Pagina 1 van 1

Alfasud Camber probleem

Geplaatst: za mar 24, 2007 00:20
door harkom
Mijn garage in Spanje, de enige lokaal met Alfa kennis en ervaring, heeft geconstateerd dat het rechter voorwiel van mijn Alfasud 1.5 TI QV uit 1983 een groter camber heeft dan de linker. Zichtbaar is, dat de bout van de ophanging aan die kant scheef zit De banden zijn aan beide kanten aan de binnenkant afgesleten. Nu kan ik mij herinneren, dat het grote camber een typische Alfasud kenmerk is en daaraan zijn goede wegligging te danken heeft. Een bandenslijtage vooraan aan de binnenkant is dan ook normaal.

Hoe dan ook oorzaak van de afwijking aan 1 kant zou kan een te zware belading zijn geweest met een rit van zo'n 2500 km. Eerder is nl. bij een controle de reactiestang rechtsachter teruggeslagen, omdat die op het achterwiel aanliep. Onderweg hadden we ook een harde doordringende dreun gehoord.

Nu zou volgens de garage hier bij de Alfasud het camber niet afgesteld kunnen worden. Als enige oplossing blijft over de voorwielophanging geheel te vervangen. Men is nu eerst op zoek naar een 33 ophanging van een sloper, omdat die hier mogelijk verkrijgbaar is. Schokbrekers worden dan ook meteen vervangen.

Echter het autohandboek voor Alfasud van Kluwer suggereert in par. 10.21 - Wieluitlijning en rijhoogte, dat afstelling wel mogelijk is, wat mij logisch lijkt. Een uitleg en/of advies is dan ook welkom.

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: za mar 24, 2007 14:56
door Alessandro
Volgens mij is het camber we afstelbaar, als je de boutgaten , waar de 'fusee' in zit van de veerpoot ruimer maakt.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me logisch ( bij bijv. een wv flog is dat af fabriek).

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: za mar 24, 2007 22:44
door harkom
Bedankt Alessandro voor je reactie. Maar het aanpassen van gaten is neem ik aan geen afstel optie af fabriek. M.a.w. is afstellen inderdaad standaard niet mogelijk. Hoe dan ook het is een alternatief mocht vervanging van de ophanging te kostbaar worden of niet lukken door het ontbreken van een donor.

Saludos,
Harry

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: za mar 24, 2007 23:21
door bert308
Ik had dit ook bij mijn Sud, geen sporen van schade of afwijkingen in de draagarmen en toch een camber verschil. Ik heb 3 van de 4 gaten onder aan de veerpoot iets ovaal gevijlt om dit te corrigeren.

Re: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: zo mar 25, 2007 09:59
door KAS
De banden zijn aan beide kanten aan de binnenkant afgesleten. Nu kan ik mij herinneren, dat het grote camber een typische Alfasud kenmerk is en daaraan zijn goede wegligging te danken heeft. Een bandenslijtage vooraan aan de binnenkant is dan ook normaal.
Afstelling is idd niet mogelijk maar als beide banden aan de binnenzijde afslijten dan is dat meer een sporing dan camber probleem. Bij 1 te veel negatief camber trekt je auto naar links of rechts. De auto goed laten uitlijnen met belasting moet het probleem verhelpen naar mijn mening.

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: wo mar 28, 2007 18:20
door harkom
Wieluitlijning zou pas na aanpassing van de afwijking zinvol zijn volgens de garage. Verder zou een 33 ophanging niet uitwisselbaar zijn met een Alfasud. Aangezien ik hier niet een ophanging even verwacht te vinden lijkt het aanpassen van de gaten de eenvoudigste optie om de geconstateerde afwijking door de scheve bout te corrigeren. Echter is mij niet duidelijk welke gaten nu aangepast zouden moeten worden. In het Kluwer handboek zie ik alleen melding van de fuseekogel, maar dit betreft 1 bout. Onderaan de veerpoot wordt in fig 10.1 op pag 120 de 4 bouten getoond waarmee de wielnaafhuis aan de veerpoot vastzit. Zou een van de personen die gereageerd hebben nader kunnen aangegeven welke gaten bedoeld worden, bij voorkeur ahv het handboek. Ik kan dit dan aan de garage uitleggen. Alvast bedankt.

