Lees het laatste KB maar eens!
ik heb op het forum gezocht ivm stroomverdeler. ik wil mijn 2 verdeelkappen + rotors vervangen. ik heb deze besteld , rotor is met as ( rond de 30 euro)Lees het laatste KB maar eens!
Staat géén onderhoudsinterval voor.
Bobines: levenslang is geen slijtage onderdeel.
rotor verdelkap is idd kijken hoe het eruit ziet. Verdeelkap kost niet gek veel en kan preventief vervangen worden.
Rotor is een probleem, want die is gelijmd op de as en kan niet 1 2 3 los geleverd worden. Je krijgt dan een rotor met as en die kost dik 30 euro
vervangingsrotor van bosch zonder asje: Boschnr: 1234332370
Laten we zeggen dat een rotor en verdelkap een kleine 100000km mee zouden moetn kunnen gaan..maar optische inspectie zegt meer dan een km stand.
Vooral weersinvloeden oxidatie ozon etc bepaald de levensduur van rotor en verdeelkap.
oei ...dan heb ik een klein probleemke. hoe moet ik nu te werk gaan om eerst in BDP te gaan en te bepalen welke de desbetreffende cilinder is die ik moet hebben? en hoe die luchtspleet afstellen?Locatie/afstelling verdeler rotor is niet van invloed op het ontsteekmoment (ofwel timing vd ontsteking).
Ontsteking wordt bepaald door de afstelling vd BDP-sensor (voor zover die af te stellen is dan).
Waar je nu rekening mee dien te houden is dat de rotor zowel met minimale ontstekingsvervroeging, alswel met maximale vervroeging dicht bij de aansluiting van betreffende bougie zit. Als de luchtspleet te groot wordt heb je energieverlies en dat kan effect geven op de motorprestaties.
Je kan in BDP kijken hoe de rotor staat t.o.v. de bougieaansluiting. In de draairichting gezien met de aansluiting dan al nagenoeg voorij de rotor zijn (stationair heb je namelijk 8 graden voorontsteking, maximaal zo'n 20 graden. Bij beide moet de vonk naar de bougieaansluiting kunnen springen.