Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Ophangingsproblemen (lager, homokineet?)

di mar 01, 2005 14:52

Bij mijn Sprint zijn de wiellagers voor slecht, ze maken een schurend geluid, alsof twee stukken metaal die geribbeld zijn over elkaar schuren. Nu is de hoes van de aandrijfas aan de wielkant ook kapot, ik woon in een nieuwbouwwijk met veel zand, dus er zal veel zand in de lagers gekomen zijn en misschien is ook de homokineet overleden.

Ik heb nog nniet de tijd gehad om dit te repareren maar bij het optrekken trekt de Sprint nu sterk naar rechts, bij remmen of uitrollen gebeurt dit totaal niet.

Is dit toe te wijzen aan de homokineet of aan het lager? Of iets anders? De veerpootlagers heb ik vorige week vervangen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Remco S
Guru
Guru

RE: Ophangingsproblemen (lager, homokineet?)

di mar 01, 2005 20:55

Meetsl als de homokineet kapot is, geeft deze een snel tikkend (klapperend) geluid als je scherp stuurt, daarintegen maakt een wiellager een veel harder geluid.

Ik weet niet of je een (stevige garage) krik hebt anders kun je 1 van de voorwielen opkrikken de auto in een versnelling zetten en gas geven (niet te doen met sper!!!!!)

Als je wielen dan recht staan en je hoort het geluid dan kan je er zeker van zijn dat het het wiellager is.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mar 01, 2005 21:02

Als je je sprint op een krik zet en het wiel rond laat draaien, dan hoor je de homokineet klapperen door de verre uitslag. Tenminste dat was bij mijn 33 het geval toen ik even de v-bak wilde testen, maar m'n homokineten zijn zeker nog in goede toestand. Als ik gewoon rij, dan hoor ik niks.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 02, 2005 10:34

Ik heb nog even zitten denken, zou het niet de stuurkogel kunnen zijn? Deze heb ik los gehad om de draailagers van de veerpoten te vervangen, als deze niet goed vast zou zitten kan er speling op zitten en het wiel gaan 'krabben'. Ik heb wel een beetej dat gevoel in de auto, morgenavond zal ik het eens goed bekijken.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 02, 2005 20:15

Dat een sprint sterk naar rechts trekt tijdens het optrekken dat hoort zo volgens mij. De mijne deed dat ook. Ik heb dit vaker gehoord. Het lijkt er inderdaad op dat er een lager overleden is. Een homokineet maakt meer een knokkerig geluid.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ophangingsproblemen (lager, homokineet?)

wo mar 02, 2005 23:17

Als je je sprint op een krik zet en het wiel rond laat draaien, dan hoor je de homokineet klapperen door de verre uitslag. Tenminste dat was bij mijn 33 het geval toen ik even de v-bak wilde testen, maar m'n homokineten zijn zeker nog in goede toestand. Als ik gewoon rij, dan hoor ik niks.

Rens
Krik 'm op onder de draagarm! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mar 14, 2005 10:42

Goed, even de uitslag van het onderzoek.... ik durf het bijna niet te schrijven, maar toch...

De bandenspanning rechtsvoor was laag, ik ben laatst door een forse kuil gereden en aan de binnenkant van mijn velg zit een grote deuk waardoor de band leegloopt, dat verklaart het naar rechts trekken.... De rechterkant van de auto is een kant die ik niet vaak bekijk... Vanaf nu dus wel...

Het schurende geluid kwam van het achterwiellager, deze was gedesintegreerd (en pas een half jaar oud) dus deze heb ik vervangen, was waarschijnlijk een maandagochtend exemplaar.

De Sprint rijdt dus weer, nu de hoofdremcylinder nog vervangen....
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”