Wat marc zegt is wel waar, niet bang zijn voor syntheten. de eerste syntheten op de markt brachten een slechte reputatie mee omdat er teveel reinigende dopes inzaten... hele brokstukken koolafzetting kwamen in enen los en dat verstopte de motor.
Oliodruk is een hele goede indicatie.
Vaak verversen is een preventief goede zaak.
0 en 10W olio's zijn inderdaad dun. ook al is dat de koud specificatie, om deze te halen doet men concessies. De dunvloeibaarheid van de olio is hoog en dus hoe warmer de olio hou dunner de smeerfilm. Dankzij de lange molecuulstructuur van syntheet olio's kan dit opgevangen worden (sterkere smeerfilm) maar deze moleculen breken onder extreme temperaturen snel af.
Een 20W50 heeft dar ook last van, maar die begint dikker .. das al een voordeel.
Daarnaast heb je nogal een rijk mengsel bij circuit gebruik en zal de olio snel verdunnen. Persoonlijk zou ik dan ook eerder 20W50 gebruiken en 4-6 keer per seizoen verversen. Is net zo duur als een heel seizoen met een 0w60 olio doen. Voor op straat is dat een ander verhaal.
Oja, ik ben ook tuner, maar maar een amateurtje... 