Virgindrive

Aanlopende banden in wielkast

do feb 03, 2005 12:44

Kan iemand mij op een idee brengen om mijn probleem op te lossen?

Mijn banden lopen aan in mijn wielkast bij volledige belading, niet altijd maar bij het gebruiken van de veerweg, meestal naar lange drempels of 'dansen/ dijnen' op de snelweg. Het probleem speelde al (achteraf gezien) bij mijn vorige schokdempers en veren, heb deze vervangen door nieuwe verlagings veren en schokdempers. Probleem zit hem dus ook in het verlagen hierdoor is de veerweg tot aan de wielkast natuurlijk korter (slijt aan op de rand van de wielkast en de wang van de band), lijkt mij een zeer gevaarlijke situatie? Maar weet iemand hoe ik dit makkelijk kan oplossen en/of het uitrollen van de wielkasten bij een 155 1.8 TS 8v '93 mogelijk is?

Met vriendelijke groet,
Virgin drive

Virgindrive

RE: Aanlopende banden in wielkast

do feb 03, 2005 12:48

rij overigens op 15" 205/50R15, anders weten we nog niets natuurlijk :oops:

Gerben16V
Junior Member
Junior Member

RE: Aanlopende banden in wielkast

do feb 03, 2005 16:32

Heej,

Ik heb het zelfde probleem met mijn AR33. heb er 16" 205/45 achter onder zitten, en alleen me linker wiel loopt tegen de wielkast aan en snijd zelfs in me band :( ben er deze week achter gekomen dat mijn veer op de bovenste ring gebroken is. Maar had al eerder voor een andere oplossing gezocht. ik had van iemand een adresje gekregen om de rand van me wielkast waar de band tegen aan komt om te laten vouwen zodat ik niets hoef uit te rollen of kloppen. ik weet niet precies hoe het bij een 155 zit.. maar misschien is dat ook een mogelijke oplossing voor jou.

Suc6,

groet Gerben
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Rees Cees

Re: RE: Aanlopende banden in wielkast

do feb 03, 2005 16:42

Heej,

Ik heb het zelfde probleem met mijn AR33. heb er 16" 205/45 achter onder zitten, en alleen me linker wiel loopt tegen de wielkast aan en snijd zelfs in me band :( ben er deze week achter gekomen dat mijn veer op de bovenste ring gebroken is. Maar had al eerder voor een andere oplossing gezocht. ik had van iemand een adresje gekregen om de rand van me wielkast waar de band tegen aan komt om te laten vouwen zodat ik niets hoef uit te rollen of kloppen. ik weet niet precies hoe het bij een 155 zit.. maar misschien is dat ook een mogelijke oplossing voor jou.

Suc6,

groet Gerben
kijk de oorzaak is simpel,

grotere (bredere) banden ws in combinatie met verlaging omdat er maar één wiel aanloopt.
oplossing
1 maak een verselbare panhardstang op je auto en je bent er vanaf.
2 velgen met een andere ET waarde monteren (die iets verder naar binnen staan (let wel op dat je wielen niet tegen de reactiestangen aan lopen)

Rees Cees

Re: RE: Aanlopende banden in wielkast

do feb 03, 2005 17:02

rij overigens op 15" 205/50R15, anders weten we nog niets natuurlijk :oops:
op sommige 155´s zitten af fabriek spacers van 5 mm op de remschijven gemonteerd aan de achterwielen. wellicht kun je die er eens tussen uit halen.

let wel dat je velg niet tegen de remklauw aan gaat lopen en dat je wielbouten niet te lang zijn. eerst dus met de hand je wiel ronddraaien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”