Ivar Volder

Spider met weigerachtige elektrische kap

za feb 19, 2005 12:27

Onze vorige Spider (bouwjaar 2000/200, kenteken 59-FX-BN) hebben wij van narigheid ingeruild omdat de elektrische kap regelmatig weigerde te openen dan wel te sluiten. Ondanks alle pogingen van Sam van Lingen Aalsmeer en later Houten, kregen zij die kar niet goed. Op de meest vreemde momenten deed dat ding het gewoon niet, vooral bij hogere buitentemperaturen (ja, ja, een Italiaanse auto is daar natuurlijk niet op gebouwd) vertoonde het ding kuren. Het probleem zou echter exemplarisch zijn dus de nieuwe genomen, nog net met de oude neus erop. Dat was zomer 2003. U raadt het al, tijdens de eerste de beste vakantie ergens op een hoogvlakte in Italia begon ook bij deze auto (04-NB-PP) hetzelfde probleem. Inmiddels is ook deze auto al weer een paar keer terug geweest, zelfs in een hete droogcabine om de hoge buitentemperatuur te simuleren. Helaas, de storing deed zich toen niet voor. Gisteren een gesprek gehad met de directie van Sam van Lingen. Zij weten echt geen oplossing en nog steeds wordt volgehouden dat onze auto('s) de enige is (zijn) met dit probleem. In de Europese databank van Alfa komt het niet voor. Wij moeten nu weer wachten op warm weer en dan maar zien of een Alfa techneut in de buurt is om de elektronica uit te lezen op het moment dat de storing zich voordoet. Is er IEMAND die ook maar in de verste verte denkt iets van een soortgelijke klacht te weten of hiervan te hebben gehoord?
Alvast dank voor het lezen van dit epistel.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Spider met weigerachtige elektrische kap

za feb 19, 2005 12:45

Ik heb helaas geen antwoord, wel nog wat vragen... om even het beeld compleet te krijgen.

Doet- ie helemaal niks? Of sluit/opent hij onvolledig? Zoemt er wel wat als je op de knop drukt of hoor je een klik, is er een beweging te zien of blijft alles levenloos zitten waar het zit?

Natuurlijk zou de schakelaar kaduuk kunnen zijn maar misschien ook de sensor die vaststelt of de auto in beweging is of niet (neem aan dat er een beveiliging op zit om de kap niet stuk te laten waaien als je 'm tijdens het rijden zou opeen/sluiten). Zijn er nog meer beveiligingen?

Hoeveel electromotoren telt die kap eigenlijk? Al eens wat geprobeerd met bypasses in het hele systeem? Maakt het uit of de motor loopt en of de versnelling in vrij staat?

Nog andere afwijkende omstandigheden, behalve de warmte, zoals vocht (net regenbui gehad) of scheef staan van de auto?

Succes er mee.

Ivar Volder

Re: RE: Spider met weigerachtige elektrische kap

za feb 19, 2005 13:08

ote="Dinky Boy"]Ik heb helaas geen antwoord, wel nog wat vragen... om even het beeld compleet te krijgen.

Doet- ie helemaal niks? Of sluit/opent hij onvolledig? Zoemt er wel wat als je op de knop drukt of hoor je een klik, is er een beweging te zien of blijft alles levenloos zitten waar het zit?

Natuurlijk zou de schakelaar kaduuk kunnen zijn maar misschien ook de sensor die vaststelt of de auto in beweging is of niet (neem aan dat er een beveiliging op zit om de kap niet stuk te laten waaien als je 'm tijdens het rijden zou opeen/sluiten). Zijn er nog meer beveiligingen?

Hoeveel electromotoren telt die kap eigenlijk? Al eens wat geprobeerd met bypasses in het hele systeem? Maakt het uit of de motor loopt en of de versnelling in vrij staat?

Nog andere afwijkende omstandigheden, behalve de warmte, zoals vocht (net regenbui gehad) of scheef staan van de auto?

