Stiffmeister

interval ruitenwisser

wo dec 29, 2004 19:06

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb een alfa GTV 1.8 gekocht :D
Nu heb ik een klein probleempje ontdekt, en dat is dat de intervalstand van de ruitenwisser blijft hangen.

Kan iemand mij hierbij goede raad geven aub ?
Alvast bedankt !

TBB

wo dec 29, 2004 19:18

Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'blijven hangen'? Is het dan de hendel die je niet meer in de ruststand (wisser uitgeschakeld) krijgt ?

Of werk de intervalstand niet meer? Dan moet er misschien wel een nieuw relais in, is bij m'n 145 ook al gebeurt.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 29, 2004 19:41

Is het een Alfetta GTV? IK heb het een keer gehad met een Giulietta. Daar zat het probleem in de schakelaar aan het stuur.

jantje toot

wo dec 29, 2004 20:31

kan ook aan het motortje liggen als je hendel normaal werkt of bij de relai een keertje schoonmaken ik had er last van dat ie stotterde maar heb de relai schoongemaakt en het was klaar

mvg jan

Alfa4ever
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 22:37

Zoals Jantje Toot al zei, het kan ook aan de motor zelf liggen. Dat is redelijk simpel zelf te doen. Mijn ruitenwissers gingen haperend over het raam voornamelijk in de intervalstand. Op het motortje zit een kunstof doos, waar de contactring met sleper in zit. Al het overtollige oude vet eruit gehaald en nieuw vet erin, probleem opgelost.

Om het motortje los te nemen van het ruitenwissermechanisme moet een hefboom los van het asje. Vergeet niet om de positie van de hefboom op het asje te merken! Bespaart je een hoop afstelwerk.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Stiffmeister

do dec 30, 2004 16:38

Het probleem is, als ik hem op intevalstand zet, stottert de ruitenwisser bij het vegen. Dan kan ik idd eens best kijken naar het motortje.

Alvast bedankt !
:)

newspider

do dec 30, 2004 18:45

Zeker dat het neit aan je wisserbladen ligt? Dat kan ook als die erug oud en stif zijn stotteren veroorzaken.

Alfa4ever
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 19:12

Zeker dat het neit aan je wisserbladen ligt? Dat kan ook als die erug oud en stif zijn stotteren veroorzaken.
Heb je gelijk in. Simpele test: klap even de armen omhoog en zet dan de ruitenwisser aan. (Controleer wel even of hij de slag nog kan maken t.o.v. de motorkap).Als hij dan nog steeds stottert ligt het in elk geval niet aan de bladen. Als het aan het motortje ligt blijft hij stotteren.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Lorenzo_7905

RE: interval ruitenwisser

za jan 21, 2006 15:43

kan iemand mij vertellen waar dat relais zit, ik heb het boek erbij gehaald van de gtv maar daar staat hij niet in.. ik heb nl. hetzelfde probleem met mijn gtv 2.0 TS

Roy Hartgerink

za jan 21, 2006 18:27

Kijk eens onder de plastic kappen links en rechts onder je motorkap. Daar zitten verschillende relais. Wellicht van de ruitenwisser erbij.

M.b.t. motortje schoon maken zodat deze niet meer hapart:

Bij o.a. model 916 komt het regelmatig voor dat de ruitenwissers dienst weigeren. Of ze doen het helemaal niet, of soms, of alleen in de snelste stand etc etc. Kortom vervelend en het komt altijd ongelegen.

Een nieuwe ruitenwissermotor kost echter al snel een € 350,- exclusief montage. Dit is ook wat alle dealers over het algemeen adviseren. Aan onderstaande beginnen ze volgens mij niet snel. Zij zijn sneller klaar wanneer ze direct de complete ruitenwissermotor vervangen.

In het navolgende een werkwijze om de motor van de ruitenwisser te demonteren en ‘schoon’ te maken. 9 van de 10 keer zit er namelijk te veel vet/smeer/rotzooi op het ronde contactplaatje. Bij mij was laatst overigens een soldeerverbinding gebroken waardoor e.e.a. niet correct functioneerde.

Het is overigens best een lastig en precies karweitje wat de eerste keer wat “kopzorgen” zal opleveren. Begin er zeker niet zelf (alleen) aan als je geen sleutelervaring hebt. Neem er ook de tijd voor. Je bent niet binnen ’n kwartiertje klaar. Speciaal gereedschap heb je niet nodig, tenzij een soldeerbout hier onder valt.

Btw, ik wil Pininfarinaregisterleden graag met onderstaande helpen mocht het je niet lukken, of je het niet durven. Je moet er alleen voor naar het Zuiden reizen……

Tot slot; als ik links of rechts typ, moet je dat altijd bekijken alsof je in de bestuurdersstoel zit. Kan dus heel goed zijn dat ik rechts typ maar dat het links is vanaf de plaats gezien waar jij op dat moment staat. Om het maar ff duidelijk te maken.

Maak de motorkap open (motor draait NIET).

