T.Tobelini

Alfa 33 16v vuile benzine

di mar 08, 2005 17:52

alfa 33 16v motronic ML4.1

Na de strenge vorst van afgelopen week wilde de 33 16v niet meer starten. Wegenwacht erbij en die constateerde een kapotte benzinepomp. De motor liep wel goed op Ether uit een spuitbusje. Het benzinepompje hebben we vervangen en nu start de auto nog steeds niet. Na het vervangen van de benzinepomp hebben we de startmotor lang aangehouden, maar de motor gaf niet thuis.

We hebben de werking van de benzinepomp gecontroleerd, die werkt.
We hebben de benzineleiding onder het benzinefilter opengemaakt en daar kwam tot onze verbazing vieze benzine uit. De benzine die er uitkwam was verontreinigd met wat onder lamplicht (geen kaarslicht) een fijn stof leek met een roestkleur. De benzine die direct uit de tank kwam stromen leek niet vervuild. Maar wat achter het benzinefilter er uit liep, was dus wel smerig. Wat zou die vervuiling zijn? Zou dat ook de oorzaak van de startproblemen kunnen zijn?

Noot. Voordat de benzinepomp het begaf waren er al problemen met deze motor; hij kon niet goed toeren maken, liep onzuinig en op aanraden van een garagist hebben we kortgeleden op een volle tank benzine een blikje injectorreiniger gebruikt. Daarna liep de auto weer heel behoorlijk, om na enkele ritten andere kuren te gaan vertonen, zoals afslaan bij stationair draaien op een warme motor.

Misschien dat iemand het herkent en een goede tip heeft. Alvast bedankt.

Mobster

RE: Alfa 33 16v vuile benzine

di mar 08, 2005 19:08

Misschien heb je gewoon al een tijdje het benzinefilter niet vervangen of heb je gewoon echt vuile benzine getankt. Een vuil filter belast je benzinepomp ook meer.

Deze kan verstopt raken en zo luchtbolletjes in de leidingen trekken die op onregelmatig draaien en stilvallen kan uitdraaien. K'zou voorstellen de boel goed reinigen, nieuw filter en eventueel de nylon leidingen vervangen onderaan.

Dan kijken of ie nu wel terug goed draait.

Luc33
Guru
Guru

di mar 08, 2005 19:55

Dus de benzine uit de tank is schoon maar dat wat uit het filter komt is vies?

Loopt slecht? Inhouden tijdens accelereren? Wanneer is laatste ( grote ) beurt uitgevoerd?, Achterstallig onderhoud?

Als 3 van de 5 vragen met ja beantwoord wordt zou ik de benzinefilter eens vervangen, kijken of het dan beter wordt.

Luc
33

Lucky

Re: Alfa 33 16v vuile benzine

di mar 08, 2005 23:08

. De benzine die er uitkwam was verontreinigd met wat onder lamplicht (geen kaarslicht) een fijn stof leek met een roestkleur.
Kan vuilophoping zijn in het filter.

Ook is het mogelijk dat er roest in de tank zelf zit, ontstaan door condensvorming.

Begin met het vervangen van het filter en controleer daarna regelmatig.
Wanneer het filter weer snel volloopt met verontreiniging zal je je tank moeten reinigen cq vervangen.

T.Tobelini

wo mar 09, 2005 00:17

Thanks heren.

Vergeten te vermelden, maar het benzinefilterr is zeer recent vervangen. Het leek me daarom dat het daar niet aan kon liggen. Maar is dus wel duidelijk dat het de brandstoftoevoer is waar het aan mankeerd. Is misschien idd verstandig om stuk voor stuk wat onderdelen van de brandstoftoevoer te vervangen. Geen snelle fix dus.

Grt,
Tobias

Mobster

wo mar 09, 2005 10:00

Heeft ie een tijdje stilgestaan?
Een halfgevulde tank kan zo idd roestvorming opwekken binnen in je tank.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 09, 2005 10:12

Ik ben geen 33 expert, maar meen me iets te herinneren van het oude forum: Bij extreme koude wilde er wat in de luchthoeveelheidsmeting gaan bevriezen, dacht ik...En daar was ook wel een oplossing voor. Als ie nu weer normaal loopt is dat t.

QUa vuile benzine: Als je veel witte pomp tankt kan er wel wat meer vuil in zitten (soms, zeker niet altijd). Ga anders een tijdje op Vpower rijden (ik werk niet bij Shell oid), heb ik in mijn 75 errug goede ervaringen mee.
Alfa romeo: The art of the machine!

Floor
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 33 16v vuile benzine

wo mar 09, 2005 11:50

Ga anders een tijdje op Vpower rijden (ik werk niet bij Shell oid), heb ik in mijn 75 errug goede ervaringen mee.
Ben benieuwd, heb zelf geen verschil gemerkt. Waarom is het volgens jou wel de moeite waard?
Oo==v==oO

T.Tobelini

wo mar 09, 2005 13:44

Ben zelf eigenlijk van de bond tegen Vpower en wel omdat het hier in Holland maar een octaangehalte heeft van 97 en omdat Shell geen duidelijkheid geeft waar Vpower nu werkelijk goed voor is (geheime mix, blabla) Ik verdenk Shell van bedrieglijke marketingpraatjes omtrent Vpower, maar misschien heeft het idd wel een goede reinigende werking. Valt te proberen.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 09, 2005 16:35

@floor: Mijn 75V6 QV rijdt er echt fijner op. Alsof ie gemakkelijk toeren maakt en mooier rondloopt (de injectors LIJKEN ook stiller te werken). Overigens is mijn 75 wel ingesteld op 98 ron. Als je computer van 95RON uitgaat zul je geen verschil merken. In vergelijking tot bijvoorbeeld total 98 RON vind ik de motor mooier/soepeler lopen. En er gaat volgens mij echt een reinigende werking van uit.

Ik heb het laatst ook geprobeerd bij een auto van een ander merk, met een lekkere V8 erin, waar ik mee ging sturen (voor circa 1000km). Die reedt altijd op witte pomp 95RON. En na 40 liter Vpower vind ik m echt veel fijner rijden (en ik heb ook de indruk dat het minstens een halve liter op 100km scheelt qua verbruik). Verschil met 98RON total (ook weer geprobeerd daarna) qua trekken maakt niet echt uit. Ik geloof echter dat die Vpower ook hier behoorlijk wat reinigend werk heeft gedaan.

Maar goed. Als je zelf tevreden bent met je auto en niets merkt, moet je vooral niets anders tanken. Heb in Duitsland al eens die echte 100RON Vpower getankt, en daar gaat ie niet harder of beter van lopen (mijn 75). Logisch ook, want hij staat op 98 RON ingesteld.
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Algemene Technische vragen”