Succes er mee.[/quote]

Als hij weigert dan knippert het controlelampje op de middenconsole. Dan gebeurt er gewoon helemaal niets. Enige beveiliging voor zover wij weten, is dat het ding op de handrem moet staan, dus je staat sowieso altijd stil tijdens deze operatie. Gebeurt bij voorkeur met draaiende motor om de batterij te sparen, maar motor af kan ook.
Wat volgens ons weigert, is de afdekkap waaronder het hele spul verdwijnt als de kap "down" is. De linnen kap zelf reageert wel. We hebben al gedacht en gevraagd over dikte van de hydraulische olie, storing veroorzaakt door achteraf ingebouwd klasse III alarm met afstandsbediening, handremschakelaar, draadbreuk, enzovoort. Volgens mij zijn er 2 motoren: eentje die de afdekklep opent en sluit en eentje die de kap bedient. Als de boel werkt, dan sluit de kap volledig, net als de klep, no problem daar. Maar om de een of andere reden geeft het controlesysteem in bepaalde situaties een foutmelding en dan gebeurt er niets. Die fout verdwijnt soms vanzelf weer. 's Middags thuiskomen, auto bloedjeheet, kap weigert. Wachten tot 11.00 uur 's avonds als de boel is afgekoeld en de boel doet het gewoon (meestal), maar hij heeft ook al eens een nachtje binnen gebivakkeerd. Scheefstaan of rechtstaan maakt niet uit; regen heeft ook geen invloed. Fred van Lingen is zelfs bereid om - nadat zij de storing elektronisch hebben kunnen vaststellen - er een compleet andere kap + motor op te zetten, maar dat heeft pas zin als je weet dat het effect zal hebben. Maar ja, als je in Nice op de kade staat .....
Meest vreemde van het verhaal: de eigenaar van onze vorige auto schijnt geen problemen hiermee te hebben. Invloeden van zendmasten (GSM) zou nog kunnen, maar waarom dan alleen bij onze auto's? Er moeten in Europa duizenden van die dingen rondrijden, dus de vraag is: wat maakt onze auto's zo "uniek"? Te gek voor woorden toch?

Dinky Boy
Miniaturista

za feb 19, 2005 13:34

Als je het zoekt binnen de invloeden van zendmasten e.d., omdat alleen jíj er last van hebt, bij verschillende exemplaren... zou het aan je eigen GSM kunnen liggen? Is die zo afwijkend van andere? Tri-band, bluetooth?

De auto zelf: de ontgrendeling van de afdekkap? Ik ken het systeem verder niet, maar dat zal wel het eerste zijn wat in beweging komt zodra je op de knop drukt toch? En zodra die blijven hangen (scheef gemonteerd of moeilijk bewegend (temp.invloed)) weigert de rest ook dienst.

p.s. je hoeft niet de tekst te quoten bij een direct antwoord, die staat er immers boven.

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

za feb 19, 2005 13:51

Wij hebben een Spider uit 2000 met een elektrische kap. Deze heeft één keer geweigerd in de garantieperiode. Probleem was het motortje die het deksel moet sluiten, dat deed deze niet meer. Het systeem registreert dan dat de deksel niet dicht is, en gaat dan niet verder met het proces. Eigenlijk logisch.

Van jou probleem heb ik nog nooit last gehad. Ik heb er ook nog nooit over gehoord, en ik ken toch een groot aantal Spiderrijders met elektrische kappen.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

164 Q4

za feb 19, 2005 14:49

Ik ben toevallig (niet echt toevallig want ik heb het mij bewust gekocht) in het bezit van (meerdere) originele Alfa Testers van Magneti Marelli met wel heel veel modules. Daar zit ook module MA 14A 1.827.168.001 bij voor het uitlezen van de elektrische kap van de Spider. Als het goed is moet de storing ook opgeslagen zijn in het geheugen van de kapbesturing. Dus als je eens in de buurt bent moet je maar langskomen kan kijken we er even naar.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

za feb 19, 2005 17:19

Hallo Ivar,

Ik heb zelf een spider 3.0 V6 en we hebben veel problemen gehad met de kap. Het is eigenlijk een zeer slecht ontworpen systeem, maar ja het is dan ook een Alfa.