Trek voorzichtig de slangetjes van de ruitensproeier los.

Demonteer de ruitenwisserarmen (15 mm dop).

Demonteer beide plastic kappen welke onder tegen de voorruit ‘liggen’. Deze zitten elk aan de buitenzijde met 2 kleine schroefjes vast. Voor de rest zitten ze aan de bovenzijde vast ‘geklikt’. Verwijder ze voorzichtig (zeker wanneer het buiten koud is gaat plastic snel kapot).

Onder de rechter kap (vanuit bestuurdersstoel gezien) zit weer een andere zwarte kap (hieronder zit het aircofilter) dus als je dit wilt vervangen, kan dat ook direct). Schuif deze zwarte kap een beetje naar de zijkant (rechts).

Zo, nu heb je als het goed is volledig en goed zicht op het ruitenwissermechanisme (en ruitenwissermotor) deze ‘zit’ hieronder). Teken voor demontage eerst met viltstift aan hoe het mechanisme zit, of maak er een foto van. Onthoud in elk geval heel goed hoe alles nu ‘zit’. Waarom? Anders kom je daar aan het eind wel achter....

Het ruitenwissermechanisme zit met 2 bouten en 1 moertje vast. Maak deze alle 3 los (10 mm dop). Links (daar waar het moertje zit) trek je eerst het mechanisme los van het boutje dat aan de carrosserie vast zit. Nu moet je een beetje prutsen om het hele mechanisme uit de ‘afwaterbak’ te krijgen. Mij lukt het goed door het geheel iets naar achteren te kantelen en dan naar links (jawel, vanuit bestuurdersstoel gezien….) te schuiven. Hierdoor kan je het geheel rechts (…) er uit tillen.

Als je dit gelukt is, moet je eerst 2 stekkers los trekken. Doe dat met een klein schroevendraaiertje. Zo krijg je de clips gemakkelijk los. LET OP dat deze kleine clipsen niet in de afwaterbak vallen zodat je ze kwijt bent.

Je hebt nu het ruitenwissermechanisme en ruitenwisser motor in je handen. Demonteer het mechanisme van de motor door de 13 mm moer los te draaien (van de bout welke uit het midden van de ruitenwissermotor komt). Leg het mechanisme netjes ergens aan de kant.

Je hebt nu alleen nog maar de motor van de ruitenwisser in de handen. Hier zit een stofkap overheen. Deze is te verwijderen door de 3 (10 mm) boutjes aan de bovenzijde los te draaien.

Bekijk de motor eerst eens goed. Draai niet direct alles uit elkaar. Start met de 3 kleine kruisschroefjes. Hierna merk je dat het zwarte plastic bodempje los komt te zitten. Voordat je dit echter helemaal kunt verwijderen, moet je eerst met een scherp kniptangetje of met een soldeerbout de 3 soldeer punten los maken (aan de ene kant zitten er twee vlak naast elkaar en aan de andere kant zit slechts 1 soldeerpunt). Wanneer je deze 3 ‘verbindingen’ los hebt, kun je het zwarte bodempje verwijderen.

Nu het zwarte bodempje verwijderd is, zie je hier 4 boutjes zitten (7 mm). LET OP; verwijder deze, maar zorg ervoor dat de boel NIET uit elkaar valt. Als de 4 boutjes verwijderd zijn, het ‘dekseltje’ verwijderen (door waar de boutjes vast zaten). Let op; hier zit een dunne pakking tussen, maak deze niet kapot).

Nu het dekseltje verwijderd is, zie je het ‘contactplaatje’ c.q. sleeprondje op een plastic tandwieltje zitten. Dit koperen/messing plaatje draait rond als je de ruitenwisser tijdens rijden op ‘aan’ zet. Leuk hé. Maak dit plaatje heel goed schoon. Er zal vet/smeer en rommel op zitten. Hierdoor maakt het geen contact met de 3 koperen pinnetjes welke in het hiervoor verwijderde zwarte plastic bodempje zitten. Maak ook deze 3 pinnetjes schoon.

Nu het ronde ‘contactplaatje’ en de 3 pinnetjes goed schoon zijn, moet weer alles in elkaar gezet worden. Begin met het ijzeren plaatje dat met 4 (7 mm) boutjes vast zat. Vergeet de dunne pakking welke ertussen hoort niet.

Plaats nu weer het zwarte bodempje en zet het met de 3 kruisschroefjes weer vast.

Soldeer de 3 verbroken soldeerverbindingen weer.

PLAATS NU DE EERDER LOSGEMAAKTE STEKKERS TERUG, voordat je verder gaat. In principe sluit je de ruitenwissermotor dus kort weer aan. Leg de ruitenwissermotor zo dat deze niet kan vallen of zo. Zet spanning erop door de auto ‘op contact’ te zetten. TEST NU EERST OF ALLE STANDEN WERKEN!!!!! Als alle standen werken, demonteer de stekkers weer (ruitenwissers eerst helemaal uitzetten en dan ook van contact afzetten natuurlijk) en ga door met stap 18. Draait het motortje niet (dat boutje in het midden om exact te zijn), check de 3 soldeerverbindingen nog eens of check of er nog vet op het sleeprondje c.q. 3 pinnetjes zit. Blijft de motor weigeren……dan is deze wellicht kapot (of een zekering).

