Pagina 1 van 1

lpg/diesel 155/164

Geplaatst: do mei 10, 2007 11:11
door twan
ik rijd nu een alfa 33 1.5 maar ik ben aan het overwegen om over te stappen naar een ander model.

dit om de volgende redenen:
- meer vermogen
- zuiniger
- meer comfort (je voelt niet elk steentje op de weg, en het is stiller in de auto)
- meer veiligheid: abs en airbag
- evt. airco

nu wil ik dus een alfa op lpg of diesel.
het nadeel van diesel vind ik dat je niet meer tot in de hoge toeren door kunt trekken.
is een auto op lpg trouwens nagenoeg zo snel als wanneer je hem op benzine laat rijden?

ik vind deze 2 auto's het meest interessant:
155 2.5 TD S (staat ook voor super neem ik aan?)
164 2.5 TD Super

beide wagens zijn al redelijk pittig maar ik zou het niet laten om er een squadra chip in te steken. dat scheelt behoorlijk en het is het geld waard vind ik.

de auto mag overigens 3000 euro kosten ongeveer.

ik heb eigenlijk de volgende vragen:
1. lpg of diesel?
2. hoe zit het met de wegligging van een 155 en 164 t.o.v. een 33?
3. een 33 helt snel over wanneer je op snelheid door bochten gaat. hoe zit dat met 155 en 164?
4. ik heb dat blokjes interieur in mn 33, half leer. daar ben ik heel tevreden over, maar hoe staat het met interieur van 155 en 164?
5. ik voel me 1 met de weg in een 33, heb je dat gevoel ook met de 155 en 164? kun je met die auto's ook goed aanvoelen hoe het met de grip staat bijvoorbeeld. je merkt het bijvoorbeeld gelijk als je grip dreigt te verliezen met een 33 met nat wegdek bijv.
6. zijn 155/164 net zo schaars als het aantal 33's dat rondrijdt? dus kan het soms moeilijk zijn een 2e hands radiateur te vinden, ik noem maar wat?
7. een 155 beschikt niet over airco of wel?
8. vergt een airco veel onderhoud?
9. mijn plan was eerst om mijn 33 totaal op te leuken, in de zin van strakke veren, nieuwe schokdempers, 16v motor, sideskirts, squadra chip, etc maar dit geld zou ik dus liever in een nieuwe wagen willen steken. dus valt er veel moois te doen aan een 155/164 en is dat al eerder gedaan? je komt genoeg 33's tegen waar vanalles aan gedaan is.
10. ik heb nu 195/50/15. ik wil dit minimaal behouden of nog iets breder (205 of 215). gaat dat onder een 155 en 164? en waar zijn ze meestal mee uitgerust?

RE: lpg/diesel 155/164

Geplaatst: do mei 10, 2007 11:24
door Rob75
Ik ga proberen wat antwoorden te geven, let wel dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met alle drie de types.

1. de 2.5 diesel is een erg prettige motor. De 8V motoren van 155 en 164 doen het ook goed op gas.
2. de wegligging van beide auto's is minstens net zo goed, wellicht beter.
3. 155 helt iets minmder dan een 164. Overhellen doen ze wel iets minder dan de 33.
4. tevreden naar je smaak?
5. de 155 is een echte sportsedan. Je voelt goed wat er gebeurd. De 164 is iets meer op comfort en daardoor iets afstandelijker. Maar het blijven allebei communicatieve auto's.
6. minder schaars. Beide auto's zijn langer geleverd dan de 33 waardoor onderdelen goed verkrijgbaar zijn, zowel gebruikt als nieuw. Zeker de 155 is in grote getalen gebouwd (voor Alfa begrippen) en onderdelen zijn goed te vinden.
7. Beide zijn met airco geleverd. Ik denk dat je sneller een 164 met airco vind dan een 155.
8. Nee, wel jaarlijks laten controleren (bij een servicebeurt?)
9. Kijk even op artc155.nl en 164register.nl
10. Volgens mij is 195 / 50 R 15 standaard op alle 164's. Bij de 155 (zeker de snellere) is 205 / 55 R 15 zo'n beetje de maat. De bandenmaten die jij noemt kunnen op allebei.

Succes met je zoektocht. Hou in gedachte dat beide auto's zwaarder zijn en van een heel ander caliber dan een 33. Het skelterachtige zul je beij beide missen, maar het zijn allebei echte rijdersauto's. Mijn gedachte: als je een sportieve vervanger voor een 33 zoekt, dan zal de 33 je beter bevallen.

Groet,

Rob