Eric
Advanced Member
Advanced Member

Plamuur of Primer ?

do feb 24, 2005 17:05

Vraag aan de plaatwerkers op dit forum:
Ik ben wat reparatiewerk aan het doen: Oude rotte plekken eruit slijpen en verse stukjes blik daarvoor in plaats. Ik ga de nieuwe stukken "stuik" erin lassen. Binnenkort zal ik wat foto's posten bij de afdeling "Projecten".... 8)

Even aangenomen dat mijn pogingen met spotwelding goed aflopen: Wat moet ik daarna als eerste doen? Eerst plamuren op het kale metaal of eerst in de primer, en dan pas plamuren ?

(Plamuur moet er overigens zowiezo aan te pas komen: De vorige "reparatie" aan de rotte plek is gedaan door het slechte stuk naar binnen te meppen en er plaatje overheen te lassen, en daarna de carroserievorm weer ophalen met een laag plamuur. Mijn inzet stuk is niet groot genoeg om al die schade te vervangen, dus ik zal ook weer moeten plamuren ...)
SCARB 00694

paul
Member
Member

RE: Plamuur of Primer ?

do feb 24, 2005 17:13

????hangt van de primer af.... maar zou het sowieso zo weinig mogelijk gebruiken....

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: Plamuur of Primer ?

do feb 24, 2005 17:44

Vraag aan de plaatwerkers op dit forum:
Ik ben wat reparatiewerk aan het doen: Oude rotte plekken eruit slijpen en verse stukjes blik daarvoor in plaats. Ik ga de nieuwe stukken "stuik" erin lassen. Binnenkort zal ik wat foto's posten bij de afdeling "Projecten".... 8)

Even aangenomen dat mijn pogingen met spotwelding goed aflopen: Wat moet ik daarna als eerste doen? Eerst plamuren op het kale metaal of eerst in de primer, en dan pas plamuren ?

(Plamuur moet er overigens zowiezo aan te pas komen: De vorige "reparatie" aan de rotte plek is gedaan door het slechte stuk naar binnen te meppen en er plaatje overheen te lassen, en daarna de carroserievorm weer ophalen met een laag plamuur. Mijn inzet stuk is niet groot genoeg om al die schade te vervangen, dus ik zal ook weer moeten plamuren ...)
Ik zou zeker eerst een goede primer opzetten en daarna pas plamuren :wink:

paul
Member
Member

do feb 24, 2005 17:51

beste is om na het lassen eerst alles weer schoon te maken en vervolgens van een epoxyprimer te voorzien. Daarna plamuren.

alternatief is vertinnen, maar hangt sterk af van de voorkeur (ik ga het wel proberen). Voordeel van vertinnen is dat je met metaal werkt: vangt krimp en rek op, plamuur doet dat niet. Plamuur trekt ook vocht aan.

succes

John
Junior Member
Junior Member

do feb 24, 2005 18:21

Eerst plamuren op het blanke metaal daarna pas in de primer.
Ik ben wel geen plaatwerker maar dat waren degenen die voor mij antwoorden ook niet.

paul
Member
Member

do feb 24, 2005 18:28

John,

Je verhaal gaat op op het moment dat je geen epoxyprimer gebruikt, om dat te weten hoef je inderdaad geen plaatwerker te zijn (plaatwerker plamuurt niet)

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 24, 2005 18:42

Eerst lassen, goed ontvetten, epoxyprimer spuiten, plamuren , epoxyprimer spuiten,spuitplamuur, dan aflakken.

Zo wordt het in veel professionele bedrijven gedaan. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

wendola

Re: RE: Plamuur of Primer ?

do feb 24, 2005 20:51

[quote="GTV Boy"]Eerst lassen, goed ontvetten, epoxyprimer spuiten, plamuren , epoxyprimer spuiten,spuitplamuur, dan aflakken.

Zo wordt het in veel professionele bedrijven gedaan. :wink:[/quote

lassen :wink: ontvetten :wink: epoxyprimer :wink: plamuren :wink:
:?
weet het niet zeker meer maar na het spuiten van de epoxyprimer(is slecht hechtend) moet er een dunne laag primer op en dan de spuitplamuur en dan de lak

op www.sikkens.nl staan wat infobladen op en een beletje of mailtje dan weet je het zekers

laat je het ons dan ook wat weten? :wink:

Eric
Advanced Member
Advanced Member

do feb 24, 2005 21:57

OK, dank voor de antwoorden zover. Als ik het zo lees wordt het dus:
Of plamuren op het kale metaal (na ontvetten natuurlijk)
Of epoxyprimer en dan plamuur.

Ik meen me te herinneren dat epoxyprimer niet zomaar even te koop is voor de amateur. Is geloof ik een keer op het oude forum besproken.

Wordt vervolgd ....
SCARB 00694

wendola

vr feb 25, 2005 00:17

OK, dank voor de antwoorden zover. Als ik het zo lees wordt het dus:
Of plamuren op het kale metaal (na ontvetten natuurlijk)
Of epoxyprimer en dan plamuur.

Ik meen me te herinneren dat epoxyprimer niet zomaar even te koop is voor de amateur. Is geloof ik een keer op het oude forum besproken.

Wordt vervolgd ....

zoek en gij zult vinden
via via vrienden van vrienden family van vrienden kenissen enzenz :wink:

John
Junior Member
Junior Member

vr feb 25, 2005 11:53

John,

Je verhaal gaat op op het moment dat je geen epoxyprimer gebruikt, om dat te weten hoef je inderdaad geen plaatwerker te zijn (plaatwerker plamuurt niet)
In de restauratie wereld wordt met epoxyprimer gewerkt, mijn ervaring met de schade wereld is dat het daar niet wordt gebruikt. Daar wordt eerst geplamuurd en vervolgens wordt op de blanke delen een etsende primer gespoten waar weer een normale primer overheen komt. Ik weet dat een epoxyprimer een carrosserie die blank is gemaakt en waar nog langdurig aan gewerkt wordt beter beschermt tegen vocht en roest.
In de schade wereld gaat alles veel sneller en is epoxyprimer dus niet nodig.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 25, 2005 21:35

In principe kan je over kale plaat plamuren, maar een laagje epoxy ertussen is nooit weg natuurlijk.
Probleem is wel dat de goede epoxy niet te koop is voor particulieren

de plamuur van tegenwoordig hecht uitstekend op blanke plaat, dit in tegenstelling tot de ouderwetse plamuren.
ga n ieder geval voor een goede plamuur en niet voor die troep van motip of iets anders halfordsachtigs

Unipol van airo is een hele goede, vult goed en is lekker makkelijk te schuren

inieder geval NOOIT zinkprimer onder de plamuur laten zitten, dat is goed als tijdelijke afdekking maar er hecht helemaal niets op dus na verloop van tijd valt je plamuur er zo af
ook goed de las uitborstelen met een scotchbriteborstel ofzo. alle zwarte puntjes moeten eruit zijn, daar hecht ook geen plamuur op ;)
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 25, 2005 22:12

Okido, dank voor de tip. We gaan lekker smeren :D ... de echte doe-het-zelvert ken niet zonder plamuur :D
Maar eerst lassen 8)
SCARB 00694

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 25, 2005 22:13

wel helemaal aflassen he?
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric
Advanced Member
Advanced Member