Pagina 1 van 1

lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 09:59
door Paliri
de olietemperatuur van de motor (Bertone) wordt ca 15 graden hoger als ik het luchtfilter meer lucht bezorg mbv een slang tussen grill en filter.

Kan dit kloppen ? ,

en de olie wordt dunner dus meer kans op olielekkage ?

als ik dit doe kan ik mischien beter kiezen voor een andere olie (nu 10w40) ?

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 10:59
door John
Wat was de temperatuur voordat je de slang plaatste. Je hebt de slang in de grill geplaatst dus die laat nu minder koellucht door waardoor eea ook kan opwarmen.
Als de temperatuur van de olie te hoog wordt is andere olie geen optie maar eerder een oliekoeler. Maar door alleen die slang ertussen te plaatsen lijkt mij dat een beetje onnodig en moet je het probleem anders oplossen.

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 11:33
door HF
Ik denk dat je motor eerder warm zal worden doordat je een armer mengsel krijgt. Een te arm mengsel is niet goed voor je motor, dus waarschijnlijk moet je je mengsel wat verrijken.

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 11:54
door Paliri
sommige antwoorden snap ik niet :cry:

mijn idee was:

meer zuurstof=rijker mengsel=betere verbranding=meer hitte


dat klopt toch...

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 11:59
door figlio del commesso
Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR

Re: RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 12:26
door Paliri
Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.

Re: RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 12:28
door GTV Boy
Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.
Juist :!:

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 12:37
door reijnaje
Inderdaad wordt het armer of rijker lopen bepaald door de verhouding brandstof tov zuurstof. Hoe hoger het % brandstof hoe rijker het mengsel.

Dus als je meer zuurstof toevoegt maar dezelfde hoeveelheid brandstof blijft toevoegen wordt de verhouding tussen brandstof en zuurstof anders. In dit geval een armer mengsel (% brandstof neemt af) en dus een hogere temperatuur.

Je zou dus meer brandstof moeten laten toevoegen lijkt mij.

Re: RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 14:33
door figlio del commesso
Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.
Juist :!:
Nee, niet juist :!: Rijk mengsel wil zeggen: meer brandstof tov zuurstof. Dat is niet per definitie beter.

Adios, JR

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 15:34
door bert
Geloof dat zo'n mod op zich weinig nut heeft en zeker niet bij std. motoren.

Theorie is:

Als je dit uitvoert op carburateurmodellen en K&N filter plaatst, is flow wellicht beter. Weerstand vermindert, vacuum in je carb minder bij dezelfde luchtsnelheid. Resultaat is armer mengsel. Kijk naar bougies of je carb's rijker moet zetten.
Dus alleen als je meer flow hebt, wordt mengsel armer en arm mengsel zorgt juist voor
toename van temperatuur.

Is Volumetrisch efficiency hoger dan hogere effectieve compressie en kan je ontsteking
ook aanpassen.

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 16:58
door Joel
Maar je praat over olie temperatuur, wat doet je water temp dan??? En over wat voor olie temp praten we nu?

Een verandering van inlaat kan nooit zo'n stijging van je olie temp geven, zonder dat water temp ook stijgt!

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 17:34
door HF
de olietemperatuur kan heel goed stijgen zonder dat watertemperatuur merkbaar stijgt. In het koelvloeistofsysteem zit immers een thermostaat en radiateur en fan, allemaal met het doel je koelvloeistoftemperatuur zo constant mogelijk te houden.

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 18:17
door Andretti Molletti
Heb je ook merkbaar meer vermogen met die MOD?
dan heb je namelijk ook meer warmte in je olie... alles normaal dan... 15 graden moet kunnen hoor... tenzij de temp al te hoog was natuurlijk...
10W40 is voor een Bertone te dun!! Kies leiver een 20W50..

Mengsel gokken ... je kan beter even stevig doorriijden...4000 rpm op de snelweg in 5 en dan snel stoppen (benz station) en een bougietje trekken!! Dan weet je t zeker, nu is het allemaal gokwerk...

RE: lucht-olietemp

Geplaatst: di feb 08, 2005 20:07
door Paliri
@Andretti
hij loopt wel aanmerkelijk beter ! alleen hij lekt wat olie aan het carter ineens !

welke 20w50 zou ik dan kiezen ?