Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Bertone
Geplaatst: di jul 18, 2006 19:40
De motor, een 1600, van mijn bertone heeft een koprevisie naar loodvrij gehad met montage van een vervangende set gereviseerde dubbele Webers van het juiste type welke pas zijn afgesteld. Echter in de 1e en 2e versnelling op vooral lage snelheden en bij optrekken met weinig gas, vooral bij een koude motor, blijft hij inhouden of geeft een 'roggelend' geluid alsof hij verzuipt. Tijdens een testrit na een stilstand van ruim een maand na afstellen, is met het rijden in een file met kort optrekken en wachten, tot twee keer toe een harde dubbel ontploffende knal met rook uit de uitlaat gekomen bij het optrekken in z'n 1 en 2. Het optrekken ging ook gepaard met inhouden en het 'roggelend' geluid. Hierna liep de motor naar huis in alle versnellingen minder soepel. Aangezien ik in Zuid Spanje woon met huidige temperaturen boven de 35 graden, is de uitlaat zeer heet, en lijkt mij een ontbranding makkelijk te kunnen. De auto heeft in Nederland, maar dan met de Webers die bij de motor zaten, nooit eerder dit gedaan. Op aanraden van een specialist in Nederland gebruik ik als bougies Champion RN7IJC (beter is CC, maar die kon ik niet zo snel vinden). De afstelling van de elektroden is nu 0.2 ipv geadviseerde 0.7. Dit moet nog gecorrigeerd worden. Een en ander gaat hier niet zo makkelijk ivm weining specialisten voor oude Alfa's
Heb daarna de volgende dag nog even de motor stationair laten lopen na eerst de bougies gecontroleerd te hebben, met het volgende resultaat:
Vanaf het voorraam naar voren (weet even niet hoe geteld wordt):
'1e' cilinder: bougie electrode bruin /grijs en droog
'2e' cilinder: bougie electrode wit/grijs droog; echter boven +/- 2000 toeren een ploffend geluid met 'rook/damp' tussen naar het lijkt de aansluiting van de carburateur en het tussen rubber naar het blok. Gebeurd niet bij normaal stationair draaien op 900 toeren. De tussenrubbers zijn net vernieuwd !
'3e cilinder: bougie electrode wit/grijs droog;
'4e cilinder: bougie electrode bruin/zwart droog;
Lijkt mij dat de verbranding goed is, alleen de 4e cilinder is minder en natuurlijk een probleem bij de 2e.
Twee vragen:
1) Is de ontploffing in de uitlaat en het ploffen bij de 2e cilinder gevaarlijk/schadelijk bij gebruik ?
2) Wat zou de oorzaak(en) kunnen zijn. De afstelling van de bougies elektroden, probleem van het 'ploffen' bij de 2e cilinder (een lek/slechte aansluiting cq valse lucht) of iets anders ?
Hopelijk kan ik dan hiermee gericht naar de enige specialist in de buurt, een uurtje rijden.
Heb daarna de volgende dag nog even de motor stationair laten lopen na eerst de bougies gecontroleerd te hebben, met het volgende resultaat:
Vanaf het voorraam naar voren (weet even niet hoe geteld wordt):
'1e' cilinder: bougie electrode bruin /grijs en droog
'2e' cilinder: bougie electrode wit/grijs droog; echter boven +/- 2000 toeren een ploffend geluid met 'rook/damp' tussen naar het lijkt de aansluiting van de carburateur en het tussen rubber naar het blok. Gebeurd niet bij normaal stationair draaien op 900 toeren. De tussenrubbers zijn net vernieuwd !
'3e cilinder: bougie electrode wit/grijs droog;
'4e cilinder: bougie electrode bruin/zwart droog;
Lijkt mij dat de verbranding goed is, alleen de 4e cilinder is minder en natuurlijk een probleem bij de 2e.
Twee vragen:
1) Is de ontploffing in de uitlaat en het ploffen bij de 2e cilinder gevaarlijk/schadelijk bij gebruik ?
2) Wat zou de oorzaak(en) kunnen zijn. De afstelling van de bougies elektroden, probleem van het 'ploffen' bij de 2e cilinder (een lek/slechte aansluiting cq valse lucht) of iets anders ?
Hopelijk kan ik dan hiermee gericht naar de enige specialist in de buurt, een uurtje rijden.