Blu Ollandese
Full Member
Full Member

Bezeten Lichtschakelaar ... (1300 ti)

za mar 05, 2005 20:39

Alfisti,

Mijn wagen is spijtig genoeg het slachtoffer van een minder leuk elektrisch Giulia probleem...
Mijn lichtschakelaar in het stuurhuis van mijn Giula 1300ti is stervende... :x

Wat gebeurt er: als de hefboom in de "kruislichten" stand wordt gezet (180°) of schijnwerper stand, valt meestal (meer en meer :( ) de dashbordverlichten uit in combinatie met de achterlichten, parkeerlichtjes en nummerplaatverlichting... remlichten, richtingaanwijzers & schijnwerpers werken altijd.

Als ik de hefboom in "parkeerlichtjes" stand zet (90°), werkt alles perfect.

Na wat geexperimenteer ben ik tot de conclusie gekomen dat wanneer ik de hefboom naar me toe trek, alles prima werkt in elke stand. Laat ik de hefboom los in de "kruislichten" stand (hij zet zich terug naar z'n oorspronkelijke positie richting dasboard) vallen 9 op 10 de dashboard verlichting, achterlichten en parkeerlichtjes weer uit...

Heb gezocht op het oude forum (de naam probleemdatabase waardig! :thumbs: ) en concludeerde dat deze lichtunits blijkbaar niet gereviseerd worden (alhoewel het bij toch gewoon een slecht contact lijkt te zijn dat je kan oplossen) ,dat er ook vss types bestaan en dat je moet opletten hoe je ze hermonteerd...(dimlichten boven of onder...)

Ik dacht met een rekkertje de hefboom naar de werkende positie te "verplaatsten" zodat het probleem opgelost is (moet het nog uitproberen!) Maar lijkt me niet meteen de "juiste" oplossing...

Is mijn enige optie een werkende (dure?) unit te traceren? Kan je die dingen niet openkrijgen en gewoon een stevige beurt geven?

:evil: ...ik wil gewoon eindelijk eens terug kunnen rijden... :evil:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

kroehlur

RE: Bezeten Lichtschakelaar ... (1300 ti)

za mar 05, 2005 20:50

Nee. Het valt (warschijnlijk) nog te redden.

In de loop der tijd worden de kleine contactpunten moe. Dat zijn een sort veertjes van koper en over de jaren worden ze gewoon verbogen en verslijten ze. Als je de schakelunit uitbouwt - het kan nog met de stuur op zun plek maar het is makkelijker als de stuur er niet is - kan je de contactpunten voorzichtig terug buigen. Dit is ook het juiste moment om alles schoon te maken en te smeren (maar dat wist je al).

Om dit probleem in de toekomst te verhelpen en misschien te vermijden en zeker de verbranding van je contactpunten moet je gewoon relai's inbouwen. Hier is er nog niet so lang geleden een topic over geweest.

Het is mij gelukt om mijn lichtschakelaar, met exact de zelfde verschijnzelen behalve dat mijn stadslichten ook uitviel, werkend te maken.

Suc6,

don515jz
Full Member
Full Member

za mar 05, 2005 21:39

Als je zo'n schakelaar uitgebouwd hebt kan je hem heel eenvoudig openmaken, je moet het flensje van de hol-nagels (twee grote en twee kleine) aan een kant met een tang of schroevendraaier verbuigen totdat je hem door het gat er uit kan duwen. Wanneer je hem weer samen bouwt, dan vervang je de kleine hol-nagels door een schroef + moer. Door de grote hol-nagels gaan de bevestigingsschroeven. En als je hem open hebt, kan je zien wat er mis is.
De kans is groot dat ooit er eens een paar extra lampen gemonteerd waren die er voor gezorgd hebben dat er extra stroom door de schakelaar moest en extra stroom is extra warmte. Het gevolg hiervan is dat het nokje smelt.
Er dacht ik ook zijn revisiesetjes te koop, Arese?

