frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Nog maar een gtv6 vraag; electriek deze keer...

do mar 23, 2006 20:22

Hoi allen; om uiteindelijk mn koppeling los te kunnen rijden (zie hier , moet ik kunnen vertrouwen op mn startmotor en accu capaciteit. (onderweg stilvallen met een lege accu en een koppeling die niet werkt is niet helemaal mijn ding..)
Welnu, ik heb uitgepuzzeld dat de dynamo onvoldoende boordspanning geeft; 11,5 volt bij stationair en krap aan 12,5 V bij zeg 2500 rpm... :shock:
Het accu lampje op t dashboard is dan gewoon uit (vreemd , want 11,5 V is niet genoeg om bij te laden , toch? :? ) Maar wat nog gekker is, als ik de motor stilzet en de sleutel uit t contact haal blijft het acculampje branden...........?!
Of, ik zie iets heel eenvoudigs over het hoofd en ga me zometeen in een hoekje enorm zitten schamen..? :oops:
Wie? :twisted:
Alvast bedankt, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfafox
Member
Member

RE: Nog maar een gtv6 vraag; electriek deze keer...

do mar 23, 2006 20:43

hoy,heb je die koppeling nou nog niet los,een goede raad fRANK paar uur sleutelen,met grof geweld ga je soms meer vernielen dan je lief is,heb eens een bak gezien waar de hele cardan uitgebarsten was,ik wil je niet bang,denk ook eens aan bak en aandrijfasrubbers die uit elkaar kunnen barsten.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

raysing1
Newbie
Newbie

do mar 23, 2006 21:21

Hoi Frank,

Denk dat je diode-plaat kapot is van je dynamo.

Heb ik namelijk ook , en trekt zo heel de accu leeg.

Mijn lampje bleef ook branden met contact uit.

Succes,

Raymond
Eerste auto was een aubergine kleurige Alfetta 1.6 van 1976.Daarna teveel om op te noemen. Nu een Alfa 145 2.0 QV uit 2000 .

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Nog maar een gtv6 vraag; electriek deze keer...

do mar 23, 2006 22:51

Hoi Frank,

Denk dat je diode-plaat kapot is van je dynamo.

Heb ik namelijk ook , en trekt zo heel de accu leeg.

Mijn lampje bleef ook branden met contact uit.

Succes,

Raymond
Ha , goeie tip Raymond>morgen eens een andere dynamo monteren...
@ Jan ; geen paniek :wink: ; komt helemaal goed (en mocht er wat afbreken , heb ik direct een reden om die korte Ts bak eronder te knopen... :wink: )
Maarre niettemin :thumbs: voor je advies!
Grtz, fRank

Andretti Molletti

do mar 23, 2006 23:39

Brandend acculampje met contact uit is een defecte plusdiode..(inderdaad raysing!)

Via de plusdiode tegen de richting in, (omdat i stuk is) loopt er dan een stroom naar de wikkelingen. Via de wikkelingen naar de velddiodes en die zitten aan de +15 ofwel draad na je contactslot.
Zodoende loopt er constant een stroom. Overigens is deze stroom begrensd door het wattage van het lampje, en met een volle accu kan je dan nog wel een nachtje staan .. maar meestal is de accu leeg of slecht omdat natuurlijk de dynamo stuk is .. dan is het inderdaad na een nachtje parkeren prijs en start de auto niet meer.

Een plusdiode is niet te repareren. In de dynamo zal een nieuwe diodeplaat gesoldeerd moeten worden, wat er op neer komt dat een andere dynamo vaak goedkoper is.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 24, 2006 21:39

Opgelost! 8)
Dank zij de tip van raysing en dre ff de (iets minder zware:55A ipv 65A) dynamo van de gtv reesert gemonteerd>Laden als een zonnetje (zeg je dat zo? :wink: )
Top mannen, thnx!! Zie hier weer maar eens de waarde van een forum>goed hoor!!! :thumbs:
Deze week ff de originele dynamo laten fixen, komt helemaal goed!
Grtz, fRank
Ps; dit probleem is ook uit de wereld !!

Terug naar “Algemene Technische vragen”