Pagina 1 van 1

75: Kapotte draad subframebouten: Wat te doen?

Geplaatst: za feb 10, 2007 13:43
door _Pieter_
Beste allemaal,

Een vraagje. Bij het in terugzetten van het subframe kwam ik erachter dat er 2 van de bouten kapot zijn gedraaid door een eerdere sleutelaar.
Gelukkig zijn er nog 4 gaten en bouten goed, dus de auto is nog rijdbaar.
Nieuwe bouten zijn wel te regelen, nieuw niet meer, maar deze hebben 1 van jullie vast wel liggen maar het draad (in de balk in de auto) is ook deels stuk.

De draad hiervan is 10x1mm, dus geen M10.

Hetzelfde probleem heb ik aan de draadeinden onderaan de koni's. Weer 10x1mm draad, en die moeten ook opnieuw ingesneden, en nieuwe moeren erop.

Wat te doen? Ik ben vast niet de eerste die hier tegenaan loopt. Zijn hier tapsets voor te verkrijgen om de draad weer enigszins te herstellen?

Groeten, Pieter

RE: 75: Kapotte draad subframebouten: Wat te doen?

Geplaatst: za feb 10, 2007 15:09
door alipapa
Er bestaat iets onder de naam Heli-coil waarmee oude draad middels een tap wordt opgeruimd en een nieuwe stalen draad op de plaats van de oude draad wordt gezet!

http://www.emhart.com/products/helicoil ... QgodYDBiuQ

http://www.gsxfclub.nl/techn_Schroefdraadrep.htm

Gr
Arie

RE: 75: Kapotte draad subframebouten: Wat te doen?

Geplaatst: za feb 10, 2007 15:23
door Den
indien de draad niet geheel kapot is kan je ook de draad optappen een nieuwe tap is gewoon te koop ook in 10x1 bij de betere technische groothandel bouten in die maat zijn er ook nog eventueel bij Fabory proberen

RE: 75: Kapotte draad subframebouten: Wat te doen?

Geplaatst: za feb 10, 2007 20:44
door sprint88
Inderdaad als de draad niet compleet kapot is ,
gewoon een tap halen en optappen

grt rogeralfa :driving:

RE: 75: Kapotte draad subframebouten: Wat te doen?

Geplaatst: ma feb 12, 2007 22:40
door _Pieter_
Dank voor de tips!

Ik ga inderdaad de draad optappen en nieuwe bouten gebruiken.
Ben er achter gekomen dat de subframebouten (zoals alle 10mm bouten in de 75) M10x1.25 zijn. Standaard huis-tuin-en-keuken M10 is M10x1.5.
De draadeinden van de schokdempers zijn wel M10x1. Die heb ik met een setje (perperdure) tappen gered en weer gemonteerd.

Groeten, Pieter