Daarnaast zouden de schokbrekers voor en achter ook specifiek voor Alfasud zijn. Men kan hier in Spanje alleen voor de 33 types vinden bij onderdeel leveranciers. Ik kan mij dit niet voorstellen. Heeft iemand tips van merken en eventueel bestelnummers of waar ik meer info kan opvragen.

Re: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: wo mar 28, 2007 21:22
door bert308
het rechter voorwiel van mijn Alfasud 1.5 TI QV uit 1983 een groter camber heeft dan de linker. Zichtbaar is, dat de bout van de ophanging aan die kant scheef zit
Welke bout zit er eigenlijk scheef?

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: wo mar 28, 2007 21:31
door bert308
Schokdempers van een 33 zijn inderdaad anders. Voorveerpoten zijn anders en achterdempers zijn korter van een 33 omdat ze bovenop de achteras bevestigd worden en niet onderin de as als bij een Sud.
Als je 3 van de 4 gaten onderaan de veerpoot iets groter maakt, heb je speling voor afstelling. Mijn Lancia Montecarlo heeft ook niet afstelbare camber voor/achter maar daarvoor bestaan speciale excentrische busjes, dan moet je het gat nog groter boren en het busje erin zetten, en op het busje zit een zeskant waar je een steeksleutel op kunt zetten voor afstelling, zie plaatje maar zo te zien past dit niet op de Alfasud:
Afbeelding

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: do mar 29, 2007 00:20
door harkom
Bedankt Bert voor je reacties.

Aangezien het al weer weken geleden is dat ik onder de brug de bout heb aangewezen gekregen, kan ik nu niet zo met 100% zeker zeggen welke het is. Maar nu ik het Kluwer handboek erop nasla zou het de bout kunnen zijn waarmee de voorste draagarm aan de dwarsbalk vastzit. Ik had eerder de indruk dat het de dwarsbalk a/d carosserie bevestigde. De conclusie van de garage die hieruit volgde was alarmerend. Het zou een camber afwijking geven en direct werd afgeraden hiermee langer door te rijden. In iedergeval niet harder dan 100 km/uur. M.a.w. zou het een risico inhouden voor de veiligheid. Daarnaast was tijdens een testrit opgemerkt, dat de auto bij het nemen van bochten niet goed reageerde. Zelf heb ik het gevoel dat inderdaad een vage en zekere onderstuur ontstaat bij al lage snelheden met het nemen van bochten. Maar dit valt mij nu pas op, nu ik erop ging letten. Eerder vond ik het typisch Sud/sportief. De auto trekt overigens niet abnormaal extreem snel naar rechts of naar links op de autoweg. Lijkt de gewoonlijke afwijking door de ligging van het wegdek. Ik zou dat nog echt beter moeten testen op ander wegdek. Dit zou dus weer een camber/wieluitlijn afwijking tegenspreken of niet ?

Tja, als leek kan ik voorlopig alleen op de garage afgaan en er wat aan moeten laten doen. Ook zouden de achterschokdempers vervangen moeten worden en eventueel voor met de vervanging van de ophanging. Ik zal dit nog testen, aangezien mij niets direkt opvalt en de APK van afgelopen december in Nederland geen opmerkingen hierover heeft gemaakt. Met 10.000km verder onder belasting zou dan al een verschil moeten hebben gemaakt !? In iedergaval moeten schokbrekers specifiek voor Sud gevonden worden. Zou toch nog standaard leverbaar moeten zijn van de fabikanten via de onderdelenhandel ?

Van jouw tweede reactie begrijp ik dat het de bouten betreft waarmee de wielnaafhuis a/d veerpoot vastzit. Dit zijn de enige bouten die onder a/d veerpoot zitten bij de fusee volgens Kluwer. Klopt dit ?

De bouten op jouw foto zouden een mooie oplossing kunnen zijn. Zijn die ook voor Sud te krijgen of heb je zelf de standaard bouten toegepast ?

