Pagina 1 van 5

Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 19:26
door Mobster
Deze week een steentje gekopt,
daar moet dus een nieuwe voorruit in.

Heb een wrakje staan met een bijna nieuwevoorruit en nu wil ik deze gaan gebruiken, alleen wil ik niet dat ik de ruit breek tijdens de demontage.

Dat je ze met beleid moet demonteren weet ik ook wel, maar zijn er speciale technieken (moet je van die zuignappen gebruiken ? )

Misschien is het ook een goed idee om deze topic ook te wijden monteren (afkitten) van een autoruit.

Dank, Mobster

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 19:41
door @lfa@lgra
Tis een gekitte ruit dus. Regel ff een metertje "vierkante snijdraad" bij een autoglasbedrijf en een paar klosjes dan kun je de ruit er in No-time schade vrij uitzagen/snijden en simpel uitnemen.

Die kit zit volgens mij op rollen en kun je ook bij het autobedrijf krijgen. Als het even kan neem dan kit met een weerstandsdraad erin. Je kunt de kit dan simpel doen smelten door ff 12 v op beide uiteinden te zetten, en je kunt je ruit er dan ev met gebruik van een spanband om je voorruit met klosjes daartussen op zn plaats drukken/schuiven.

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 19:45
door Mobster
T'is een voorruit van een 33

Morgen ga ik dus om 'vierkante snijdraad vragen'
Hopelijk lachen ze me niet uit :wink:

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 19:56
door @lfa@lgra
Ik heb geen flauw idee hoe je dat in het Frans zegt......maar de mannen hiero hebben het op een rol van 100 meter zitten.. Ik heb ook wel eens gehoord dat het ook wel met een gitaarsnaar wil als ze het niet hebben.

Oh ja: HEEEEEEEL belangrijk: Zaag niet in je dashbord of langs je dakranden, want dan krijg je forse schade.....

Eentje kan de draad aan de binenzijde vasthouden en de ander kan de draad vrijwel evenwijdig aan de ruit, rustig aantrekken.

Re: RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:05
door AlfettaOwner
Als het even kan neem dan kit met een weerstandsdraad erin. Je kunt de kit dan simpel doen smelten door ff 12 v op beide uiteinden te zetten....
Hmm, dat zou idd handig zijn die weerstandsdraad als het goed werkt uiteraard. :shock:
Met een gitaarsnaar mot het ook lukken :wink:

Re: RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:06
door Mobster
Bedankt,

Ben momenteel in België, dus in het nederlands zal dat wel lukken. :mrgreen: ,
maar in het frans zou het 'fil à couper' zijn denk ik.


In ieder geval hartelijk dank, ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:16
door Michel
Laat me eens even weten of 't gelukt is ? Ik moet zaterdag ook een ruit uit een sloop 33 halen, voor de mijne. Maar mij is verteld (door de AR dealer notabene) dat de kans dat je 'm d'r heelhuids uithaalt zeer klein is......

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:19
door Mobster
Zal ik doen...

Re: RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:24
door @lfa@lgra
Laat me eens even weten of 't gelukt is ? Ik moet zaterdag ook een ruit uit een sloop 33 halen, voor de mijne. Maar mij is verteld (door de AR dealer notabene) dat de kans dat je 'm d'r heelhuids uithaalt zeer klein is......
Gewoon rustig de tijd nemen en hem EERST HELEMAAL rondom lossnijden Voordat je hem naar buiten drukt. Probeer ook te vermijden dat je de randen van het glas beschadigd, want dat zijn allemaal potentiele breuklijnen... :wink:

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:26
door Mobster
Nog een vraagje, hoe krijg je die koord daar trouwens tussen?

Re: RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:28
door Michel
Probeer ook te vermijden dat je de randen van het glas beschadigd, want dat zijn allemaal potentiele breuklijnen... :wink:
Heb ik ooit mogen ondervinden bij een gloednieuwe ruit in m'n 146....vermoedelijk door de monteur (carglass) even geraakt aan de rand....3 dagen later: zzzzzzzzzzzz !!! barst van 30 cm ! ik HOORDE 'm scheuren tijdens 't rijden ! zzzzooooiiinggg ! gelukkig onder garantie weer een nieuwe gekregen !

Re: RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:35
door @lfa@lgra
Nog een vraagje, hoe krijg je die koord daar trouwens tussen?
Met broodmes oid van binnenuit door kit prikken en daarna draad erdoor. :blue_cool:

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 20:52
door Dinky Boy
Tis een 33 hoor, geen kadettje.... :shock:

:biggrin:

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: di mar 22, 2005 22:59
door Rens 1.7QV
Even een tip, om op te letten wanneer je je nieuwe ruit terug plaatst, dat je aan de onderkant alle roest verwijderd. 33 willen aan de onderkant van de ruit nog wel eens licht gaan roesten en dan komt er spanning op de ruit, waardoor die kan gaan barsten.

Schijnt nog best wel eesn voor te komen. Toen ik hierdoor dus een nieuwe ruit nodig had in m'n 33 hebben ze dat eerst weggehaald en daarna de ruit terug geplaatst.

Ik kan het niet precies uitleggen, want heb er ook niet met m'n neus bijgestaan, maar let er in ieder geval op. :!:

Rens

RE: Praxis klus: gelijmde voorruit uithalen en vervangen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 00:15
door Graffiaturo
een gevlochten snijdraad is beter dan een vierkante om te beginnen
deze is namelijk sterker en zaagt beter
voorzihtig de lijst die om de ruit heen zit eruittrekken en gelijk in een emmer warm water gooien, wordt die lekker soepel van.
aan de binnenkant de A-stijlbekleding weghalen, de zonnekleppen en de binnenspiegel, dan met een rol plakband oid de hemel een stukje naar beneden laten hangen
dashboard bescherm je met een ouwe kentekenplaat ofzo
ruitenwissers en paravandelen aan de buitenkant demonteren
in een hoekje beginnen met zagen
als de hele ruit los is, kan je hem eruitpakken
de kitlaag van de ruit gladmaken, niet alles hoeft eraf, is namelijk de beste hechtlaag die er is, beschadigde plekjes in de sponning bijwerken
sponning van de auto ook een mooie gladde laag laten staan
koker ruitenkit van sika halen, koud verwerkbaar zonder primer.
mooie gesloten rups kit in de sponning aanbrengen op de oude kitlaag
de ruit in de kit leggen en even heen en weer bewegen zodat alles zeker weten in de kit ligt
afstandsblokjes aan de onderkant aandrukken
lijst uit de emmer warm water pakken en om de ruit heen in de kier drukken, niet te strak want dan gaat hij in de bovenhoeken kieren
2 stroken ductape over de ruit naar het dak trekken
de auto een uurtje of 2 met rust laten

eventueel geknoeide kit gelijk wegwassen met wasbenzine of thinner

ruitje schoonmaken en klaar

kind kan de was doen