Je kan ook hier kijken
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 07049&rd=1

of hier
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 23813&rd=1

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

za mar 05, 2005 22:39

Erg bruikbare antwoorden heren, allebei hartelijk bedankt!!

...Ik ben al heel blij te lezen dat het daadwerkelijk mogelijk is om de unit open te krijgen en te service'n, maar na don515jz zijn reply snap ik mss wat er gebeurt is...de vorige eigenaar heeft er idd het front van een Super (chroméringen voor 4 lampen) opgezwierd, Maar er zijn natuurlijk wel geen EXRTA lampen bijgekomen, verstralers gewoon hun een eigen lichten...dus moet het ding open...

Stuur eruit lijkt me thuis zonder het benodigde materiaal & ervaring vrij moeilijk, dus kies ik voor de moeilijkere uitbouw...

Mocht het nokje gesmolten zijn, is dit dan te herstellen (nieuw nokje solderen?) of enkel te vervangen?

Zal de unit eens een Stevige beurt geven! :wink:

'70 Giulia 1300 ti

kroehlur

zo mar 06, 2005 09:10

Ook zonder extra lampen verbranden die jongens hoor. Dat zijn kleine contacten en er gaat vrij veel stroom er doorheen. Als je de dike van de draden vergelijkt met de grote van de contactpunten weet je wat ik bedoel.

Relai's monteren zodra je schakelaar weer spik en span is.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo mar 06, 2005 15:57

OKAAAAY...... :( UPDATE:

Net een paar uurtjes liggen kl*ten aan m'n lichtschakelunit...

Huidige situatie: Mijn stuur zit er nog op en daardoor krijg ik de bovenste kunststof stuuras omkleding er niet af...zit gekneld tss dasboard & stuuras...

Doordat dit stuk plastic er niet tussenuit wil (heb alle mogelijkheden afgelopen, gaat niet zonder deze kunstof bovenkap te verbuigen of te breken...) kan ik echt bijna niet aan die laatste bout...hermontage van de lichtschakelaarunit lijkt me geheel onmogelijk in deze situatie, moest ik hem er toch uit krijgen...

Heb op het oude forum ontdekt hoe het stuur er af moet komen, poulietrekker of 2 M6 gaatjes gebruiken lijken me de enige opties.. Ik heb geen zin om het plastic omhulsel onnodig te beschadigen...dus zal ik eerst de 2 M6 gaatjes gaan gebruiken om een plaatje op het stuur te bevestigen en zo de hele zaak eraf te halen...

Zit ik met een totaal gereviseerde motor (zie "projecten") en nu dit weer...(heb er al wel 14 keer de oprit mee op en af kunnen rijden om het blok op te warmen om zo de cylinderkop na te kunnen trekken...maar ik wil toch wel meer... :wink:

'70 Giulia 1300 ti

cor
Guru
Guru

zo mar 06, 2005 17:20

dat probleem ken ik ook... :shock: inderdaad een kwestie van (bijna) geen contact meer maken. Bij wat heen en weer friemelen met de handle zag je de dashboardverlichting aan/uitgaan. Stuur eruit halen is gelukkig geen probleem bij m'n bert, eerst betreffend veertje wat teruggebogen maar na verloop van tijd zat ik met hetzelfde euvel. Ik heb het voorlopig op een 'Hollandse' manier opgelost: een klein stukje geperst zilverfolie er tussen geklemd deed en doet nog steeds wonderen, misschien niet de beste methode maar toch... :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

kroehlur

zo mar 06, 2005 22:58

Ik zei toch: Het kan noch met het stuur op zun plek.....

Tis moeijlijk maar als de kolom niet te veel scheelt van een Bert is het wel te doen. Het lijkt onmogelijk maar is het niet. Stuur verwijderen geeft meer toegang. 8)

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

ma mar 07, 2005 10:52

@Kroehlur: Ik weet het ik weet het, het zal wel doenbaar zijn, mits een gebroken rug, een beschadigde inbusbout en uren frustratie...ik wil het toch meteen zo goed mogelijk doen...

