Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Welke motorolie in m'n 75 voor circuitgebruik?

zo mar 19, 2006 12:32

Goedezondagmiddag allen!

Ik ben bezig mijn olie te verversen.
Hiervoor had ik gewone 10W40 olie (van Kroon) gehaald bij de Brezan.
Doch, ik kreeg de tip hiervoor Castrol RS racing oil te gebruiken.
0W50 of 10W50.
Nu heb ik hier niet zoveel verstand van en hoor ik tevens wat tegenstrijdige berichten hierover.
Aangezien ik de olie nog in de fles heb staan kan ik nog ruilen.

Er zijn vast genoeg mensen met circuit-Alfa's die mij hier goeie tips over kunnen geven! :)

Tnx!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Welke motorolie in m'n 75 voor circuitgebruik?

zo mar 19, 2006 14:10

Castrol RS is een vol-syntheet. Kan je volgens mij alleen gebruioken wanneer er synthetische olie al al die jaren in je motor gebruikt is, of hij recent voorzien is van nieuwe keerringen/pakkingen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 19, 2006 14:12

Tja, ik denk niet dat dat er in zat..tussentijds enkel bijgevuld met (verschillende merken) 10W40..

Andretti Molletti

zo mar 19, 2006 15:28

20W50 wat dikkere olio en prima voor de baan.. liever wat vaker verversen onder extreem gebruik..
Syntheet kan je ook gebruiken maar is wat overkill..
Persoonlijk zou ik niet voor een ondergrens van 0 of 10 gaan.. te dun als het echt heet wordt...
heb je een oliotemp meter?

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Welke motorolie in m'n 75 voor circuitgebruik?

zo mar 19, 2006 16:17

20W50 wat dikkere olio en prima voor de baan.. liever wat vaker verversen onder extreem gebruik..
Persoonlijk zou ik niet voor een ondergrens van 0 of 10 gaan.. te dun als het echt heet wordt...
Ok, dus geen synthetische olie, begrijp ik?
Dat 0 of 10 te laag is had ik ook al gehoord ja, terwijl dit juist werd aangeraden door iemand die motoren tuned..

Heb geen olietemperatuur meter nee.

GTV
Guru
Guru

zo mar 19, 2006 16:19

Hoezo :?: 0/10 is toch de viscositeit in koude toestand :?: :?: het laatste getal 40/50/60 is toch bij warme toestand.....................

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 19, 2006 16:27

IN een ts zit een oliedruk meter. Als de olie heel dun wordt, dan zal de druk lager worden. Als je die meter gewoon in de gaten houd en de druk controleert op het rechte stuk (bijvoorbeeld na 4 ronden) iedere keer op hetzelfde stuk (en op andere punten) dan moet ie iedere keer op dezelfde waarde komen (dus ook na 14 ronden knallen bijvoorbeeld). Als je oliedruk verder goed is dan zegt dat voldoende (voor mij althans, ik wil geen discussies hierover starten). Enne, vooral genoeg erin (ook weer niet te veel!).

Enne, RS olie zit in al mijn V6-en, en ik heb geen flauw idee wat er daarvoor in zat, maar in ieder geval smeert het perfect en geeft het ook een mooie oliedruk (10w60). Ook bloedheet. Waarom je daar nu alle keeringen voor zou moeten vervangen is voor mij een vraag, nooit gedaan en al 80.000 km tevreden.

De discussies zijn hier en op het oude forum trouwens al wel heel vaak gevoerd...

Hier nog wat leesplezier http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113
Alfa romeo: The art of the machine!

Roy Hartgerink

zo mar 19, 2006 17:07

Hé Geert, probeer eens slaolie. Je mag ook weer niet te snel worden.

:lol:

Andretti Molletti

zo mar 19, 2006 20:36

Wat marc zegt is wel waar, niet bang zijn voor syntheten. de eerste syntheten op de markt brachten een slechte reputatie mee omdat er teveel reinigende dopes inzaten... hele brokstukken koolafzetting kwamen in enen los en dat verstopte de motor.
Oliodruk is een hele goede indicatie.
Vaak verversen is een preventief goede zaak.