Je hebt het motortje getest en het draait c.q. functioneert. Zet nu het stofkapje weer over de ruitenwissermotor.

Zet vervolgens het ruitenwissermechanisme weer met de 3 (10 mm) boutjes vast (laat de 13 mm moer gedemonteerd, dus nog niet erop draaien) op het motortje met stofkapje.

Plaats de stekkers weer en zet deze met de clipsen vast.

Plaats (of eerder frunnik) het geheel weer in de afwateringsbak....

Zet het geheel weer allemaal vast met de 2 (10 mm) bouten en 1 (10 mm) moertje.

Geloof het of niet, maar nu begint het feest pas echt; nu moet e.e.a. weer exact afgesteld worden zodat de ruitenwissers straks ook doen wat ze moeten doen. Preciezer omschreven dat ze ook over de voorruit heen en weer bewegen....
Verzeker je ervan dat het mechanisme zelf nog niet vast zit aan de bout welke uit de ruitenwissermotor komt.
Zet de auto nu weer ‘op contact’ en zet de ruitenwisserstand interval aan. Kijk nu goed hoe de pinnen waarop de ruitenwissers uiteindelijk weer gemonteerd worden draaien. Zet ook eens de andere standen aan om te kijken hoe een en ander functioneert. Zo, zet nu weer alles uit en van contact af.

Monteer het mechanisme aan de ruitenwissermotor; DOE DIT ALS VOLGT; zet het gat (dit wijst als het ware naar onder; het mechanisme staat in stand ‘boven’) van het mechanisme wat over het boutje van de motor geplaatst moet, op zijn plaats (duw het nog niet in de ribbels waar het uiteindelijk in moet ‘vallen’!!!!!!!!!!). Draai nu het moertje een heel klein beetje vast.
Draai, trek het mechanisme nu voorzichtig naar links (…dat is dus richting linkerspiegel vanuit bestuurskant gezien voor alle zekerheid). Het boutje uit het motortje mag nu zeker niet meer draaien (daarom niet in de ribbels duwen). Draai zo ver dat uiteindelijk het 13 mm moertje van bovenaf niet meer te zien is. Draai nu het moertje vast.
Let op: Dat gaat een beetje lastig maar het gaat (kleine 13 mm steeksleutel). LET WEER OP; alleen het moertje goed vast draaien zodat de ribbeltjes mooi in elkaar vallen; niks van mechanisme etc etc etc mag nu verdraaien of meedraaien.

Zet het ‘contact’ er weer op en zet het mechanisme in de interval stand in beweging. Kijk nu eens goed hoe de pinnen waar op uiteindelijk de ruitenwisserarmen bevestigd worden denkbeeldig “vegen” (de wissers mogen er immers nog niet op zitten). Let vooral heel goed op hoe ze denkbeeldig starten, en uiteindelijk bij “uitzetten” stoppen. Gaan ze direct zoals ze moeten gaan, of slaan ze eerst nog een beetje terug richting afwaterbak. Zo nee, dan staat e.e.a goed afgesteld, zo ja, dan zul je het laatste 13 mm moertje nog eens moeten losdraaien en net iets anders moeten afstellen. Daarom is vooraf alles goed bekijken hoe ‘het zit’ zo belangrijk geweest.

Als je zeker weet dat alles goed afgesteld is, ruitenwisser in stand ‘nul’ zetten, ‘contact’ er af en de plastic kappen weer monteren (gewoon vast klikken en de 4 schroefjes plaatsen).

Ruitenwisserarmen weer monteren en de ruitenwissersproeierslangetjes weer vast zetten. LET OP; bij het vastdraaien van de ‘armen’ mag het mechanisme zich niet verzetten, verdraaien. Houd het dus goed vast.

Nu weer alles gemonteerd eerst, roep je je vriendin naar buiten en vertel je haar trots wat je gemaakt hebt. Misschien van te voren wel eerst alles ff testen J.

Haal alle gereedschap onder de motorkap vandaan, check nog snel alle vloeistofniveau’s, maak de motorkap dicht, ruim het gereedschap op, doe je overall uit, was je handen en ga een stukje rijden; je hebt het verdiend!

Succes!
Ciao,
Roy.

6xgepierct

zo jan 22, 2006 09:51

hey Roy,

pfffffffffffff wat een gepruts zeg....... maar ze doen ut weer!

BEDANKT!!!!

Roy Hartgerink

zo jan 22, 2006 11:09

Graag gedaan. Het is inderdaad geen werkje voor 5 minuten tussendoor.

Het euvel keert overigens graag terug......

Terug naar “Algemene Technische vragen”