Tijdens mijn sessie "kl*ten", besefte ik namelijk ook ineens dat ik meteen ook het "terugspringen" van de richtingaanwijzers zou kunnen maken, momenteel moet ik ze manueel terug in de neutrale stand zetten...(bij het sturen springen ze niet vanzelf terug in de neutrale stand), is dit goed te doen? En...waar haal ik het (de) veertje (s?) di erbij horen? Iemand hiermee enige ervaring?

Thanks again!

Robin

'70 Giulia 1300 ti

ciclista
Guru
Guru

di mar 08, 2005 20:58

De retour veer voor de richtingaanwijzer weer monteren is erg eenvoudig, maar ook dat gaat wel heel erg veel simpeler als je het stuur er af hebt. Ik heb vorig jaar exact hetzelfde probleem met de schakelaar gehad, onder APK druk heb ik een goede 2e hands gevonden en toen ook meteen de veer gemonteerd. Zo'n veer ligt hier op mn buro stof te happen, mag je hebben.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

wo mar 09, 2005 20:15

Eindelijk tijd gevonden om m'n stuur er af te halen, zelf een plaatje gemaakt met een M8 in het midden om het stuur er uit te "draaien". Werkte perfect!

Volgende obstakel.. grote "kabelconnector" die alle kables uit de verlichtingsunit met het "Giulia mainframe" :wink: verbinden.

Ding zit pokkevast...en ik wou eerst een vragen of er een soort van "master trick" is om de 2 helften uiteen te krijgen...gewoon heel hard trekken is niet genoeg...knijpen op de verhoogde zijkantjes lost ook niets op...

...met een schroevendraaier? :? ... overleeft die 36 jarige plastic nooit vrees ik.

'70 Giulia 1300 ti

ciclista
Guru
Guru

wo mar 09, 2005 20:22

NEEEEE, de kabels zitten vast aan de schakelaar, je moet de bedrading loshalen op de zekeringenkast. Is ook een leuke gymnastische oefening!
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

wo mar 09, 2005 20:39

Idd, ik wil ze niet losmaken aan de schakelaar! Bij mij zit er een grote witte plastic connector tss de kabels die uit de verlichtingsunit komen en diegene die verder naar de zekeringskast lopen... hoe heet zo'n ding?

die moet uiteen schuiven....toch?

'70 Giulia 1300 ti

don515jz
Full Member
Full Member

do mar 10, 2005 00:57

Als het het zelfde zit als bij mijn auto, dan zijn de knipperlichten met een schuifkontakt verbonden (ik dacht dat het blauwe draden zijn maar ik doe het even uit m'n hoofd) die moet je los kunnen trekken Dit blokje komt, wanneer alles gemonteerd is net buiten de kap van 't stuurhuis, ongeveer bij de bevestigingsbout van de stuurkolom.
Verder zijn er nog een rode, groene, grijze en gele draad (voeding, dimlicht, hooglicht en een vierde voor de stadslichten) deze moet je aan de zekeringkast losmaken. Er zit ook nog een zwarte draad, aarde, die moet je maar even volgen om de schroef te vinden.
Als je draden losmaakt, maak dan even een schetsje waar welke draad zat, voorkomt puzzelen bij het monteren.

Afbeelding

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

do mar 10, 2005 08:44

Ok, gelukt, heb dat schuifcontact los gekregen (eens goed bekijken voor je er aan begint te trekken kan wonderen doen... :wink: )

Daarna Busjes die de lichtschakelaardoos dichthielden één voor één opengeslepen, no prob!

Nu alles prefect proper maken en beginnen uitmeten...

I'm getting there...

'70 Giulia 1300 ti

Terug naar “Algemene Technische vragen”