Pagina 1 van 2

AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: ma mar 05, 2007 23:09
door marco_33
Alfisti,

Mijn 33 16v wil niet meer starten. Het probleem deed zich een paar weken geleden voor het eerst voor. We waren een paar minuten onderweg, toen de motor plots inhield, en bijna afsloeg. Even rustig laten lopen en langzaam een beetje gas gegeven, en het probleem ging weg. Een paar dagen later (tussendoor gewoon gereden zonder problemen) wou ze niet meer goed starten: op 2 of 3 cilinders lopen, gas moeten geven om de motor aan de praat te houden. Ik ben maar op de fiets naar huis gegaan. De volgende dag had de moter er geen zin meer an en.
Ik dacht eerst aan een defecte brandstofpomp, omdat deze zich niet liet horen. Met de 12v direct op de pomp loopt deze echter als een zonnetje. De pomp krijgt geen stroom wanneer ik contact maak. De massa is wel goed, anders zou de pomp niet lopen met de 12v er direct op aangesloten. Ik ben met de multimeter op zoek gegaan naar een onderbreking in de kabel, maar heb nog niet gevonden.

Afbeelding

Het betreft hier een Bosch Motronic ML4.1 (16v uit '93)
1: relais Bosch met 15amp zekering er voor. Dit is de Motronic relais als ik het goed heb (AHT code S12B, zie schema hieronder) Zekering is goed, ook gecontroleerd met nieuwe zekering)
2: relais brandstofpomp (schakelt hoorbaar bij maken contact) Vanaf hier tot de verbindingssteker naar de brandstofpomp is de roze-witte draad niet onderbroken. (nagemeten zonder contact)
3: verbindingssteker brandstofpomp. Van hier tot de massa na de brandstofpomp is er een goede verbinding. (nagemeten zonder contact)
Zoals gezegd loopt de brandstofpomp hoorbaar wanneer de 12v direct op de aansluiting van de roze-witte draad wordt aangesloten. Bij normaal contact maken is de pomp niet te horen / loopt niet.

Wanneer er contact gemaakt is, is er tussen de accu+ en de roze-witte draad ter hoogte van de verbindingssteker een spanningsverschil van 12v. Geen verbinding dus.

In de schema's van ATH kom ik nog een paar dingen tegen welke ik niet kan plaatsen. De kabels in het vooronder lijken via het motorcompartement en weer terug te lopen. Ik kom er niet uit; schema's lezen is helaas niet m'n sterkste punt(..hoofd van.) :P

A: )ATH code S45/S47) lambda-sondezekering en brandstofpompzekering => waar zit deze zekering? (zie schema A hieronder)
B: ik heb ook http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ndstofpomp doorgenomen, maar kom er nog niet uit.
:arrow: Als jullie nog tips hebben, laat je horen! :idea:

schema A - Motronic ML4.1
Afbeelding

schema B - Motronic ML4.1
Afbeelding

Legenda Motronic ML4.1
Afbeelding

Saluti a tuti,
Marco

edit: typo's

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: di mar 06, 2007 01:13
door giulia-tom
Je hoort jouw relais klikken( nummer 2) maar er komt geen stroom vandaan - want je meet ontbrekende spanning met contact aan tussen het relais (2) en verbindingsstekker (3).

Wanneer je het relais eruit zou halen en je zou met een draad de aanvoerspanning (voeding) van het relais doorverbinden met roze draad op het relaisblok dan werkt het....Want jouw roze circuit is na het relais NIET onderbroken.
:idea: Dus 2 conclusies:
- Relais tikt als ie stroomaanvoer krijgt - maar schakelt ie ook door? relais stuk?
- of krijgt ie geen seintje voor doorschakeling ?

