Pagina 1 van 1

ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: vr dec 15, 2006 19:49
door petertje
Levensgenieters en lotgenoten,

Even voorstellen: ik heet Peter en woon in Westzaan.
Mijn huidige Alfa is inmiddels de 3de, zij werd voorgegaan door een Alfetta uit 1985 en een 75 1.8 uit 1989.
Ze is een 155 V6 met een 3L blok uit een 164, geboren in 1993 en al 2 jaar mijn dagelijks vervoermiddel.
Bullterriers: tsja, mijn andere hobby, mijns inziens ras dat dichtst bij de mens staat en meest menselijke trekjes vertoond: altijd lachen en o zo trouw, deel dat ze met mensheid niet delen is rechtdoorzee instelling en nooit liegen, fabelhaft.

Ik heb een nieuwe uitdaging met de 155:

Begon ongeveer een jaar geleden met af en toe niet uitgaan ABS controlle lampje na starten.
Was een jaar prima mee te leven, even contact uit en opnieuw aan, vooral niet direct starten maar pas na paar seconden, dan ging lampje gewoon uit.
Sinds 2 weken gaat lampje helemaal niet meer uit. ABS functiomneert volgens mij ook niet meer, geprobeerd met vol remmen in de regen, levert niet meer trilling (maak me gek!) in rempedaal op. Op zich geen probleem, 20 jaar zonder brokken en zonder ABS gereden, pompende noodstop is weer even wennen, maar leefbaar. Moet echter binnenkort ook weer naar APK en sneeuw komt er vast aan met de kerst, dus wil het proberen (zelf!) te repareren. Net werkplaatshandboek (pdf) afgedrukt, daar werd ik even helemaal stil van: wat een ingewikkeld systeem! Pompen, kleppen, 3 sensors, veiligheidsrelais, normaal relais, morse-code testlampjes, heb een technische opleiding maar brrr...

Wie o wie kan en wil mij in begrijpelijk Nederlands vertellen wat nou een logische aanpak is om dit te verhelpen. Makkelijkst lijkt mij relais uitwisselen, zitten bewegende deeltjes in, cheaper then cheap constructie, zijn er al meerdere gesneuveld dus snel aangewezen boosdoener (technisch, waag me hier niet aan een politieke uitspraak!). Waar zit dan for fucks sake N51??? Daarna wil ik tandkransjes gaan reinigen, sensortjes wielen gaan doormeten en remvloeistof verversen omdat koppeling na lang in zijn 5 rijden ook enkel met dubble (d)clutch vrijkomt, metten dot 5.1 erin en ook nooit meer vocht in olie problemen/kokende remmen (ja, allemaal mechanische oplossingen, is dan ook mijn sterkere kant). Ben begonnen met accupolen los, zo van reboot werkt altijd, proberen waard, morgen polen weer vast en vannacht van elfjes dromen.
Als er iemand is die dit leest en weet dat bepaald deel een bekende kwaal in installatie is: spreek!
Als mijn oplossingsgericht te werk gaan volgorde niet spoort, commentaar zeer welkom!

Fijn weekend all, groetjes, peter

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: vr dec 15, 2006 21:18
door Marley164
Ik denk dat 1 van de ABS sensoren kapot is , deze zitten bij de 164 op de wiellager , ik heb er ook eens 1 kapot gehad en dan brand ook zowel het lampje als dat de ABS op dat moment niet meer werkt.

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 09:46
door harold
je kunt iedere abs-sensor doormeten met een multimeter, de waardes moeten uiteraard ongeveer het zelfde zijn bij drie stuks en eentje zal een afwijkende waarde hebben...die dus vervangen.

er kan ook flink wat vervuiling op het puntje van de sensor zitten, dat geeft ook storing omdat de er geen meetgegevens meer doorkomen, die zou je heel voorzichtig kunnen schoonmaken en dan nog eens meten

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 11:03
door Andretti Molletti
Hebje al eens gekeken of je 4 dezelde wielen met wielomtrek hebt?

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 13:10
door harold
@dre.....


