Pagina 1 van 4
33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 19:35
door twan
sinds een paar maanden lekt mijn koelvloeistof... in het begin was het een halve liter per week ofzo, maar afgelopen 3 weken is het ineens sterk toegenomen.
ik rijd elke dag gemiddeld 200km met mijn auto en laat hem altijd warm lopen voordat ik gas geef, maar als ie warm is geef ik wel goed gas.
vanaf het begin van deze maand (augustus), moet ik dagelijks bijvullen, vaak elke dag een liter.
in juli heeft mn auto heel de maand stil gestaan, wegens vakantie.
sinds een week is het echt erg geworden, en ik dacht dat het mijn radiateur was dus dat kon nog wel even wachten leek mij. maar nu ging het echt niet meer.. binnen een uur raakte ie zeker een liter kwijt en zag ik mijn temperatuur meter weer naar 110 stijgen dus wist ik hoe laat het was.
de reden waarom ik dacht dat het mijn radiateur was, is omdat je een paar keer een pfffffff geluid hoort als ik in mijn auto heb gereden. maar er ligt nooit een plas onder de auto.
nu heb ik gisteren mijn radiateur vervangen, maar het blijkt daar dus helemaal niet aan te liggen want na een half uur was ik weer meer dan een liter kwijt.
ik heb 3 dagen geleden voor het laatst mijn olie gecheckt en deze zat iets boven minimum dus ik heb er wat bij gegooid tot ie halverwege min en max stond.
en nu ga ik net naar mijn oliepeil kijken en nu staat ie rustig 10 cm boven max? en het is wat lichter bruin geworden, dus daar moet wel water bij zitten. (afgelopen paar weken heb ik er maar water bijgegooid)
ik heb net mijn motor gestart en even naar de uitlaat gekeken, nou daar komt ook aardig wat rook uit en dat lijkt me geen condens. het is niet helder wit van kleur maar toch niet normaal. na een paar minuten is er geen rook meer te zien maar toen ik hem net had gestart en gas intrapte zag ik veel rook.
als ik in mijn koelreservoir kijk, dan zie ik het wat golven en heen en weer bewegen maar niet echt bubbelen.
ik ben nu niet thuis maar zou ik die rit nog kunnen maken vanavond (30 km) of is dit absoluut niet verstandig?
RE: 33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 20:00
door bertonejaap
probeer de aansteker methode eens. Peilstok eruit trekken aansteker eronder en als ie knettert dan zit er water in je olie en heb je waarschijnlijk een lekke koppakking
RE: 33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 20:55
door Martinos
Tja, het lijkt i.d.d. heel duidleijk je koppakking te zijn.
30km is nog wel een eindje met een koppakking die dus danig kapot is... maarja, check de pijlen even goed en houd de temp in de gaten!
Desnoods tussendoor even stoppen om de boel af te laten koelen of met de kachel helemaal op warm rijden en de aanjager aan... scheelt ook al weer iets.
Daarna niet meer gebruiken de wagen! eerst fixen!
aller beste optie is natuurlijk slepen, maar dat is wel een klote eind 30km... of is het allemaal snelweg??
sucecs ermee!
RE: 33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 22:02
door Speeder
Hallo,
Het is een bekend probleem dat bij de alfa boxer motoren de koppakking(en) er zo rond de 100.000 uit klappen. Als ik jouw beschrijving zo lees lijkt het me overduidelijk dat hij koelvloeistof lekt via de koppakking. Ik raad je af die 30 kilometer te gaan rijden, al heb je natuurlijk al wel erg lang met een lekkende koppakking gereden.
