Pagina 1 van 2

Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: wo apr 18, 2007 20:30
door Alfa33
Zojuist met de Alfa 33 van een vriend naar de keuring geweest en nou heeft ie wat teveel CO. Kan ook wel omdat er een gat ergens in de pijp of op de aansluiting zit. Dit kan toch een te hoge CO waarde geven?

Nou heeft ie het plan om zn kat er dan ook maar gelijk af te halen en hij kan aan een spruitstuk met middendemper komen van een katloze versie. Probleem is dan natuurlijk wel dat de lambdasonde niet meer in het spruitstuk geschroefd kan worden. Het gaat om een 33 1.5ie uit 1991, dus een kat is niet noodzakelijk, als die maar aan de CO voldoet. Wil niet een discussie starten of een kat wel of niet verplicht is voor de APK ook al staat er U9 op het kenteken. Volgens deze keurmeester hoeft er geen kat op als die maar wel aan de CO voldoet.

Wat zijn de mogelijkheden om een katloos spruitstuk met middendemper te monteren? Kan dit wel ivm lambdasonde? Kan ik de lambda weglateneventueel icm een andere aanpassing? Of gaat de computer dan in noodloop draaien?
Of is het beter om het spruitstuk met lamda te behouden en daarvan dan het koppelstuk te verwijderen zodat de middendemper er op geschoven kan worden.
Voor de rest alleen 2 bandjes, een wiellager en wat gepruts met de massa van de achterlichten en hij mag weer een jaartje knarren :D

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: wo apr 18, 2007 21:11
door damas
zonder cat komt ie zeker niet door de apk

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: wo apr 18, 2007 21:11
door Hylke
Je kunt eventueel een moer op het spruitstuk lassen, waar je vervolgens de sonde in schroeft.
Van wat ik me kan herinneren van vroeger, is er echter ook nog een emissieblokje wat wel/geen kat regelt.

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: wo apr 18, 2007 23:18
door Speeder
Zit er een gat in het spruitstuk, of in de pijp die mbv flenzen achter de kat aan het uitlaatspuitstuk zit? Als het spruistuk goed is, alleen hetgeen wat erachter komt vervangen. Als het spruitstuk slecht is, gewoon een andere scoren en hier de kat vanaf slijpen. Op de afgeslepen kat en het spruistuk kan je dan een flens maken. Daarna een tussenpijp met flenzen lassen en je bent klaar. Kan je de kat en tussenpijp indien nodig wisselen...

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: do apr 19, 2007 00:22
door Alfa33
zonder cat komt ie zeker niet door de apk
bij mijn keurstation dus wel :twisted:
Van wat ik me kan herinneren van vroeger, is er echter ook nog een emissieblokje wat wel/geen kat regelt.
Is dat niet alleen bij de volelectronische ontsteking, zoals de 16v? Uit mn hoofd heeft deze 33 nog een jettronic ontsteking, dus geen centrale CPU. Kan er dan wel sprake zijn van zo'n emissieblokje?
Zit er een gat in het spruitstuk, of in de pijp die mbv flenzen achter de kat aan het uitlaatspuitstuk zit? Als het spruistuk goed is, alleen hetgeen wat erachter komt vervangen. Als het spruitstuk slecht is, gewoon een andere scoren en hier de kat vanaf slijpen. Op de afgeslepen kat en het spruistuk kan je dan een flens maken. Daarna een tussenpijp met flenzen lassen en je bent klaar. Kan je de kat en tussenpijp indien nodig wisselen....
Moet het spruitstuk eerst nog maar is goed bekijken, eraf halen dus voordat ik kan beoordelen of die nog dicht en goed is. Ik gok ('hoop') erop dat het middenstuk doorgerot is. Is idd een goed alternatief en het meest wenselijke. Zal is kijken of ik ergens een pijpje op de kop kan tikken...
Binnenkort gaan we ermee aan de gang..

Bedank tot nu!

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: do apr 19, 2007 15:50
door Huib
Als je een katloze pijp wilt monteren heb je twee opties:
- een gat erin boren, moer erop lassen en lambda erin
- een computer van een belgische 1.5ie van '90 of '91 scoren, die waren toen nog zonder kat (en hadden dus af fabriek de 'carbs' uitlaat met schuifstukken ipv flensen)

Ik vind het een aanrader om zo'n carbs pijp eronder te schroeven. Die kleine dempertjes (midden en eind) zijn niet duur en klinken fantastisch als ze eenmaal lekker ingebrand zijn. Een injectie versie heeft zo'n dikke ronde eindpot en die is toch een stuk stiller.

