Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do apr 05, 2007 09:52

Is er een leidraad wanneer je bovenstaande onderdelen moet vervangen? Pas als je echt problemen ondervindt of wordt voorgeschreven dat bij km stand xx te doen? Ik heb geen onderhoudsboekje bij m'n 75 dus kan het daar niet in terugzoeken.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do apr 05, 2007 10:05

Weet niet of er een x aantal km's voor staat Reinier. Bij problemen is t uiteraard zowiezo verstandig om t spul te vervangen... :wink: Als er geen troubles zijn is een visuele inspectie meestal voldoende...Haarscheurtjes in de verdeelkap , contacten op de rotor/verdeelkap ingebrand/versleten, dat soort gein. Denk ook aan de bougiekabels; die kunnen ook doorslaan of te veel inwendige weerstand hebben.
Wat een mooie test is btw; met draaiende motor je blok schoonmaken met de hogedrukreiniger; blijft ie mooi lopen>ontsteking = goed... :lol:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do apr 05, 2007 10:32

Lees het laatste KB maar eens!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do apr 05, 2007 10:48

Een rotor en verdeelkap zijn niet de duurste onderdelen. Als je ze demonteert zie je snel genoeg of ze aan vervanging toe zijn. De koperen 'contactpunten' kunnen groen uitgeslagen zijn, dan is het verstandig om de onderdelen te vervangen.
Van de bobine durf ik het niet te zeggen.

Andretti Molletti

Re: RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75

do apr 05, 2007 12:03

Lees het laatste KB maar eens!
:mrgreen:


Staat géén onderhoudsinterval voor.
Bobines: levenslang is geen slijtage onderdeel.
rotor verdelkap is idd kijken hoe het eruit ziet. Verdeelkap kost niet gek veel en kan preventief vervangen worden.
Rotor is een probleem, want die is gelijmd op de as en kan niet 1 2 3 los geleverd worden. Je krijgt dan een rotor met as en die kost dik 30 euro :shock:
vervangingsrotor van bosch zonder asje: Boschnr: 1234332370
Laten we zeggen dat een rotor en verdelkap een kleine 100000km mee zouden moetn kunnen gaan..maar optische inspectie zegt meer dan een km stand.
Vooral weersinvloeden oxidatie ozon etc bepaald de levensduur van rotor en verdeelkap.

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do apr 05, 2007 16:04

All right mannen, thanks. Ga het zaakje gewoon eens bekijken. Bougiekabels heb ik al preventief vervangen. Auto heeft 55.000km gelopen dus an sich zou het nog in orde moeten zijn. Is ook een Italiaanse wagen, altijd droog gestaan dus misschien valt het allemaal wel mee.
Wil gewoon dat ie motorisch helemaal toppie is en wat kosten betreft valt zo'n verdelerkap nog wel mee..
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
numerata75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 00:34
Locatie: Limburg,Belgie

Re: RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75

ma jul 19, 2010 21:40

Lees het laatste KB maar eens!
:mrgreen:


Staat géén onderhoudsinterval voor.
Bobines: levenslang is geen slijtage onderdeel.
rotor verdelkap is idd kijken hoe het eruit ziet. Verdeelkap kost niet gek veel en kan preventief vervangen worden.
Rotor is een probleem, want die is gelijmd op de as en kan niet 1 2 3 los geleverd worden. Je krijgt dan een rotor met as en die kost dik 30 euro :shock:
vervangingsrotor van bosch zonder asje: Boschnr: 1234332370
Laten we zeggen dat een rotor en verdelkap een kleine 100000km mee zouden moetn kunnen gaan..maar optische inspectie zegt meer dan een km stand.
Vooral weersinvloeden oxidatie ozon etc bepaald de levensduur van rotor en verdeelkap.
ik heb op het forum gezocht ivm stroomverdeler. ik wil mijn 2 verdeelkappen + rotors vervangen. ik heb deze besteld , rotor is met as ( rond de 30 euro)
nu las ik dat de rotor is vastgelijld?? en vraag mij af hoe je nu de rotor loskrijgt en vervangt?
Alfa Romeo 75 2.0TS
Limited Edition numerata1669

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

ma jul 19, 2010 21:45

Rotor as ziet met een pennetje geborgd. Daarvoor moet de ontsteking er even af. Dan wijst het zich vanzelf.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
numerata75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 00:34
Locatie: Limburg,Belgie

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

ma jul 19, 2010 21:50

dus de 2 imbus bouten losdraaien en dan zou die loskomen?