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: do mar 29, 2007 12:26
door alfaqv75
camber verschil tussen links en rechts hoeft toch niet alarmerend te zijn
(racers rijden ook met verschillende camber links en rechts)

denk dus eerder dat er iets verbogen is en dat het verbogen stuk alarmerend is (iets wat verbogen is kan verder buigen of afbreken)

heb geen ervaring met suds, maar ik dacht dat de opbouw aan de voorzijde kwa techniek redelijk overeenkomt met een 33, nu zit ik dus te denken wat kan nu verbogen zijn zodat je camber verschil hebt verkregen.

camber is hoe scheef (of recht) het wiel verticaal gezien onder een auto staat)
het camber kan je veranderen door het fusee of de gehele voorpoot onder een andre hoek te zetten
fusee zit vast aan de veerpoot met 4 bouten (kan dus naar mijn idee niks verbogen zijn)
veerpoot zit vast aan fusee, stuurkogel en boven met 4 moeren aan het chassis (enigste optie zou dus kunnen zijn dat je chassis verbogen is, lijkt me vreemd en dan zou dat door de garage zeker opgevallen moeten zijn denk ik dan)

vraag 1: wat is er nu verbogen, en is camber wel zeker het probleem?

je zou dus je camber ook kunnen aanpassen door de 4 gaten waar je veerpoot aan vast zit groter te maken

vraag 2: is dit hetzelfde als bij een 33? zoja dan lijkt mij dit een stuk makkelijker dan het fusee aanpassen.
vraag 3: moet het wel positiever of juist negatieve correctie hebben (moet het wiel rechter of juist meer scheef staan?)

en als laatst, is het geen optie om schokbrekers uit NL op te laten sturen? Woon je daar of kom je binnekort weer terug naar NL en hoe erg zijn je schokbrekers?

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: do mar 29, 2007 13:19
door Rob75
Bij mijn weten is er niets standaard afstelbaar aan de wielophanging van een Sud, afgezien van de sporing.
De uitlijning hoort dan ook met alle onderdelen in goede conditie binnen de tolerantie te vallen. Dit betekent dus ook dat links en rechts niet dezelfde waarden hoeven te hebben, behalve dan voor de sporing.

Aangezien je zelf al aangeeft dat er iets is terug gebogen, dan zou ik er maar vanuit gaan dat er onderdelen niet meer voldoen aan de juiste maten. Hierdoor is een verschillende camber goed te verklaren. Let wel dat het niet alleen de draagarm en reactie-arm hoeven te zijn, maar ook de dwarsbalk vooronder en de overige chassispunten. Daarnaast kan de veerpoot zelf ook nog verbogen zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat de zuigerstang net op het punt dat deze uit de cilinder komt kan verbuigen.

Succes,

Rob

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: do mar 29, 2007 16:52
door bert308
Als er iets verbogen is moet dat gerepareerd worden, een schuiver tegen een stoeprand zou dit veroorzaakt kunnen hebben.
Het zijn inderdaad die 4 gaten die ik bedoelde, je hoeft echter maar 3 van de 4 op te boren, de 4e gebruik je als scharnierpunt. Echter eerst eventuele schade repareren, dwarsarm vervangen of bevestiging van dwarsarm aan chassis recht trekken. Mijn idee is dat je garage er de goede kijk op heeft.
Achterschokdempers zijn via internet te bestellen echter het zijn maar gewone rechttoe rechtaan dempers waar geen dwarskrachten op komen en van andere merken voor andere auto's zijn makelijk passend te maken met een beugeltje of afstand busjes ofzo. Echter er zijn zat bedrijven die wereldwijd verzenden zoals www.arparts.nl . Sud achterdempers origineel staan ook vaak erg goedkoop op ebay.

RE: Alfasud Camber probleem

Geplaatst: do mar 29, 2007 23:59
door Rees-Cees
leuk topic.

Volg de adviezen van Gerwin op en laat controleren of er iets stuk of krom is.

Vergeet de rest: dwz gaten om gaan boren tot grotere gaten om zo te corrigeren (das race werk en geen straat oplossing voor een Sud of 33)

succes