Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Bakrevisie Giulia: Tips gevraagd

wo feb 09, 2005 13:20

Ik heb gister de bak onder m'n Giulia vandaan gehaald met als doel deze te gaan reviseren. De bak gromt, waarschijnlijk een lager op de primaire as. Ook de synchro's zijn niet helemaal fris meer.
Heeft iemand tips and tricks voor een bakrevisie?
Moet je speciaal gereedschap hebben?
Welk handboek kan ik het beste kopen en aanhouden als hulp?
Welke delen hebben het eeuwige leven en wat moet ik zeker vervangen?
En welke kosten kan ik ongeveer verwachten?

Revisie heeft mijn voorkeur boven een andere bak zoeken en monteren omdat je dan nog niet weet wat je hebt. En de winter is nog lang genoeg voor wat sleutelwerk.

Alle tips zijn welkom!
GT 1600 Junior

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

RE: Bakrevisie Giulia: Tips gevraagd

wo feb 09, 2005 13:35

Ikheb net de bak van de berlina uit elkaar gehad. I.v.m. de prijzen en verkrijgbaaheid van lagers heb ik alleen de synchro's vervangen. De meeste moeite kostte het me om de assen uit elkaar te trekken. Zit erg vast allemaal. Ik heb het uiteindelijk wel zonder speciaal gereedschap gered. Wel een pers gebruikt. Even een paar schroevendraaiers ertussen meppen gaat echt niet! Had het goede voornemen om alles netjes op volgorde te laten liggen wat gruwelijk mislukt is. Zitten wel overal afstandbussen en shims tussen. Met behulp van een exploded view kopietje alles weer in elkaar geknutseld. En de bak doet het nu weer goed. Giert nog steeds een beetje, maar daar kannie vast oud mee worden.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

sjoerdb
Full Member
Full Member

wo feb 09, 2005 18:19

informeer eens bij mugello wat je moet betalen voor een gereviseerde versnellingsbak. ik heb er eigenlijk geen slechte berichten over gehoor en ze weten waar ze mee bezig zijn!
en dan weet je wel wat je in huis haalt.

of SAVALI?
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 09, 2005 19:08

@Joel:

Ik heb gewoon een kopie gemaakt van een bakdoorsnede en deze vergroot totdat ik er A 3tje van had. Je kunt dan goed zien welke delen, vulringen overal verstopt ziten.
IID zonder pers lukt bet niet. Wees zeikerig nauwkeurig bij het demonteren. Leg alles weg in volgorde van demontage. Sychro-ringen van de 2 en 3 steevast vervangen.

Koop een goede seegerring tang voordat je begint. (Eentje die speidt als je hem inknijpt) Anders krijg je de veerringen van de sychro-naven echt niet los. :wink:

Bakhelften, indien nodig, met kunsstof hamertje van elkaar scheiden. NOOIT iets er tussen wringe/wrikken anders krijg je later lekkage. De Bakhelften zitten nl ZONDER pakking opelkaar.

Lagers gewoon, met de hand beoordelen. Bij twijfel vervangen.

Als je een ander bakkie voor weinig kunt scoren is dat handig om delen ev te kunnen uitwisselen. ( en om te proberen)

suuk6
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AG
Full Member
Full Member

do feb 10, 2005 06:50

Er is ooit een heel mooi verhaal over geschreven in het klaverblaadje dus even zoekn naar de juiste het zijn er 3.

AG

Joel
Full Member
Full Member

vr feb 11, 2005 11:45

Bedankt voor de tips zover. Bak ligt inmiddels in 2 helften, sprak tot nu toe redelijk voor zichzelf. Heb ook exploded view tekening nu, maar mis nog momenten, afmetingen etc. Maar op zoek in de stapel klaverblaadjes dus.

Iemand nog meer tips?
GT 1600 Junior

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 11, 2005 17:32

Heb je een digi-camera?

Neem zoveel mogelijk foto's, bij voorkeur na het elk onderdeel dat je verwijdert. Het lijkt onzinnig, maar als je om wat voor reden ook wat langer over de revisie gaat doen, zul je later blij zijn dat het vastligt!

Maar......... misschien ben ik een beetje te laat met deze tip? :?

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Eric
Advanced Member
Advanced Member

za feb 12, 2005 22:48

@AG: Klopt, deel 3 van de "scatola del cambio" stond in klaverblaadje nr 83.
Kwam 'm zojuist tegen bij het doorbladeren van een stapel klaverblaadjes.. :D
SCARB 00694

Bertone1

zo feb 27, 2005 23:24

Ik weet niet of je de bak nog in elkaar moet zetten maar dan heb ik nog wel een goeie tip voor je. Ik het Workshop Manual staat als je de tandwielen etc. weer gaat monteren dat je deze in hete olie moet leggen. Ik heb de delen in de heteluchtoven gedaan op 200 graden, beetpakken met een ovenhandschoen en dan glijden ze zo over de as heen. Perfect! Stinkt alleen een beetje in de keuken maar dat trekt wel weg.

Terug naar “Algemene Technische vragen”