Pagina 1 van 2
Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 14:32
door yepperyep
Dag mensen,
Even een vraagje, ik kan een 33 kopen van 94 op gas (LPG) dus geen g3. Weten jullie of dit verstandig is?
Wil even weten of het niet heel erg slecht is om met een boxer motor op gas te gaan rijden. Dit i.v.m. te heet worden van de kleppen.
Alvast bedankt,
Groetjes Jean-paul
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 14:49
door Alessandro
super combinatie!
Ik heb 100.000 km gereden met een 33 1.7ie op LPG, verkocht met 270.000km op de teller. Reed nog steeds prima, geen olieverbruik, verbrande kleppen, lekke koppakkingen of wat dan ook.
Ik zou 'm zo terugkopen.
Maar bedenk: in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 15:10
door yepperyep
Ok!!!
perfect bedankt voor je reactie.
Groetjes Jean-paul
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 15:44
door MightyMarcel
hoezo zou een boxer slechter zijn op gas dan bv. een 4-in-lijn ?
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 15:57
door yepperyep
Nou!! omdat het lichtmetaal is en dat nogal gevoelig is voor warmworden. Gas heeft een hogere ontbrandings temperatuur. Dus vandaar dat ik dat even wilde weten.
Re: RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 16:08
door Speeder
Nou!! omdat het lichtmetaal is en dat nogal gevoelig is voor warmworden. Gas heeft een hogere ontbrandings temperatuur. Dus vandaar dat ik dat even wilde weten.
Het gaat voornamelijk om de kleppen/klepzittingen. Die willen nog wel is inslaan...
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 16:37
door yepperyep
Maar is het risico groter en zo ja hoe groot is het dat het fout gaat.
Re: RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 16:39
door Speeder
Maar is het risico groter en zo ja hoe groot is het dat het fout gaat.
Tegenwoordig zijn er dus klepzittingen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor gas, de 33 heeft dat volgens mij nog niet. Toch leert ervaring (
Alessandro) dat de klepzittingen van de standaard 33 gewoon sterk genoeg zijn...
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 17:55
door yepperyep
ok bedankt voor alle antwoorden.
Groetjes Jean-paul
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:24
door Jorioni Cooperini
Jean Paul,
ik heb een 33 op LPG gehad met 250.000 kilometer (1.7 QV) geen enkele motorische schade of storing gehad en nu een 1.7 16v op LPG al 280.000 kilometer en slechts 1x de koppakking kapot verder nooit iets gehad. Kortom ik heb zeer goede ervaring met de boxer op LPG en blijf er voorlopig nog lekker mee doorracen!
Succes!
Gr.
Jorik
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:31
door KAS
Van alle Alfa`s ( gewaagde uitspraak dit
) is de 33/Alfasud ( boxer ) diegene die het beste functioneert op LPG. Ik kende een Alfasud op gas met meer dan 2 ton ( verrot ) en een 33 met meer dan 350.000 km. Is inmiddels ook verrot maar de motor liep nog steeds. En dit alles zonder al te veel problemen. Met de huidige geratie Alfa`s heb ik zo mijn twijfels. Al dan niet terecht.
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:47
door yepperyep
Nou ik kan er dus een kopen, hoeveel zijn de 33 1.4 uit 94 nu zo'n beetje waard met een apk erop. En natuurlijk op gas!!
Groetjes Jean-paul en bedankt voor alle snelle berichten
Re: RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:50
door KAS
Nou ik kan er dus een kopen, hoeveel zijn de 33 1.4 uit 94 nu zo'n beetje waard met een apk erop. En natuurlijk op gas!!
Groetjes Jean-paul en bedankt voor alle snelle berichten
Deze zeker? Staat al heel lang te koop. Het ijs op de foto is van vorig winter. Wat zoiets waard is? Geen drol. Wat de gek er voor over heeft. 1500 euro is veel te veel geld.
Re: RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:57
door Koen
Wat zoiets waard is? Geen drol. Wat de gek er voor over heeft. 1500 euro is veel te veel geld.
1500 EUR vind ik toch ook wel veel.
Een 33 op gas? Heb zelf even een 1.4 imola gehad (sloper) en daar stonden ook bijna 3 ton op.
RE: Alfa 33 op gas???
Geplaatst: vr dec 15, 2006 20:09
door alipapa
Het zg heet worden van de kleppen is een idee uit de oude tijd toen er nog geen stelliet klepzittingen in de cylinderkoppen zaten.
Uit diezelfde tijd, toen er nog lood in de benzine zat waren om op benzine te rijden geen stelliet klepzittingen nodig, alleen als je de motor ging opvoeren of op LPG ging rijden werd het plaatsen ervan dan aanbevolen of voorgescheven.
Uit die tijd stamt ook het gebruik om de klepspeling met 0,05mm/ 0.002 inch te vergroten als je op LPG ging rijden.
Het enige wat uit die tijd is overgebleven is dat je luchtfilter altijd in de zomerstand moet staan met carburateur lpg installaties, een zg hotspot in je carbs kan ook beter uitgeschakeld worden.
Bij de carb systemen is het aan te bevelen nooit je gaschoke te gebruiken of die helemaal uit te schakelen.
De gaschoke zit er nagenoeg alleen in omdat mensen die geen bal verstand van LPG op auto`s hadden bang waren voor startproblemen op gas !!!!!
90% van de startproblemen werd veroorzaakt door de gaschoke, en maar 9% door een foute afstelling van het systeem.
Ook bij de koudste start op lpg wordt in tegenstelling tot met benzine direct het juiste mengsel geleverd voor een directe ontsteking en daarom is er doodgewoon geen choke nodig.
Mensen die regelmatig terugkeerden met een goed afgesteld LPG systeem en toch met startklachten kwamen, daarvan werd stiekum de electrische verbinding van de choke verbroken, probleem opgelost.
Dit _ verhaal _geldt _alleen _ voor__gasinstallaties _ met _ carburateurs_ !!!!!!
Sorry, moet ik toch even kwijt.
Mijn oude Alfa Sud 1,5 Ti met 60 ltr gas en in de vouwcaravan ook 60 ltr gas (doorgekoppeld!) met de hele familie en bagage reed 1op 10 en werd ergens in noord Italie voor het eerst bijgetankt !