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: do apr 19, 2007 22:16
door Speeder
Als je een katloze pijp wilt monteren heb je twee opties:
- een gat erin boren, moer erop lassen en lambda erin
- een computer van een belgische 1.5ie van '90 of '91 scoren, die waren toen nog zonder kat (en hadden dus af fabriek de 'carbs' uitlaat met schuifstukken ipv flensen)

Ik vind het een aanrader om zo'n carbs pijp eronder te schroeven. Die kleine dempertjes (midden en eind) zijn niet duur en klinken fantastisch als ze eenmaal lekker ingebrand zijn. Een injectie versie heeft zo'n dikke ronde eindpot en die is toch een stuk stiller.
Ik heb gewoon een 'standaard' spruistuk op mijn 1.4IE. De katalysator zit er nog gewoon onder en werkt naar behoren. De eindemper heb ik zelf gemaakt, en het klinkt echt helemaal naar mijn zin. Niet dat snerpende, maar wel dat donkere gegorgel, just great :)

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: vr apr 20, 2007 09:55
door Huib
[Ik heb gewoon een 'standaard' spruistuk op mijn 1.4IE. De katalysator zit er nog gewoon onder en werkt naar behoren. De eindemper heb ik zelf gemaakt, en het klinkt echt helemaal naar mijn zin. Niet dat snerpende, maar wel dat donkere gegorgel, just great :)
wat je een mooi geluid vindt blijft natuurlijk persoonlijk 8)

Zo'n standaard carbs demper gaat inderdaad lekker snerpen, met een 1.3 nog wat beter dan met een 1.7. Dat vind ik echt het ultieme boxergeluid. Persoonlijk vind ik zo'n zwaar geluid niet passen bij een 33, dat is meer iets voor een golf met een remus of een civic met zo'n enorme motorfiets pot eronder.

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: vr apr 20, 2007 10:22
door Speeder
[Ik heb gewoon een 'standaard' spruistuk op mijn 1.4IE. De katalysator zit er nog gewoon onder en werkt naar behoren. De eindemper heb ik zelf gemaakt, en het klinkt echt helemaal naar mijn zin. Niet dat snerpende, maar wel dat donkere gegorgel, just great :)
wat je een mooi geluid vindt blijft natuurlijk persoonlijk 8)

Zo'n standaard carbs demper gaat inderdaad lekker snerpen, met een 1.3 nog wat beter dan met een 1.7. Dat vind ik echt het ultieme boxergeluid. Persoonlijk vind ik zo'n zwaar geluid niet passen bij een 33, dat is meer iets voor een golf met een remus of een civic met zo'n enorme motorfiets pot eronder.
Het is inderdaad persoonlijk. Die van mij is laag onderin, en wat scheller bovenin. Ik zal wel is een geluidsfragment maken. Het is absoluut niet a la golf/civic, daar heb ik echt een schurfthekel aan! Als je daar mee op de snelweg rijd @3500RPM word je helemaal gek van de resonantie...

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: vr apr 20, 2007 17:30
door Alfa33
Als je een katloze pijp wilt monteren heb je twee opties:
- een gat erin boren, moer erop lassen en lambda erin
- een computer van een belgische 1.5ie van '90 of '91 scoren, die waren toen nog zonder kat (en hadden dus af fabriek de 'carbs' uitlaat met schuifstukken ipv flensen)

Ik vind het een aanrader om zo'n carbs pijp eronder te schroeven. Die kleine dempertjes (midden en eind) zijn niet duur en klinken fantastisch als ze eenmaal lekker ingebrand zijn. Een injectie versie heeft zo'n dikke ronde eindpot en die is toch een stuk stiller.
Wat voor computer/ ontsteking zit er op zo'n belgische katzole versie dan? Het is geen volelectronische ontsteking die op deze 1.5 zit. Weet dan even niet precies wat je bedoeld met een belgische computer?

We gaan inderdaad een complete katloze uitlaat scoren ergens. Dus spruitstuk met gat voor de lambda+ moer erop gelast, middendemper en dan komt de supersprint piep als laatste erop :D. En dan even hopen dat de co waarde onder de 0,5% blijft en dan kan de APK er weer op. :wink:

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: vr apr 20, 2007 20:17
door Huib
Met de computer bedoel ik de jetronic regeleenheid die in de luchthoeveelheidsmeter zit. Bij de niet kat versies is de stelschroef voor het CO ook te gebruiken.

Maar als het CO nu niet goed is en het zit niet in de lamdbaregeling of in de LHM dan los je het natuurlijk nog niet op met een andere computer.

0,5% CO moet je zonder kat gewoon kunnen halen.

Re: RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: za apr 21, 2007 21:19
door Ed[33]
Met de computer bedoel ik de jetronic regeleenheid die in de luchthoeveelheidsmeter zit. Bij de niet kat versies is de stelschroef voor het CO ook te gebruiken.

.
Dit klopt helemaal, zegt deze Belg met zijn 1.5i. Dit schroefje is mijn jaarlijkse APK held.

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: zo apr 22, 2007 10:39
door Juan
De "carbs"uitlaat ligt nu achterin mijn SportWagon, hoop dat de montage een beetje soepel gaat en ben erg benieuwd naar de sound. Met doorgerot middenstuk en Supersprint klonk het ook wel aardig trouwens..

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: wo mei 09, 2007 21:33
door Juan
AI CO toch nog vel te hoog kwam neer op zo''n 7%. De uitlaat is volgens mij gasdicht maar de Keurmeester vermoedde toch valse lucht oid.

Waar kan ik die CO stelknop vinden, of de menging afstellen? Weet verder niet waar of hoe ik kan controleren waardoor die hoge uitstoot komt, hij loopt op zich niet superregelmatig ook niet al ie warm is, maar het is nooit extreem..

Heeft iemand nog tips?

Juan

RE: Uitlaat vraag Alfa 33 1.5 i.e SW

Geplaatst: do mei 10, 2007 20:07
door Alfa33
Denk dat je dit in een nieuwe topic moet plaatsten :wink:

Kan je bij een jettronic 1.5 niet je stationair afstellen waardoor ook de CO beivloed wordt?