0 en 10W olio's zijn inderdaad dun. ook al is dat de koud specificatie, om deze te halen doet men concessies. De dunvloeibaarheid van de olio is hoog en dus hoe warmer de olio hou dunner de smeerfilm. Dankzij de lange molecuulstructuur van syntheet olio's kan dit opgevangen worden (sterkere smeerfilm) maar deze moleculen breken onder extreme temperaturen snel af.
Een 20W50 heeft dar ook last van, maar die begint dikker .. das al een voordeel.
Daarnaast heb je nogal een rijk mengsel bij circuit gebruik en zal de olio snel verdunnen. Persoonlijk zou ik dan ook eerder 20W50 gebruiken en 4-6 keer per seizoen verversen. Is net zo duur als een heel seizoen met een 0w60 olio doen. Voor op straat is dat een ander verhaal.
Oja, ik ben ook tuner, maar maar een amateurtje... ;)

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 19, 2006 22:12

klein beetje off topic :oops:

andrettie molletti schreef
Voor op straat is dat een ander verhaal.
wat is daar een goede olie voor pittig gebruik?
en met name de visc.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

GTV
Guru
Guru

zo mar 19, 2006 23:24

Wat marc zegt is wel waar, niet bang zijn voor syntheten. de eerste syntheten op de markt brachten een slechte reputatie mee omdat er teveel reinigende dopes inzaten... hele brokstukken koolafzetting kwamen in enen los en dat verstopte de motor.
Oliodruk is een hele goede indicatie.
Vaak verversen is een preventief goede zaak.

0 en 10W olio's zijn inderdaad dun. ook al is dat de koud specificatie, om deze te halen doet men concessies. De dunvloeibaarheid van de olio is hoog en dus hoe warmer de olio hou dunner de smeerfilm. Dankzij de lange molecuulstructuur van syntheet olio's kan dit opgevangen worden (sterkere smeerfilm) maar deze moleculen breken onder extreme temperaturen snel af.
Een 20W50 heeft dar ook last van, maar die begint dikker .. das al een voordeel.
Daarnaast heb je nogal een rijk mengsel bij circuit gebruik en zal de olio snel verdunnen. Persoonlijk zou ik dan ook eerder 20W50 gebruiken en 4-6 keer per seizoen verversen. Is net zo duur als een heel seizoen met een 0w60 olio doen. Voor op straat is dat een ander verhaal.
Oja, ik ben ook tuner, maar maar een amateurtje... ;)
20w50 is eigenlijk een olie van jaren geleden.
Ik verwacht ook geen problemen met het gebruik van deze olie.
zie ook de viscositeitindex van deze olie.
als je hem wilt gebruiken zou ik even de specificaties vergelijken met hoogwaardige minerale olie.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 20, 2006 20:56

Geert,

In m'n TS met 250000 km op de teller gooi ik Kroon Emperol 10W60 vol syntheet tot volle tevredenheid. Laat wel een redelijk pluimpje onder vollast (een uurtje circuit) maar olie verbruik is slechts een derde ten opzichte van 10W40 halfsyntheet. Deze olie is nog niet te duur ook als je een 20 liter vaatje aanschaft...
Theo Romeo
Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 20, 2006 21:01

Koopt allen Kroon ! Neerlandsch fabrikaat (tenminste denk ik) ... bovendien verbruikt mijn V6je veel minder van de 20W50 dan de 10W40 die erin zat (OK OK ook Kroon ;))

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 20, 2006 22:50

Hé Geert, probeer eens slaolie. Je mag ook weer niet te snel worden.

:lol:
Doe ik!
Hoewel een echte Alfa toch wel Italiaanse olijfolie behoort te krijgen.. :)

Andretti Molletti

ma mar 20, 2006 23:03

Koopt allen Kroon ! Neerlandsch fabrikaat (tenminste denk ik) ... bovendien verbruikt mijn V6je veel minder van de 20W50 dan de 10W40 die erin zat (OK OK ook Kroon ;))
Er zat EUROIL in bij aflevering ;)... is dat Kroon beter?? of vergelijkbaar?

Terug naar “Algemene Technische vragen”