juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

Uitlijning 105

zo apr 30, 2006 21:40

Ik heb recent alle zes de stuurkogels van mijn Guilia vervangen en moet de boel opnieuw laten uitlijnen.
In mijn reparatiebijbel (ALFA ROMEO Restaurierungs-Anleiting van Schrader motor Technik) staat de volgende procedure beschreven (vrij vertaald uit het duits):

-----------------------------------------------
Het stuur in de middenstand vastzetten.
De linker stuurstang zodanog afstellen zodat je een "Vorspur" ( toespoor?) hebt van 1.5 mm.
De rechter stuurstang 5 mm korter maken dan de linker en vervolgens het toespoor van het rechter wiel met de lange stuurstang ook afstellen op 1.5 mm.

----------------------------------------------

Waarom moet de rechter 5 mm korter worden gemaakt dan de linker?
Ik zou eerder verwachten dat beide gelijk zouden moeten zijn.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Uitlijning 105

zo apr 30, 2006 21:47

Als je goed leest staat er niet dat je "langste stuurarm" 5 mm korter blijft. :wink:

Het is een handeling VOOR de uiteindelijke afstelling, kennelijk met de bedoeling om je de stuurkogel naar buiten toe te draaien ipv naar binnen.(Speling 1 kant opdraaien)
Verder maakt het natuurlijk niets uit. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: Uitlijning 105

zo apr 30, 2006 22:01

Das een leuke, want je schroefdraadspeling gaat de andere kant op!!

:-k

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Uitlijning 105

zo apr 30, 2006 22:06

Misschien is mij vertaling niet helemaal duidelijk maar er staat wel degelijk dat het toespoor van het rechterwiel moet worden afgesteld door de lange ( dus middelste) stuurstang te verdraaien.

De handleiding is trouwens een duitse vertaling van een originele italiaanse handleiding van Bucheli.

Juulke

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 00:38

ik doe het ook zo en dat gaat prima.
Verder is er nog een heel verhaal, dat staat er ook in, over de gewichten die je in de auto moet stoppen.
Dit om hem eerst helemaal recht te zetten.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 10:46

Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt ;) )

Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!

Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.

LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo ;) )

Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden ;)

Gebruikersavatar
spully
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:13
Locatie: Ermelo

Re: RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 12:26

Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt ;) )

Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!

Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.

LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo ;) )

Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden ;)
Waarom geldt dit niet voor een verlaagde 105?
Berlina 2000 '72 - GT 3.2v6 '06 SCARB# 03404

voorheen:
1750 GTV '70, 33 1.3.S '90, 155 1.7 TS '95, 33 1.7 IE SW '93, 156 SW 1.8 '00

Gebruikersavatar
spully
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:13
Locatie: Ermelo

Re: RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 12:26

Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt ;) )

Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!

Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.

LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo ;) )

Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden ;)
Waarom geldt dit niet voor een verlaagde 105?
Berlina 2000 '72 - GT 3.2v6 '06 SCARB# 03404

voorheen:
1750 GTV '70, 33 1.3.S '90, 155 1.7 TS '95, 33 1.7 IE SW '93, 156 SW 1.8 '00

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 12:39

@dre

Oke Dre, is een verklaarbaar verhaal dat je daar geeft.

Mijn Giulia is echter niet standaard, ik had er nog wat plaatjes van willen schieten voor de afdeling "Projecten" want ik heb afgelopen winter het een en ander uitgevreten.
Veren gewisseld 320 kg/cm op de vooras achter ? (met dank aan Berlinista), koni geel dempers teruggestuurd en aan laten passen aan Squadra specificaties ( Suspension Centre), voor en achter alles in de powerflex, dikke stabi voor met aangepaste botjes.
Echter rechts een diepe veerschotel en links een ondiepe.

Daarnaast natuurlijk een 2 ltr blok, 2 ltr achteras met verhoogd sper.

Moet ik nu uit jouw verhaal concluderen dat ik de stuurstangen links en rechts gelijk moet maken of niet?

Bovenstaande modificaties gevens trouwens aan denk ik hoe de auto gebruikt wordt.
ER WORDT GEEN METER SAAI MEE GEREDEN.

Juulke

Andretti Molletti

RE: Uitlijning 105

ma mei 01, 2006 12:54

Waarom het anders is bij een verlaagde 105 staat in de tekst,
en de vraag wat te doen kan alleen door Berlinista beantwoordt worden. Hij weet of je gelijke veren hebt of niet...

Terug naar “Algemene Technische vragen”