Is jouw opmerking serieus bedoeld?
Wie rijdt er nou rond met verschillende maten banden?

Re: RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 13:22
door mafkees
@dre.....


Is jouw opmerking serieus bedoeld?
Wie rijdt er nou rond met verschillende maten banden?
je moest eens weten hoeveel auto's er rond rijden met voor en achter een afwijkende banden maat.

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 13:30
door petertje
[img]http://www.tosca.dds.nl/public_html/sensorstekker.JPG

Allen bedankt voor hulp en input. Er zitten inderdaad 4 wielen op de auto en ze hebben allemaal een omtrek, zelfs een redelijk gelijke omtrek! Kan me voorstellen dat met een thuiskomertje de ABS pc in de war raakt door veel hogere sensorpulssnelheid kleinere wiel.

Ik geloof niet meer in elfjes... reboot (accu nacht los) hielp voor ABS probleem niks. Auto lijkt opeens wel veel soepeler te lopen, positive learning curve?
Sensortjes en tand kransjes voor lijken okay, ik meet op een geelig/beige ronde stekker naast het stuurbekrachtigings reservoir (weet niet of foto plaatsen lukt) 637 Ohm, andere kant 640 Ohm, voorwielsensors voor alle duidelijkheid en gemeten op de 2 vrouwelijke pinnetjes. Is dit ok?

-Waar zitten die stekkers voor de achterwiel ABS sensors?

-Nu ik toch remolie aan het verversen ben, zit er op de koppelings slave cilinder ook een ontluchtingschroef, en zo ja waar en hoe kom je daarbij (accubak eruit)?

-Iemand idee waar relais ABS zit en hoe dat te herkennen is? Apppart gezekerd en zo ja met welke?

Groetjes, peter[/img]

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: za dec 16, 2006 13:32
door petertje
foto nogmaals proberen...

[img]http://www.tosca.dds.nl/public_html/sensor stekker.JPG

RE: ABS controle lampje blijft branden: 155 V6 1993

Geplaatst: zo dec 17, 2006 22:01
door petertje
Forum is weer online, gefeliciteerd met de Gates overwinning!

De boos- (of niets-) doener gevonden, sensor linksachter.
Het stekertje zit dus onder de achterbank...
Helaas zit sensor met een cheaper then weak M6 inbusboutje (waarschijnlijk zonder likje koperslib of juist met Loctite) gemonteerd: boutje brak natuurlijk af bij het kopje. Moertje daarop lassen (had evt. Loctite moeten smelten) zorgde voor nieuwe breuk verderop. Volgend weekend (worden de dagen weer langer, jippie, want ik sleutel buiten) maar remklauw/schijf demonteren zodat ik boutje vanaf andere kant eruit kan boren / tappen. Deze week nieuwe sensor scoren bij autoshop of het Autohuis.

Voor de toekomstige doe het zelvers met zelfde storing: naast het remvloeistofpotje zit een rechthoekig zwart plastic blok met een steker erin, als je op de pennetjes van die steker gaat meten (in plaats van mijn zoektocht overdoen) weet je binnen 2 minuten of en welke sensor stuk is, steker layout kan ik je mailen...

In elk geval alle remvloeistof ververst (toch nog iets productiefs). Een aanrader daarbij voor de zelfsleutelaars die een compressor hebben is de Rodac RC011N: een perslucht gevoede vacuum beker/pistool waarmee je remvloeistof ververst/ontlucht. In tegenstelling tot Easybleed (mijn vorige, 3 jaar geleden uitgeleend aan ik weetnietmeerwie) die olie erdoorheen perst (als je toevallig juiste aansluiting schroefdop reservoir hebt, wat 99% zeker meestal niet zo is, grrr) zuigt Rodac via ontluchtngsnippel (dus op alle soorten remsystemen toepasbaar). Mooie tool, inclusief ruime (natuurkundig volautomatische) vulbeker voor op het remoliereservoir (zodat je niet het hele systeem leegzuigt). Meer info op bijv. Klik hier

Sleutel ze en groetjes, Peter