Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Polyurethaan bussen

vr mar 18, 2005 20:22

Gewaardeerd forum:
Wie heeft (goede of minder goede) ervaringen met polyurethaan bussen i.p.v. de standaard rubbers, of i.p.v. uniballs?
Ik heb een 75 TS waarbij de voorste reactiearmrubbers vervangen moeten worden en ben ook benieuwd naar ervaringen met andere Alfa's (156 bijvoorbeeld)

Cordiali saluti,

Mario Karsijns
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Polyurethaan bussen

za mar 19, 2005 12:25

Over een weekje of 4 kan ik je hier meer over vertellen.
Tegen die tijd gaat mijn Alfetta de straat op met de nieuwe polyurethaan bussen eronder.
Ik verwacht in ieder geval dat de auto scherper zal sturen en meer direct reageert op stuur bewegingen. :driving:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Polyurethaan bussen

za mar 19, 2005 12:58

Ik heb alle achteras rubbers van de T-Bar vervangen door de paarse powerflex "rubbers", terwijl ik al met Montreal rubbers reed. De achterzijde voelt nu echt nog merkbaar strakker aan. Gewoon een aanrader dus.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Re: RE: Polyurethaan bussen

zo mar 20, 2005 16:54

Ik heb alle achteras rubbers van de T-Bar vervangen door de paarse powerflex "rubbers", terwijl ik al met Montreal rubbers reed. De achterzijde voelt nu echt nog merkbaar strakker aan. Gewoon een aanrader dus.
Heb je ook powerflex bussen in je draagarmen gemonteerd? Ik moet het nog vervangen en twijfel nog tussen powerflex en normaal rubber. Bij Arese raadden ze me het laatste aan, omdat je anders erg veel last van trillingen kunt krijgen. Iemand ervaring mee?

Is de klus trouwens goed zelf te doen, of heb ik een pers nodig voor de draagarmbussen?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Polyurethaan bussen

zo mar 20, 2005 18:39

Ik heb nu al zo`n 40.000 km powerflex in de draagarmbussen. (de voorste liggen er nu overigens wel uit...)
Wanneer de rest goed is geen probleem voor trillingen en zo..
DUs alles goed in balans (wielen, aandrijfas).

Is er iets niet goed, krijg je dat inderdaad sterker door. Anderszijds krijg je dus eerder bericht van je auto dat het niet goed gaat.

Persoonlijk houd ik wel van een wat strakkere wielophanging. Maar dat is persoonlijk.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Polyurethaan bussen

zo mar 20, 2005 19:15

Ik heb alle achteras rubbers van de T-Bar vervangen door de paarse powerflex "rubbers", terwijl ik al met Montreal rubbers reed. De achterzijde voelt nu echt nog merkbaar strakker aan. Gewoon een aanrader dus.
Heb je ook powerflex bussen in je draagarmen gemonteerd? Ik moet het nog vervangen en twijfel nog tussen powerflex en normaal rubber. Bij Arese raadden ze me het laatste aan, omdat je anders erg veel last van trillingen kunt krijgen. Iemand ervaring mee?

Is de klus trouwens goed zelf te doen, of heb ik een pers nodig voor de draagarmbussen?
In draagarmen idd GEEN powerflexen. Het haalt daarin ook niet zoveel uit, uitgaande van frisse ruybbers tenminste. Juist uit een goed gefixeerde T-Bar haal je de meeste winst en is het kwispelen geheel exit.

Voor racerij zou ik ook de draagarmen doen, maar het effect hiervan zal niet zo groot zijn.IDD ivm trillingen maar dat maakt daar niks uit.

Om de bovenste bussen van de T-Bar te vervangen ( aan het chassis) heb je wel een pers nodig om de oude rubbers en bussen te verwijderen. Voor montage kun je volstaan met een moker en een passende dop of bus.

Raadpleeg even op T-bar rubbers 105, daar staat hoe je de rubbers uit de bussen kunt halen. :wink:

Oh ja: Bij montage de t-bar deze goed opsluiten met vulplaten en ook nieuwe kunsstof ringen monteren, waardoor de zijdelingse speling nagenoeg -0- wordt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”