Pagina 1 van 2
alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 11:19
door Ab
Hallo allemaal
hoeveel toeren moet een 33 1.4 nu maken bij 100km per uur ???
mvgr Ab
Re: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 11:27
door KAS
hoeveel toeren moet een 33 1.4 nu maken bij 100km per uur ???
Geen idee. Is dat belangrijk?
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 11:54
door Ab
dat niet natuurlijk
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 12:43
door KAS
Maar je hebt een reden om dit te vragen neem ik aan? Ligt er aan wat voor bandenmaat je onder de auto hebt. Daar kan veel van afhangen.
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 12:47
door Ab
inderdaad de 33 die ik nu heb maak volgens de toeren teller 3200 toeren met de orginele banden maat mijn vorige 33 maakte excact 3000 toeren vandaar mijn vraag
mvgr Ab
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 13:41
door Rob75
ik heb de getallen even niet meer in mijn hoofd zitten (en geen naslagwerk waar het in staat), maar een standaard 1.4 zou bij zo´n 3300 toeren 100 km/h rijden.
De instrumenten in een Alfa zijn nooit erg nauwkeurig. Dus als je het niet vertrouwd even een andere toerenteller aansluiten (multimeter?) en vergelijken. Of meet je snelheid met de hectometerpaaltjes-methode.
Groet,
Rob
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 16:56
door Steven 33
Ab, (aangenomen dat je geen P4 hebt..)
Voor een 1.4 is de eindoverbrenging 9 / 35. Bij volledige standaard setting van de auto ( banden, velgen,...) levert dat voor 100km/h een toerental van 3144 toeren.
Voor een 1.7 zou dat 2992 toeren geven, met een eindoverbrenging van 10 / 37.
Nuttige informatie?
Groet,
Steven
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 19:03
door Thijs-arnhem
De waarde die je meters aangeven worden toch niet beïnvloed door wat voor een maat banden je hebt, aangezien toerental en snelheid vóór de wielen gemeten worden???
Afwijkingen zou ik in je meters zoeken, want dat komt heel vaak voor bij de 33.
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 19:52
door Gerrelt
De waarde die je meters aangeven worden toch niet beïnvloed door wat voor een maat banden je hebt, aangezien toerental en snelheid vóór de wielen gemeten worden???
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. Maar, de wielomvang beinvloed wel je snelheidsmeter. Banden met een kleinere diameter = te hoge snelheid op je km-teller. Grotere diameter = te lage snelheid.
Echter, de diameter van je band beinvloedt ook het aantal toeren dat je op een bepaalde snelheid rijdt. Met een kleinere diameter band heb je hogere toeren op een bepaalde snelheid. Met een groeter diameter band heb je minder toeren op een bepaalde snelheid.
Dus beide meters worden beinvloed door de diameter van je banden.
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 20:08
door Thijs-arnhem
De waarde die je meters aangeven worden toch niet beïnvloed door wat voor een maat banden je hebt, aangezien toerental en snelheid vóór de wielen gemeten worden???
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. Maar, de wielomvang beinvloed wel je snelheidsmeter. Banden met een kleinere diameter = te hoge snelheid op je km-teller. Grotere diameter = te lage snelheid.
Echter, de diameter van je band beinvloedt ook het aantal toeren dat je op een bepaalde snelheid rijdt. Met een kleinere diameter band heb je hogere toeren op een bepaalde snelheid. Met een groeter diameter band heb je minder toeren op een bepaalde snelheid.
Dus beide meters worden beinvloed door de diameter van je banden.
Dat de
afwijking van de snelheidsmeter toeneemt als je de bandenmaat veranderd ben ik met je eens. Maar de aangegeven snelheid ten opzichte van het aangegeven toerental verandert niet door de bandenmaat aangezien beide
voor de wielen worden bepaald.
De daadwerkelijke snelheid veranderd wel doordat de rolomtrek (en dus de afgelegde weg per omwenteling) kleiner wordt.
Dat je met kleinere wielen een hoger toerental rijdt klopt, maar dan zie je het juiste motor toerental op de meter aangezien die zijn signaal van de bobine krijgt (bij de mijne dan) , maar je snelheidsmeter zegt dat je de snelheid rijdt die past bij de originele bandenmaat, wat in werkelijkheid minder is.
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 20:08
door Speeder
De waarde die je meters aangeven worden toch niet beïnvloed door wat voor een maat banden je hebt, aangezien toerental en snelheid vóór de wielen gemeten worden???