Nu weet ik niet zeker of de brandstofpomp direct op contact staat (want die wordt onderbroken door opgebouwde druk- of onderbroken door de motronic)

Krijg je geen puls tijdens een startpoging (+12v) dan is het relais misschien goed en kan ie daarom niet schakelen.
:oops: Ik weet alleen niet precies waar jouw 33 die vandaan haalt - maar dat gaan anderen nu uitleggen! :wink:

Wat ik zie::shock:
Volgens jouw schema krijg je het volgende (ZIE S12a) aansluiting Relais ofwel het te meten punt:
- sb ofwel RozeWit volgens schema aansluiting inspuiting dashboard
- cm ofwel OranjeBruin volgens schema naar Lambda Sonde S35
- r ofwel Rood volgens schema komend van jouw brandstofpompzekering
- hm ofwel GrijsBruin volgens schema komend van de ECU
De volgende 2 op 1 aansluiting;
- blr ofwel BlauwRood volgens schema naar de steker van de brandstofabsorbsieklep
- r ofwel Rood volgens schema naar jouw motronicrelais


Volgens mij is het de GrijsBruine draad die van jouw ECU komt die het signaal tot schakelen moet geven
en zullen die 2 draden op 1 aansluiting (blauwrood + rood) al spanning geven bij het contact aan
Het kan omgedraaid zijn maar lijkt mij sterk. Meten is weten :roll:

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: di mar 06, 2007 12:29
door Gerrelt
Ik heb geen ervaringen met het Bosch injectie system, maar wel met het Weber/Magneti marelli systeem. Dit is ook een systeem
zonder verdeler net zoals jouw Bosch systeem.

Ik volg je verhaal niet helemaal, maar het lijkt alsof je alles goed doorgemeten hebt, en alles lijkt bedradingsgewijs goed te zijn.

Dan kan ook nog dit het geval zijn:
Misschien in je krukassensor kapot.
In je CPU zit een beveiliging geprogrammeerd. Deze zorgt ervoor dat er geen stroom naar je benzinepomp gaat als je
motor niet loopt. Hij doet dit middels de krukassensor. Als die aan de CPU verteld dat de krukas niet ronddraait (hij geeft dan
geen puls door) dan geeft ie geen stroom aan de brandstofpomp.
Pak een bougie, haal een bougie dop eraf en stop daar die bougie in. Hou de bougie met de zijkant tegen de motor aan en
laat iemand anders starten. Vonkt de bougie? Dan is je krukas sensor in orde.

Nu ik dit zo intyp besef ik me wel dat de CPU bij het op het contact zetten van de auto altijd een paar tellen wel de brandstofpomp
laat draaien, totdat ie zich realiseert dat de krukas niet draait. Dus, het kan zijn dat als je hem op contact zet er wel eventjes stroom
staat op de brandstof pomp, hoor je dat ook?

Maar goed...misschien heb je d'r wat an. :)

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: di mar 06, 2007 13:25
door giulia-tom
@Gerrelt: Wanneer hij de doorschakeling zou maken van het relais -hoofdstroomaanvoer(dikste rode draad) doorverbinden met Roze draad van de pomp- dan doet de auto het gewoon.
Dan is iig de krukassensor in orde
Dan is het misschien zo dat de Ecu wel een pulssignaal geeft bij het starten...
Wanneer er contact gemaakt is, is er tussen de accu+ en de roze-witte draad ter hoogte van de verbindingssteker een spanningsverschil van 12v. Geen verbinding dus.
Nee hij hoort de pomp dus ook niet aanslaan bij het maken van contact, denk ik, anders was het probleem er niet geweest.

Misschien is het relais verwisselen en gewoon doen - misschien zijn de relaisvoetjes gecorrodeerd-

Wel leuk is het systeem wat te ontleden... :wink:[/quote]

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: wo mar 07, 2007 11:10
door marco_33
Heren,

Hartelijk dank voor de tips. Zo gauw het weer even droog wordt buiten ga ik eens kijken of ik hiermee het probleem kan vinden.

Maar begrijp ik goed dat dit niets te maken zou kunnen hebben met eerder genoemde zekering van de lambda-sonde/benzinepomp? Ik dacht te zien dat dit 1 van de sturende dan wel voedende draden was voor het relais..

Saluti,
Marco

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: wo mar 07, 2007 11:28
door giulia-tom
Meesturend wel - voedend niet....

Als je op het stekkerblok van het relais de dikkere rode draadaansluiting nu eens doorverbindt met de roze? (via een korte draad) Dan moet ie het doen.... Ben je al een stuk verder...
Heb je een sloop IE in de buurt? Relais even wisselen?

Hoor je bij het maken van contact nu even de pomp of niet?

We proberen mee te denken - maar willen wel antwoorden! :twisted:

:wink:

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: do mar 08, 2007 20:01
door marco_33
Tom,

Zojuist je truc met de kortgesloten relais geprobeerd, en er begon gelijk van alles te pompen en dergelijke meer. :P
Ik had ook de voetjes van het relais al van alle aanslag ontdaan, maar dat had nog niet het gewenste effect...
Weer een stap dichter bij de oplossing!