Het systeem werkt in een aantal stappen en iedere stap wordt gecontroleerd met een sensor. Klopt een stap niet dan gaat het systeem niet verder naar de volgende stap. De meets gevoelige sensor zit in de afdekkap. Er zitten twee motortjes die de afdekkap aantrekken. Wordt door wat van reden dan ook de kap niet helemaal goed dichtgetrokken, ook al is het maar een milimeter, dan krijg je een foutmelding: knipperend lampje.
Ik vermoer dat bij jou bij langdurige hitte er iets uitzet, waardoor de afdekkap niet helemaal meer goed dicht is getrokken. Of tenminste de sensor denkt dat. En als de boel knipperd kun je het geheel pas weer deblokkeren door contact helemaal af te zetten.

Hoe op te lossen: vervangen van de motortjes is een zeer kostbare zaak: ik geloof 275 euro per stuk.

Bij ons is het probleem weer van zelf over gegaan. Maar leg dit toch eens aan Sam voor.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

za feb 19, 2005 23:38

Hm, zou je kunnen testen als het probleem zich weer voordoet: contact af en weer aan en dan iemand op de kap laten leunen op het moment dat je de knop bedient.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 19, 2005 23:50

slotvangertje van het deksel iets omhoogstellen, dat je zeker weet dat het slotje helemaal sluit
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jaben
Advanced Member
Advanced Member

do feb 24, 2005 17:05

precies, dat zou ik eerst testen. Laat even weten of het gelukt is?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 24, 2005 17:46

Het is eigenlijk een zeer slecht ontworpen systeem, maar ja het is dan ook een Alfa.

:?: :?: [-X

jaben
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 25, 2005 12:49

:lol: :lol: :lol: :oops:
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Ivar Volder

zo mar 06, 2005 13:40

Dank voor alle reacties, ik speel ze door naar Sam/Fred van Lingen en dan maar kijken wat er gebeurt. Zelf ga ik er niet aan zitten knoeien, dan wordt het probleem alleen maar groter.

Wordt vervolgd (hopelijk)

Ivar Volder

zo mar 20, 2005 11:25

Nou, ik heb alle tips doorgegeven aan de fa. van Lingen, maar voorlopig hult men zich in stilzwijgen. Binnenkort weer een tripje naar het zuiden, tegen die tijd is de oude carkit verwijderd, heeft-ie z'n 60.000 km beurt gehad, nieuwe snaren erin en liggen de winterbanden weer in de opslag. Misschien gaat alles gewoon werken, misschien ook niet. In deze tijd van het jaar wordt het echter nog niet zo erg warm, ook niet in de Provence. We zullen zien.

(lezen Alfa-dealers deze site eigenlijk ook?)

Ivar Volder

wo mei 18, 2005 17:34

voor iedereen die er nog nieuwsgierig naar is:

Het verwijderen van de carkit gaf niet het gehoopte resultaat, sterker nog, daarna deed het ding (de kap) het helemaal niet meer. Warm was het toen nog niet. De zaterdag erna (na 60.000 km beurt en rondom nieuwe remblokken, zeg je vakantiebudget maar gedag) deze sloep in Aalsmeer met knipperend waarschuwingslampje naar binnen gereden en de inmiddels vertrouwde blauwe 156 leenwagen van Norbert meegekregen. Bedankt nog.
Die week kon men in Houten de storing uitlezen en er bleek een slechte massaverbinding te zijn, ergens in de buurt van de tunnel/onder de middenarmsteun. Dat is voorzien en men heeft tevens een extra massakabel aangelegd. Tot nu toe werkt alles, ook in Zuid Frankrijk (het werd niet heel warm, maar 25 graden hebben we toch wel gehaald af en toe) werkte de kap naar behoren. Eind goed, al goed??? Dat zullen we zien. Eerst moeten we nog een keer terug om weer nieuwe kwalen (slordige montage heren?) te laten verhelpen.
Bedankt voor alle tips en, lotgenoten, check je massakabel. In Houten weten ze waar die zit.

Terug naar “Algemene Technische vragen”