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. Maar, de wielomvang beinvloed wel je snelheidsmeter. Banden met een kleinere diameter = te hoge snelheid op je km-teller. Grotere diameter = te lage snelheid.
Echter, de diameter van je band beinvloedt ook het aantal toeren dat je op een bepaalde snelheid rijdt. Met een kleinere diameter band heb je hogere toeren op een bepaalde snelheid. Met een groeter diameter band heb je minder toeren op een bepaalde snelheid.
Dus beide meters worden beinvloed door de diameter van je banden.
Nope, je velgen/banden beinvloeden de verhouding waarop de kilometerteller is geconstrueerd. Je teller zal bij alle toerentallen hetzelfde aan blijven geven, of dit de snelheid is die het voertuig daadwerkelijk rijd is dus de vraag..
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 20:45
door Gerrelt
Dus beide meters worden beinvloed door de diameter van je banden.
Nope, je velgen/banden beinvloeden de verhouding waarop de kilometerteller is geconstrueerd. Je teller zal bij alle toerentallen hetzelfde aan blijven geven, of dit de snelheid is die het voertuig daadwerkelijk rijd is dus de vraag..
We zeggen allemaal hetzelfde, beide meters worden beinvloed door de diameter van de banden. Ik vroeg me echter af of de verhouding tussen deze twee meters hetzelfde blijft. Maar nu ik er nog es over nadenk, zal dat wel zo zijn, t'is wel verwarrende materie.
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 22:47
door Speeder
Dus beide meters worden beinvloed door de diameter van je banden.
Nope, je velgen/banden beinvloeden de verhouding waarop de kilometerteller is geconstrueerd. Je teller zal bij alle toerentallen hetzelfde aan blijven geven, of dit de snelheid is die het voertuig daadwerkelijk rijd is dus de vraag..
We zeggen allemaal hetzelfde, beide meters worden beinvloed door de diameter van de banden. Ik vroeg me echter af of de verhouding tussen deze twee meters hetzelfde blijft. Maar nu ik er nog es over nadenk, zal dat wel zo zijn, t'is wel verwarrende materie.
Ik zal nog 1 poging wagen:
Je hebt je toerenteller, deze wordt aangestuurd door het bobinesignaal of gewoon door het motormanagementsysteem. Doordat dit signaal in principe afgeleid wordt van je ontsteking (of BDP-sensor) kan hier niets mis gaan. Mits de toerenteller niet kapot is en er niet aan de regelbare weerstand achterop de toerenteller geprutst is, kan een originele toerenteller dus niet afwijken.
Vervolgens heb je je snelheidsmeter. Deze snelheidsmeter wordt aangestuurd door een sensor die op je versnellingsbak zit. Deze sensor MEET de snelheid van de uitgaande as, en zet dit getal om in een aantal KM/H op je snelheidsmeter. De verhouding hiertussen is natuurlijk berekend met een bepaalde wielomtrek. Als je deze wielomtrek vergroot of verkleint klopt de verhouding niet meer, en zal de KM-teller niet de snelheid aangeven die de auto daadwerkelijk rijd.
Er bestaat natuurlijk een vaste verhouding tussen toerental en snelheid van je uitgaande as @ versnellingsbak. Draait de motor x toeren, dan zal de as x toeren draaien en de snelheidsmeter x km/h aangeven. Of je nou een 13 of 17 inch wiel aan die as hang, maakt natuurlijk NIKS uit. Wel zal de auto zelf daardoor harder of zachter gaan rijden. Omdat dit in je teller niet gecompenseerd wordt zal je werkelijke snelheid af gaan wijken van de snelheid die de teller aangeeft. De verhouding tussen toerental en snelheid op je tellerunit veranderd dus ook NIET. 4000 toeren zal altijd ~130km/h blijven, TENZIJ je een andere versnellingsbak hebt (en dus een andere eindoverbrenging). Dan zal een toerental van 4000tpm gelijk staan aan een andere snelheid van de uitgaande as, en dus een andere voertuigsnelheid. Dat is dan ook direct de reden tussen het verschil van verhouding toerental/kmh van een 1400 en een 1700 (want de 1700 heeft een andere eindoverbrenging)
RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 22:58
door Thijs-arnhem
Juist
(en tien extra punten voor een uitleg die niks te wensen overlaat)
Re: RE: alfa 33 1.4 toerental
Geplaatst: zo dec 17, 2006 23:02
door Speeder
Juist
(en tien extra punten voor een uitleg die niks te wensen overlaat)
Hehe, ik hoop dat de rest het nu ook wat scherper heeft