bartfrinking

uitschakelende airo bij 3 graden buitentemperatuur

do feb 24, 2005 12:00

Een misschien wat vreemde vraag maar weet iemand waarom de airo bij zowel mijn vorige 156 als mijn huidige 147 zichzelf automatisch uitschakeld bij een buitentemperatuur van 3 graden? In beide instructieboekjes staat dat dit normaal is maar een verklaring staat er niet bij. Vind het zelf erg vreemd omdat juist bij koude buitentemperaturen er als snel condens op de ruiten ontstaat.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: uitschakelende airo bij 3 graden buitentemperatuur

do feb 24, 2005 12:03

Ik heb ergens gelezen dat er bij die temperatuur risico is, dat de verdamper bevriest...

Zie ook http://idna.org/airco/menu/auto_airco/auto_airco.asp

edit: linkje gelegd
It's not easy, being green (kermit)

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 24, 2005 12:52

Klopt, bij een huisinstallatie gaat de ventialtor buiten dan netjes op een lager toerental draaien. Maar omdat je bij een auto met rijwind te maken hebt kan je verder bevriezingsgevaar niet voorkomen. Dus uitschakelen...
Dirk - Giulia2000TS

Eric
Advanced Member
Advanced Member

do feb 24, 2005 13:12

Zoiets had ik ook al gehoord, ja. Wel een beetje vreemd dat de super-defrost knop op mijn 147 dus wel de airco probeerd aan te zetten voor snelle ontwaseming.
Die knop gebruik je toch als het vriest om snel je ruiten schoon en droog te krijgen? Wat er nu gebeurt is dat de airco niet aan staat vanwege te koude buitentemperatuur, als je dan later bij hogere temperatuur de auto weer start staat "spontaan" de airco aan ...
Ontwerpfoutje ?
SCARB 00694

bartfrinking

do mar 03, 2005 20:36

ja ik blijf het een vreemd geval vinden omdat airco inderdaad aanbevolen wordt uit veiligheidsoogpunten zoals bijv. snelle ontwaseming...... Als die airo zichzelf onder de 3 graden uitschakeld vervalt dat natuurlijk en beslaat alles net zoals voorheen.
Bedankt voor de reakties want ik geloof inderdaad wel dat het wat met het bevriezen vd verdamper te maken zou kunnen hebben !

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: uitschakelende airo bij 3 graden buitentemperatuur

vr mar 04, 2005 14:32

Zoiets had ik ook al gehoord, ja. Wel een beetje vreemd dat de super-defrost knop op mijn 147 dus wel de airco probeerd aan te zetten voor snelle ontwaseming.
Die knop gebruik je toch als het vriest om snel je ruiten schoon en droog te krijgen? Wat er nu gebeurt is dat de airco niet aan staat vanwege te koude buitentemperatuur, als je dan later bij hogere temperatuur de auto weer start staat "spontaan" de airco aan ...
Ontwerpfoutje ?
Ontwerpfoutje? Ja en nee..... Hoe vaak vriest het in Italie? Te weinig blijkbaar....
Dirk - Giulia2000TS

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 04, 2005 21:41

:D Ik wilde eigenlijk antwoorden : "Ze kunnen er vaker skieen dan wij hier", maar misschien kan ik daar nu beter even niet over beginnen... :D
SCARB 00694

Terug naar “Algemene Technische vragen”