nog paarsgewijs verkeerd aansluiten, waardoor de auto ook niet aanslaat.

Is dus een leuke puzzel...

Succes,

Rob

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: za mar 11, 2006 20:10
door Jasonsoentpiet
Bedankt voor jullie reacties ondertussen heb ik de volgorde aangepast naar het volgende.
en hij starte indd. weer netjes.

"bobine volgorde"

3 o 1 o
4 o 2 o

Ik heb wel als ik rustig optrek 1500, 2000 toeren dan dat hij soms een beetje hapert of inhoud lijkt het wel (maar gewoon goed doortrek niks aan de hand).
Iemand enig idee waar aan dit kan liggen?

RE: Na vervangen distributie riem 145 1.7 boxer start niet m

Geplaatst: zo mar 12, 2006 15:12
door bertonejaap
Als ik dat zo van je hoor kan het zijn dat de distributiereim net een tandje verkeerd staat. Heb ik laatst ook bij deauto van mijn dchter gehad. Even goed nakijken.