Het vervangen van de koppakkingen is opzichzelf niet zo spannend en kan met ingebouwde motor. Waar ik echter bang voor ben is dat er vanaf het koelkanaal een spoor (groef) is ontstaan naar de verbrandingskamer. Aangezien ik dit meerdere malen heb gezien, zal dit me dus niet verbazen. In dat geval ff je koppen laten vlakken door de plaatselijke reviseur... Ik kan je alles in geuren en kleuren vertellen, maar dat komt wel als het zover is
RE: 33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 22:34
door twan
ik heb anwb net gebeld, met de vraag of ze mij naar huis willen slepen. ik leg de situatie uit en die kerel zegt oh ik zal iemand naar u toe sturen, misschien dat zij het kunnen fixen voor u. nou dat denk ik niet tenzij ze de hele nacht door willen werken maar goed, wel fijn dat er iemand komt. heb toch een lidmaatschap van mn ouders gehad voor mn verjaardag, dus geld kost het me niet.
ik hoop dat het alleen de pakkingen zijn die gescheurd zijn en niet meer dan dat.
maar wat moet ik nog meer vervangen behalve de koppakkingen? klepseals en keerringen gelijk meenemen?
en hoe zit het met d-riemen en spanrollen, want die zijn in maart dit jaar vervangen. de riemen moeten alleen opnieuw gespannen worden of niet?
ik ben van plan om het zelf met een vriend te gaan doen, en nog iemand die ik ken uit de buurt die 2 jaar automonteur heeft gedaan. niet het sterkste team, maar ik ga het gewoon proberen.
ohja trouwens nog een opmerking: ik was net bij de auto om nog eens peilen te controlen en olie stond weer op normaal (tussen min en max in) en koelvloeistof reservoir was leeg (niet anders verwacht) maar hoe kan dat dat het water uit de olie ineens weg is of ligt dat bovenop de olie en zie ik dat niet terug op de peilstok ofzo? want onder de auto ligt geen plas. en als ik de auto start dan stijgt het oliepeil weer met 7cm ofzo. EDIT: ik had verkeerd gemeten, namelijk met lopende motor
RE: 33 koppakking
Geplaatst: za aug 19, 2006 23:44
door @lfa@lgra
Geen METER meer rijden!!! Eerst repareren. 10 cm boven max???
Ik denk dat het niet alleen bij een pakking blijft.
Twan: Wijze raad is duur, maar besteed deze klus gewoon uit aan een deskundige.
en JA: Beide distririemen en rollen meteen vervangen.
Re: RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 00:43
door Sergio
Hallo,
Het is een bekend probleem dat bij de alfa boxer motoren de koppakking(en) er zo rond de 100.000 uit klappen.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, al ben ik het wel met je eens dat het in dit geval zo zal zijn.
Boxermotoren zijn beresterk, ik heb zeer veel kilometers met deze motoren gereden, het meerendeel op LPG en nog nooit een koppaking hoeven vervangen (en ik rij ruim 10 jaar 33).
En de koppakking met vrienden vervangen, waarvan er 1 enige autotechnische kennis heeft, lukt best, maar doe het wel exact volgens het boekje en gebruik een momentsleutel.
Onderschat het niet, maar het is best te doen, mits je secuur werkt.
RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 01:11
door twan
ik ben stom geweest! ik heb de olie gecheckt terwijl de motor draaide, dus vandaar dat de olie zo hoog LEEK te staan! helemaal niet bij nagedacht.
maar goed, de anwb man is geweest en hij heeft het koelvloeistof reservoir volgegooid en met 3000rpm gekeken waar het water naar toe ging.. nou na 10 minuten was er wat verdwenen, ik schat een kwart liter, maar waar het was?? geen idee.
volgens hem zou het via de uitlaat eruit moeten gaan omdat onder de motorkap niks te zien was...maar bij de uitlaat kwam ook geen rook en de onderkant van de motor was droog dus hij raad me aan om een compressietest uit te voeren bij een dealer en zo erachter te komen.
ik heb dus helemaal geen water bij mijn olie zitten, dus mijn water lekt alleen maar, alleen we weten niet waar.
RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 01:58
door Sergio
Twan, een standaard 33 kwaal is dat het expansievat gaat lekken, dat gebeurt meestl in 1 van de gaatjes die bovenop zitten.
Controleer dat eerst eens.
Verdachte nr 2 voor mij zou de slang zijn die bovenop je blok loopt, van de ene inlaatpoort naar de andere. Die wordt eigenlijk nooit vervnagen maar gaat op een gegeven moment zeker scheuren,.
RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 08:40
door Gerrets
Klopt de slangen worden poreus en zonder dat je het in e gaten heb loopt hier koelvloeistof uit. Is mij ook overkomen, maar ik kwam er perongeluk achter nadat ik de slang opzij duwde en het water me recht in de ogen spoot. dus buig de slangen een beetje en kijk bij het laagste punt of je daar wat rotzooi ziet zitten.
En wat koppakingen betreft heb er nu 154.000 opstaan maar er is nog geen koppaking door
gr Tom
Re: RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 09:31
door KAS
ik ben stom geweest! ik heb de olie gecheckt terwijl de motor draaide, dus vandaar dat de olie zo hoog LEEK te staan! helemaal niet bij nagedacht.
Wees nou verstandig en ga er mee naar een garage. Laat je koelsysteem afpersen. Misschien heb je mazzel en is het een lekke slang oid. Maar begin er zelf niet aan. Als ik dit zo lees.....
RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 14:10
door bertonejaap
helemaal mee eens, laat eerdt je koelsysteem afpersen en laat dan meteen je compressie meten, dan weet je waar het euvel ligt. Mijn 33 sw ia 13 jaar en heeft 180000 km gedraaid en nog steeds geen koppaking hoeven te vervangen. Suc6
Re: RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 14:55
door Speeder
Hallo,
Het is een bekend probleem dat bij de alfa boxer motoren de koppakking(en) er zo rond de 100.000 uit klappen.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, al ben ik het wel met je eens dat het in dit geval zo zal zijn.
Boxermotoren zijn beresterk, ik heb zeer veel kilometers met deze motoren gereden, het meerendeel op LPG en nog nooit een koppaking hoeven vervangen (en ik rij ruim 10 jaar 33).
En de koppakking met vrienden vervangen, waarvan er 1 enige autotechnische kennis heeft, lukt best, maar doe het wel exact volgens het boekje en gebruik een momentsleutel.
Onderschat het niet, maar het is best te doen, mits je secuur werkt.
Het gekke is dat de koppakkingen die ik vervangen heb wel allemaal van een 1.4IE waren. Misschien heeft dat er iets mee te maken? Overigens heb ik zelf ook nog nooit een lekke koppakkinge gehad
Bij Sam van Lingen zeiden ze: Och, weer zo'n standaard reparatie...
RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 14:58
door Speeder
Misschien een gek idee hoor, maar als je in de motorruimte totaal nix kan vinden zou het dan misschien in de buurt van je kachelradiateur kunnen lekken?
Ik zou langs de garage gaan en het systeem laten afpersen, dan pas weet je zeker waar of hij lekt. Deze test in combinatie met een compressietest zou voldoende duidelijkheid moeten bieden...
Re: RE: 33 koppakking
Geplaatst: zo aug 20, 2006 18:21
door Rens 1.7QV
Hallo,
Het is een bekend probleem dat bij de alfa boxer motoren de koppakking(en) er zo rond de 100.000 uit klappen.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, al ben ik het wel met je eens dat het in dit geval zo zal zijn.
Boxermotoren zijn beresterk, ik heb zeer veel kilometers met deze motoren gereden, het meerendeel op LPG en nog nooit een koppaking hoeven vervangen (en ik rij ruim 10 jaar 33).
Het gekke is dat de koppakkingen die ik vervangen heb wel allemaal van een 1.4IE waren. Misschien heeft dat er iets mee te maken? ?
Nee, het verschil maakt de bestuurder. Ben het trouwens ook wel met sergio eens.....
Rens