AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom
Geplaatst: ma mar 05, 2007 23:09
Alfisti,
Mijn 33 16v wil niet meer starten. Het probleem deed zich een paar weken geleden voor het eerst voor. We waren een paar minuten onderweg, toen de motor plots inhield, en bijna afsloeg. Even rustig laten lopen en langzaam een beetje gas gegeven, en het probleem ging weg. Een paar dagen later (tussendoor gewoon gereden zonder problemen) wou ze niet meer goed starten: op 2 of 3 cilinders lopen, gas moeten geven om de motor aan de praat te houden. Ik ben maar op de fiets naar huis gegaan. De volgende dag had de moter er geen zin meer an en.
Ik dacht eerst aan een defecte brandstofpomp, omdat deze zich niet liet horen. Met de 12v direct op de pomp loopt deze echter als een zonnetje. De pomp krijgt geen stroom wanneer ik contact maak. De massa is wel goed, anders zou de pomp niet lopen met de 12v er direct op aangesloten. Ik ben met de multimeter op zoek gegaan naar een onderbreking in de kabel, maar heb nog niet gevonden.
Het betreft hier een Bosch Motronic ML4.1 (16v uit '93)
1: relais Bosch met 15amp zekering er voor. Dit is de Motronic relais als ik het goed heb (AHT code S12B, zie schema hieronder) Zekering is goed, ook gecontroleerd met nieuwe zekering)
2: relais brandstofpomp (schakelt hoorbaar bij maken contact) Vanaf hier tot de verbindingssteker naar de brandstofpomp is de roze-witte draad niet onderbroken. (nagemeten zonder contact)
3: verbindingssteker brandstofpomp. Van hier tot de massa na de brandstofpomp is er een goede verbinding. (nagemeten zonder contact)
Zoals gezegd loopt de brandstofpomp hoorbaar wanneer de 12v direct op de aansluiting van de roze-witte draad wordt aangesloten. Bij normaal contact maken is de pomp niet te horen / loopt niet.
Wanneer er contact gemaakt is, is er tussen de accu+ en de roze-witte draad ter hoogte van de verbindingssteker een spanningsverschil van 12v. Geen verbinding dus.
In de schema's van ATH kom ik nog een paar dingen tegen welke ik niet kan plaatsen. De kabels in het vooronder lijken via het motorcompartement en weer terug te lopen. Ik kom er niet uit; schema's lezen is helaas niet m'n sterkste punt(..hoofd van.)
A: )ATH code S45/S47) lambda-sondezekering en brandstofpompzekering => waar zit deze zekering? (zie schema A hieronder)
B: ik heb ook http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ndstofpomp doorgenomen, maar kom er nog niet uit.
Als jullie nog tips hebben, laat je horen!
schema A - Motronic ML4.1
schema B - Motronic ML4.1
Legenda Motronic ML4.1
Saluti a tuti,
Marco
edit: typo's
Mijn 33 16v wil niet meer starten. Het probleem deed zich een paar weken geleden voor het eerst voor. We waren een paar minuten onderweg, toen de motor plots inhield, en bijna afsloeg. Even rustig laten lopen en langzaam een beetje gas gegeven, en het probleem ging weg. Een paar dagen later (tussendoor gewoon gereden zonder problemen) wou ze niet meer goed starten: op 2 of 3 cilinders lopen, gas moeten geven om de motor aan de praat te houden. Ik ben maar op de fiets naar huis gegaan. De volgende dag had de moter er geen zin meer an en.
Ik dacht eerst aan een defecte brandstofpomp, omdat deze zich niet liet horen. Met de 12v direct op de pomp loopt deze echter als een zonnetje. De pomp krijgt geen stroom wanneer ik contact maak. De massa is wel goed, anders zou de pomp niet lopen met de 12v er direct op aangesloten. Ik ben met de multimeter op zoek gegaan naar een onderbreking in de kabel, maar heb nog niet gevonden.
Het betreft hier een Bosch Motronic ML4.1 (16v uit '93)
1: relais Bosch met 15amp zekering er voor. Dit is de Motronic relais als ik het goed heb (AHT code S12B, zie schema hieronder) Zekering is goed, ook gecontroleerd met nieuwe zekering)
2: relais brandstofpomp (schakelt hoorbaar bij maken contact) Vanaf hier tot de verbindingssteker naar de brandstofpomp is de roze-witte draad niet onderbroken. (nagemeten zonder contact)
3: verbindingssteker brandstofpomp. Van hier tot de massa na de brandstofpomp is er een goede verbinding. (nagemeten zonder contact)
Zoals gezegd loopt de brandstofpomp hoorbaar wanneer de 12v direct op de aansluiting van de roze-witte draad wordt aangesloten. Bij normaal contact maken is de pomp niet te horen / loopt niet.
Wanneer er contact gemaakt is, is er tussen de accu+ en de roze-witte draad ter hoogte van de verbindingssteker een spanningsverschil van 12v. Geen verbinding dus.
In de schema's van ATH kom ik nog een paar dingen tegen welke ik niet kan plaatsen. De kabels in het vooronder lijken via het motorcompartement en weer terug te lopen. Ik kom er niet uit; schema's lezen is helaas niet m'n sterkste punt(..hoofd van.)
A: )ATH code S45/S47) lambda-sondezekering en brandstofpompzekering => waar zit deze zekering? (zie schema A hieronder)
B: ik heb ook http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ndstofpomp doorgenomen, maar kom er nog niet uit.
Als jullie nog tips hebben, laat je horen!
schema A - Motronic ML4.1
schema B - Motronic ML4.1
Legenda Motronic ML4.1
Saluti a tuti,
Marco
edit: typo's