Echter, de motor wil nog niet starten. Ik neem aan dat dat komt omdat het relais nog meer functies heeft? Ik ga ondertussen eens zien hoe ik a.s.a.p. aan een vervangend relais kom.

Saluti,
Marco

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: do mar 08, 2007 20:05
door pieter van baalen
heb je al naar je brandstof filter gekeken?

als deze dicht zit doet hij ook niet veel meer :wink:

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: do mar 08, 2007 20:12
door marco_33
Afgelopen voorjaar alle filters vervangen, ook het benzinefilter. Heb er nog niet naar gekeken, dat dan weer niet... ;)

Dank je voor de tip Pieter.

Saluti,
Marco

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: vr mar 09, 2007 15:14
door giulia-tom
Marco, als je het kortsloot zoals je al deed - dan loopt ie toch wel?????

Want jij hebt later met die startpoging van jou toch enkel geprobeerd met teruggeplaatste relais???


(relais is namelijk stuk - neem hem maar mee naar een Bosch servicepunt - daar kunnen ze die doormeten...) :wink:

Of naar een elektra gespecialiseerde auto(materialen) zaak - daar hebben ze vast zo'n relais...

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: vr mar 09, 2007 21:02
door marco_33
Morgenvroeg eerste werk!

Startpoging was met de kortgesloten draad op rood (+) en roze-wit ipv. het relais.

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: za mar 10, 2007 14:37
door marco_33
vanmorgen het relais apart genomen en getest. Wanneer hier spanning op komt wordt het cirquit gesloten. Mijn conclusie is dus dat het relais WEL goed werkt.

Mijn vraag is dan ook hoe dit relais aan gestuurd wordt. Misschien dat het daat mis gaat. Zit er nog een zekering tussen ofzo..? Ik zoek weer verder.

Saluti,
Marco

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: za mar 10, 2007 20:16
door marco_33
gemeten waarden op het relais-blok (S12a):

MET contact
R 1: 12V
BLR 1: draad niet aanwezig op relais, staat wel vermeld in schema.
HN 1: sluit met aarde en -pool accu
CN: sluit met aarde en -pool accu
SB 1,5: sluit met aarde en -pool accu
R 1,5: 12V

ZONDER contact
R 1: 12V
BLR 1: draad niet aanwezig op relais, staat wel vermeld in schema.
:arrow: HN 1: -NIETS-
CN: sluit met -pool accu
SB 1,5: sluit met -pool accu
R 1,5: 12V

Iemand een zinnig idee?? Als ik het zo allemaal beredeneer zou het moeten werken, mits het relais niet stuk is.
:roll:
Morgen maar eens het relais open maken, dan contact maken en met het oude vertrouwde oog controleren of het circuit gesloten is. Daarna nog een keer met het andere oog, want ge wit ooit nooit..

Saluti,
Marco

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: ma mar 12, 2007 01:04
door giulia-tom
Marco: Dat HN 1 zonder contact niets doet dat is dus juist omdat deze het signaal uit de Motormanagement kast krijgt....

Dus waarom niet even het relais vervangen? 33 rijders met injectie zat daar bij jou in de buurt.... :shock:
Het is mooi weer dus je had allang weer moeten rijden!
8)

RE: AR33 roze draad - brandstofpomp geen stroom

Geplaatst: ma mar 12, 2007 20:55
door marco_33
Ik had er 1 gehaald van 't weekend, maar dat bleek precies verkeerd om te werken. (Circuit wordt verbroken bij het maken van contact.) Terug gegaan om te ruilen, maar het juiste relais was niet aanwezig, en de specialist waarnaar ik werd doorverwezen was al dicht. Eén dezer dagen evenlangs gaan om een relais te scoren. Met wat geluk moet het dan allemaal werken...

Ik hou je op de hoogte.

Het was idd wel goed weer van 't weekend. Niet zo veel buiten geweest, omdat ik nog druk bezig ben binnenshuis, ivm. verhuizing vorige maand. Aan het eind van de middag nog wel even op 8 wielen de deur uit geweest, ff goed uitleven (zonder remmen, alle wielen aangedreven)! \:D/

Saluti,
Marco