vr dec 15, 2006 20:09
Het zg heet worden van de kleppen is een idee uit de oude tijd toen er nog geen stelliet klepzittingen in de cylinderkoppen zaten.
Uit diezelfde tijd, toen er nog lood in de benzine zat waren om op benzine te rijden geen stelliet klepzittingen nodig, alleen als je de motor ging opvoeren of op LPG ging rijden werd het plaatsen ervan dan aanbevolen of voorgescheven.
Uit die tijd stamt ook het gebruik om de klepspeling met 0,05mm/ 0.002 inch te vergroten als je op LPG ging rijden.
Het enige wat uit die tijd is overgebleven is dat je luchtfilter altijd in de zomerstand moet staan met carburateur lpg installaties, een zg hotspot in je carbs kan ook beter uitgeschakeld worden.
Bij de carb systemen is het aan te bevelen nooit je gaschoke te gebruiken of die helemaal uit te schakelen.
De gaschoke zit er nagenoeg alleen in omdat mensen die geen bal verstand van LPG op auto`s hadden bang waren voor startproblemen op gas !!!!!
90% van de startproblemen werd veroorzaakt door de gaschoke, en maar 9% door een foute afstelling van het systeem.
Ook bij de koudste start op lpg wordt in tegenstelling tot met benzine direct het juiste mengsel geleverd voor een directe ontsteking en daarom is er doodgewoon geen choke nodig.
Mensen die regelmatig terugkeerden met een goed afgesteld LPG systeem en toch met startklachten kwamen, daarvan werd stiekum de electrische verbinding van de choke verbroken, probleem opgelost.
Dit _ verhaal _geldt _alleen _ voor__gasinstallaties _ met _ carburateurs_ !!!!!!
Sorry, moet ik toch even kwijt.
Mijn oude Alfa Sud 1,5 Ti met 60 ltr gas en in de vouwcaravan ook 60 ltr gas (doorgekoppeld!) met de hele familie en bagage reed 1op 10 en werd ergens in noord Italie voor het eerst bijgetankt !