Pagina 1 van 2
drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 10:59
door Alfa33
Zit hier wat rond te neuzen en lees een aantal vervelende problemen die sommige mensen met hun 33je hebben. Aangezien mijn 33 16v nu zo rond de 2 ton gereden heeft en ik m af en toe flink de sporen geef, vroeg ik mij af of het wijs is om de drijfstanglagers / krukaslagers uit voorzorg te vernieuwen. Als ik het goed begrijp is dat makkelijk (dus niet al te duur) vanuit het carter te doen, zolang de krukas maar niet beschadigd is?
Iemand een idee wat deze voorzorgsbehandeling zou mogen kosten? Of zeggen jullie, niet aan een goedlopend blok klooien?
Het blok loopt en klink uitstekend en wil dit graag zo houden!
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:06
door 16vee
Ik weet de prijs van reviseren niet, maar ik zou deze rijden totdat ie "kapot loopt", en dan een lopend(kopen wanner deze in de auto ligt) blok kopen en erin leggen. Een goed blok heb je al voor 200 euro. Heb ik ook gedaan en een blok is in twee flinke avonden om gelegt.
Dit is natuurlijk een mening, want er zit ook risoco aan dat er iets niet goed is aan het blok wat je koopt. Maar als je iemand mee neemt die er goed verstand van heeft kun je dit eenheel eind uitluiten.
tevens jou koppen, cilinders enz heeft ook al 2 ton gelopen, dus zou je je koppen oko een revisie moeten geven dan. Bij een jonger blok is alles ook jonger;)
En als jij je blok netjes behandeld door goeie olie te gebruiken, nieuwe filter af en toe en netjes warm te rijden kan ie nog lang mee gaan!
Succes!
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:22
door arjen
Ik ben het met 16vee eens.Hij loopt nu goed, dus zou ik er afblijven.Want met het juiste onderhoud kan je nog veel kilometers van je blokje genieten.
gr,
Arjen
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:46
door Alfa33
De motor wordt altijd eerst goed warm gereden alvorens die moet presteren(voor mij vanzelfsprekend met iedere motor). Uiteraard krijgt die regelmatig de lekkerste olie (agip sint2000) met TSL toevoeging .
Moet me natuurlijk ook niet gek laten maken door doem scenario's die zouden kunnen gebeuren, maar vroeg het me alleen af.

RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 12:04
door Luc33
En vooral het olie op peil houden. Het liefst op maximum. Weing olie vinden boxertjes niet leuk.
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 12:22
door Huib
Ik ben het ook eens 16vee.
Met nog een opmerking: drijfstanglagers kun je inderdaad van onderaf vervangen zonder de motor uit te bouwen. Voor de krukas lagers gaat dat niet.
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 12:27
door Speeder
Drijfstanglagers zijn wel een zwak punt van de alfa 33. Boven de twee ton zie je wel is dat ze gewoon te ver ingesleten zijn en beginnen te tikken. Op dat moment ben je meestal al te laat en is de boel ingesleten. Als jij een beetje handig bent, kan je de drijfstanglagers zelf vervangen door het uitlaatspruitstuk en de carterpan te verwijderen en vervolgens de bouten los te draaien. Krukaslagers gaan over het algemeen niet kapot. Zeker niet als je netjes smeert en goed warm rijd. Een setje drijfstanglagers zullen je de kop niet kosten, het is wel ff hobbyeen
Greetz
Speeder
Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 17:44
door Rens 1.7QV
Drijfstanglagers zijn wel een zwak punt van de alfa 33. Boven de twee ton zie je wel is dat ze gewoon te ver ingesleten zijn en beginnen te tikken. Op dat moment ben je meestal al te laat en is de boel ingesleten.
Kletskoek, nu worden er wel eens lagers uitgereden, maar dat is te verwijten aan de chauffeur en niet aan de auto. Alles kan natuurlijk kapot, maar als je gezond met je boxermotor omspringt, dan draaien die ook gemakkelijk meer dan 2 ton. Zonder schade.
Een tijd terug was er een topic over hoge kilometerstanden, daar waren de boxermotoren ook bij vertegenwoordigd.
Rens
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 17:56
door Alessandro
If it ain't broke, don't try to fix it!
Dit geldt natuurlijk niet voor een distributieriem.
En verder lijkt mij hier geen sprake van een zwak punt. Zie post van Rens. En dan wil ik er nog wel aan toevoegen dat 2 ton nog erg weinig is zelfs!

RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 19:41
door Mobster
Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Indien ok, netjes erug vastzetten met de juiste aanhaalmomenten en goed kijken dat het terug goed op zijn plaats zit.
Ik geloof dat de zuigerstangen gemerkt zijn met kleurtjes, dit i.v.m. speling, dus als je de lagerschalen wil vervangen, eerst kijken naar de kleurtjes.
@allesandro, dit is idd géén zwak punt v.e. boxer, maar als je al eentje gezien hebt die een tijdlang onder min. oliepeil gelopen heeft, dan ga je wel anders denken.
Groeten.
Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 21:03
door Huib
Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Cilinder 4 is de achterste, die zit het dichtse bij de oliepomp. Bedoel je niet cilinder 1?
Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 21:13
door Speeder
Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Indien ok, netjes erug vastzetten met de juiste aanhaalmomenten en goed kijken dat het terug goed op zijn plaats zit.
Ik geloof dat de zuigerstangen gemerkt zijn met kleurtjes, dit i.v.m. speling, dus als je de lagerschalen wil vervangen, eerst kijken naar de kleurtjes.
@allesandro, dit is idd géén zwak punt v.e. boxer, maar als je al eentje gezien hebt die een tijdlang onder min. oliepeil gelopen heeft, dan ga je wel anders denken.
Groeten.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je ze niet moet vervangen als ze nog goed zijn, dus idd eerst even die check uitvoeren. Ik heb het destijds ook gedaan, en bij mij waren ze redelijk versleten. Als de kop al is gevlakt is geweest, en het blok rond de 210.000 gelopen heeft gaan ze er vaak uit. Dit werd mij verteld door een ervaren monteur bij Sam van Lingen...
RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 21:15
door Mobster
ja Huib, kan ook zijn dat het cillinder 1 is, iig de verste van de oliepomp.
pff, maar vier cilinders in een boxer en kan ze nu al niet onthouden

Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 22:26
door 164 Q4
Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Beter nog is ze even nameten met een stripje Plastigage, Flexigauge of hoe ze ook allemaal heten. Dan weet je het precies.
Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?
Geplaatst: vr mar 10, 2006 22:31
door Michel
Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Beter nog is ze even nameten met een stripje Plastigage, Flexigauge of hoe ze ook allemaal heten. Dan weet je het precies.
inderdaad. niet meteen het goedkoopste spul, maar zeer afdoend !