Vele posts zijn er gemaakt over de spook auto, de 33 1.7 IE die met nat weer gek ging doen. Eerst door allesandro en daarna door mijzelf. Vele hypotheses afgelopen, gechecked en gemeten.... Maar keer op keer weer bij nat weer stotters en schokken.
Maar nu weet ik het zeker, ik heb het opgelost. De stotter trad alleen op als ie warm was, dus nooit direct na een koude start. Tevens als ik vol gas gaf was er ook stotter te bekennen. Vol gas ging hij het totale toerengebied zonder 1 hikje door. Een paar keer heb ik hier al mijn vermoede over de lambda sensor geuit. Dit omdat deze alleen wordt meegenomen bij de berekingen als ie warm is en het signaal wordt genegeerd als je volgas geeft. Logisch, dacht ik.
Op basis daar van heb ik het verwarmings element van de sensor los gegooid (de twee witte draden). Nu, een week of 3 later heb ik alle weersomstandigheden getrotseerd, ik heb de hogedrukspuit er op gezet etc. Allemaal zonder enig resultaat. Mijn motortje snort stevig door.
Ik denk dat bij vochtig weer de voedig van het verwarmingselement lekt naar het sensordraad en daarmee de meeting in de war gooit.
Wat mij betreft mag het topic spookauto nu volledig gesloten worden. Hiermee wordt een volgens mij al 2 jaar lopend probleem uit de wereld geholpen.
Ik eet mijn onderbroek op als ik er naast zit!