ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993
Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:49
Levensgenieters en lotgenoten,
Even voorstellen: ik heet Peter en woon in Westzaan.
Mijn huidige Alfa is inmiddels de 3de, zij werd voorgegaan door een Alfetta uit 1985 en een 75 1.8 uit 1989.
Ze is een 155 V6 met een 3L blok uit een 164, geboren in 1993 en al 2 jaar mijn dagelijks vervoermiddel.
Bullterriers: tsja, mijn andere hobby, mijns inziens ras dat dichtst bij de mens staat en meest menselijke trekjes vertoond: altijd lachen en o zo trouw, deel dat ze met mensheid niet delen is rechtdoorzee instelling en nooit liegen, fabelhaft.
Ik heb een nieuwe uitdaging met de 155:
Begon ongeveer een jaar geleden met af en toe niet uitgaan ABS controlle lampje na starten.
Was een jaar prima mee te leven, even contact uit en opnieuw aan, vooral niet direct starten maar pas na paar seconden, dan ging lampje gewoon uit.
Sinds 2 weken gaat lampje helemaal niet meer uit. ABS functiomneert volgens mij ook niet meer, geprobeerd met vol remmen in de regen, levert niet meer trilling (maak me gek!) in rempedaal op. Op zich geen probleem, 20 jaar zonder brokken en zonder ABS gereden, pompende noodstop is weer even wennen, maar leefbaar. Moet echter binnenkort ook weer naar APK en sneeuw komt er vast aan met de kerst, dus wil het proberen (zelf!) te repareren. Net werkplaatshandboek (pdf) afgedrukt, daar werd ik even helemaal stil van: wat een ingewikkeld systeem! Pompen, kleppen, 3 sensors, veiligheidsrelais, normaal relais, morse-code testlampjes, heb een technische opleiding maar brrr...
Wie o wie kan en wil mij in begrijpelijk Nederlands vertellen wat nou een logische aanpak is om dit te verhelpen. Makkelijkst lijkt mij relais uitwisselen, zitten bewegende deeltjes in, cheaper then cheap constructie, zijn er al meerdere gesneuveld dus snel aangewezen boosdoener (technisch, waag me hier niet aan een politieke uitspraak!). Waar zit dan for fucks sake N51??? Daarna wil ik tandkransjes gaan reinigen, sensortjes wielen gaan doormeten en remvloeistof verversen omdat koppeling na lang in zijn 5 rijden ook enkel met dubble (d)clutch vrijkomt, metten dot 5.1 erin en ook nooit meer vocht in olie problemen/kokende remmen (ja, allemaal mechanische oplossingen, is dan ook mijn sterkere kant). Ben begonnen met accupolen los, zo van reboot werkt altijd, proberen waard, morgen polen weer vast en vannacht van elfjes dromen.
Als er iemand is die dit leest en weet dat bepaald deel een bekende kwaal in installatie is: spreek!
Als mijn oplossingsgericht te werk gaan volgorde niet spoort, commentaar zeer welkom!
Fijn weekend all, groetjes, peter
Even voorstellen: ik heet Peter en woon in Westzaan.
Mijn huidige Alfa is inmiddels de 3de, zij werd voorgegaan door een Alfetta uit 1985 en een 75 1.8 uit 1989.
Ze is een 155 V6 met een 3L blok uit een 164, geboren in 1993 en al 2 jaar mijn dagelijks vervoermiddel.
Bullterriers: tsja, mijn andere hobby, mijns inziens ras dat dichtst bij de mens staat en meest menselijke trekjes vertoond: altijd lachen en o zo trouw, deel dat ze met mensheid niet delen is rechtdoorzee instelling en nooit liegen, fabelhaft.
Ik heb een nieuwe uitdaging met de 155:
Begon ongeveer een jaar geleden met af en toe niet uitgaan ABS controlle lampje na starten.
Was een jaar prima mee te leven, even contact uit en opnieuw aan, vooral niet direct starten maar pas na paar seconden, dan ging lampje gewoon uit.
Sinds 2 weken gaat lampje helemaal niet meer uit. ABS functiomneert volgens mij ook niet meer, geprobeerd met vol remmen in de regen, levert niet meer trilling (maak me gek!) in rempedaal op. Op zich geen probleem, 20 jaar zonder brokken en zonder ABS gereden, pompende noodstop is weer even wennen, maar leefbaar. Moet echter binnenkort ook weer naar APK en sneeuw komt er vast aan met de kerst, dus wil het proberen (zelf!) te repareren. Net werkplaatshandboek (pdf) afgedrukt, daar werd ik even helemaal stil van: wat een ingewikkeld systeem! Pompen, kleppen, 3 sensors, veiligheidsrelais, normaal relais, morse-code testlampjes, heb een technische opleiding maar brrr...
Wie o wie kan en wil mij in begrijpelijk Nederlands vertellen wat nou een logische aanpak is om dit te verhelpen. Makkelijkst lijkt mij relais uitwisselen, zitten bewegende deeltjes in, cheaper then cheap constructie, zijn er al meerdere gesneuveld dus snel aangewezen boosdoener (technisch, waag me hier niet aan een politieke uitspraak!). Waar zit dan for fucks sake N51??? Daarna wil ik tandkransjes gaan reinigen, sensortjes wielen gaan doormeten en remvloeistof verversen omdat koppeling na lang in zijn 5 rijden ook enkel met dubble (d)clutch vrijkomt, metten dot 5.1 erin en ook nooit meer vocht in olie problemen/kokende remmen (ja, allemaal mechanische oplossingen, is dan ook mijn sterkere kant). Ben begonnen met accupolen los, zo van reboot werkt altijd, proberen waard, morgen polen weer vast en vannacht van elfjes dromen.
Als er iemand is die dit leest en weet dat bepaald deel een bekende kwaal in installatie is: spreek!
Als mijn oplossingsgericht te werk gaan volgorde niet spoort, commentaar zeer welkom!
Fijn weekend all, groetjes, peter