ik heb een manual gedownload en daar staat dat de rotor-arm losgetrokken wordt vd distributor shaft. ik heb al geprobeerd om eraan te trekken maar
geen beweging!
Alfa Romeo 75 2.0TS
Limited Edition numerata1669

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

di jul 20, 2010 07:35

Ja de inbusjes los(wel even aftekenen hoe hij zit) dan de ontsteking eruit. Aan de nokkenas kant zit een borgpennetje die kan je er met een drevel uit tikken. Dan kan de as eruit

Succes..
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
numerata75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 00:34
Locatie: Limburg,Belgie

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do jul 29, 2010 11:19

heb rotors en verdelerkap vervangen. had ze gemarkeerd maar op de onderste rotor huis was de markering weg bij montage,
ik heb die ongeveer goed gezet maar is dit een probleem? ik merk niets bij het rijden!
en de positie vd rotor, die veranderd toch iedere keer als ik de motor uitzet. wat is er eigenlijk belangrijk dan qua positie?
Alfa Romeo 75 2.0TS
Limited Edition numerata1669

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do jul 29, 2010 16:48

De positie van de verdeelkap t.ov. van de rotor veranderd als je hem verdraait. Op het moment dat de rotor langs 1 van de vier punten gaat springet de vonk over.
Als je de verdeelkap bv met de klok mee draait komt de rotor later aan bij 1 van de contacten. De ontsteking staat dan later. Andere kant op is dan vroeger.

Voor een goed lopende motor is het belangrijk dat de ontsteking goed staat. Als een ontsteking verkeerd staat kan dat zelfs tot schade leiden.
Ontsteking kun je afstellen met een stroboscoop.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Andretti Molletti

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do jul 29, 2010 17:45

Locatie/afstelling verdeler rotor is niet van invloed op het ontsteekmoment (ofwel timing vd ontsteking).
Ontsteking wordt bepaald door de afstelling vd BDP-sensor (voor zover die af te stellen is dan).
Waar je nu rekening mee dien te houden is dat de rotor zowel met minimale ontstekingsvervroeging, alswel met maximale vervroeging dicht bij de aansluiting van betreffende bougie zit. Als de luchtspleet te groot wordt heb je energieverlies en dat kan effect geven op de motorprestaties.
Je kan in BDP kijken hoe de rotor staat t.o.v. de bougieaansluiting. In de draairichting gezien met de aansluiting dan al nagenoeg voorij de rotor zijn (stationair heb je namelijk 8 graden voorontsteking, maximaal zo'n 20 graden. Bij beide moet de vonk naar de bougieaansluiting kunnen springen.

Gebruikersavatar
numerata75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 00:34
Locatie: Limburg,Belgie

Re: RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75

do jul 29, 2010 19:43

Locatie/afstelling verdeler rotor is niet van invloed op het ontsteekmoment (ofwel timing vd ontsteking).
Ontsteking wordt bepaald door de afstelling vd BDP-sensor (voor zover die af te stellen is dan).
Waar je nu rekening mee dien te houden is dat de rotor zowel met minimale ontstekingsvervroeging, alswel met maximale vervroeging dicht bij de aansluiting van betreffende bougie zit. Als de luchtspleet te groot wordt heb je energieverlies en dat kan effect geven op de motorprestaties.
Je kan in BDP kijken hoe de rotor staat t.o.v. de bougieaansluiting. In de draairichting gezien met de aansluiting dan al nagenoeg voorij de rotor zijn (stationair heb je namelijk 8 graden voorontsteking, maximaal zo'n 20 graden. Bij beide moet de vonk naar de bougieaansluiting kunnen springen.
oei ...dan heb ik een klein probleemke. hoe moet ik nu te werk gaan om eerst in BDP te gaan en te bepalen welke de desbetreffende cilinder is die ik moet hebben? en hoe die luchtspleet afstellen?
of heb ik hier een stroboscoop nodig voor deze klus?
Alfa Romeo 75 2.0TS
Limited Edition numerata1669

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Wanneer rotor / verdeelkap / bobine vervangen bij 75TS

do jul 29, 2010 20:42

Voor het afstellen van de ontsteking is het makkelijkste een stroboscoop te gebruiken.
Die kun je gewoon afstellen op het juiste ontstekingmoment. Motor laten draaien en de verdeler draaien tot je de de BDP markering gelijk staat met de markering op het blok.

Weet zo even niet meer uit het hoofd wat het tijdstip moet zijn, maar daarvoor kun je de zoekfunctie gebruiken.

Laat je niet afschrikken door de overkill aan informatie. Het is goed te doen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Terug naar “Algemene Technische vragen”