Pagina 1 van 1

trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: do mar 09, 2006 19:43
door rkersten400
De achterzijde van mijn 75 gaat trillen boven de 2800 rpm.
Ook bij stilstand in zijn vrij of in versnelling met koppeling in. Als ik rijdend de kopppeling in trap is het direct weg.
Heeft dus niet met balanceren of uitlijnen te maken. Het is ook plotseling ontstaan.
Het lijkt dus of het van de uitlaat vandaan komt. Kan dit liggen aan een kapot schot in de uitlaat ofzo?

Groeten Ruud

RE: trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: do mar 09, 2006 19:47
door KAS
Dat kan wel es een los zittende aandrijfas zijn. Ik zou er toch maar es onder gaan kruipen met een zaklamp. Probeer de rubbers te vinden en dan de as heen en weer te bewegen.

RE: trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: do mar 09, 2006 20:05
door AlfettaOwner
Als ie tijdens het rijden de koppeling intrapt is het weg.....

Er zijn dan geen of minder aandrijfkrachten in de lijn, maar de boel is wel nog in beweging.
Het wordt dus ook erger (lijkt me) wanneer je gas geeft of flink optrekt/doortrekt?

:-k

RE: trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: do mar 09, 2006 21:42
door Paulo
Versnellingsbakrubbers slecht?

RE: trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: vr mar 10, 2006 00:22
door ravado
voorste of achterste cardanasrubber gescheurd/versleten...

aandrijfassen kan je uitsluiten die doen in de vrij (dus niet in de versnelling) niet mee.

RE: trillen achterzijde alfa 75 3.0

Geplaatst: vr mar 10, 2006 09:57
door RG
Vreemd dat ie rijdend met koppeling ingetrapt niet trilt (ook niet boven de 2800 rpm dus?) en stilstaand met koppeling in wel. :-k

Zou een hardyschijf of het centrale steunlager kunnen zijn.

Een kapotte hardyschijf gaat juist lawaai maken als er geen/weinig torsiekrachten op de cardanas staan. Dus gaat de trilling ook weg als je flink accelereert?

Trilt ie bij alle toerentallen > 2800 rpm? dus bijv. ook bij 4000?
Als het alleen rond de 2800 is, zou het ook een resonantie kunnen zijn veroorzaakt een versleten steunlager.

Kruip er eens onder en check je hardyschijven, centrale steunlager en ook je achterste motorsteun. Als deze gescheurd is gaat je blok ineens een beetje scheef naar achteren hangen, wat misschien ook voor een onbalans kan zorgen.
Meteen ook even checken of je uitlaat nergens tegenaan trilt.