Pagina 1 van 2
75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 16:25
door Riccardo Romeo
Sinds vanochtend heb ik een 75 TS die rijdt zonder oliedruk. Ik ontdekte zonet op de snelweg dat de oliedrukmeter op 0 stond. Toen schrok ik me natuurlijk kapot en ben meteen gestopt. Oliepijl was echter OK, verder liep die ook prima dus ben gewoon weer verder gereden (zo'n 30 km).
Normaliter staat de meter bij een koude start op 4, en zakt als-ie warm is terug naar ongeveer 0,5 stationair en 3 bij 120 km/h. Dit gedrag vertoont-ie al zo lang als ik 'm heb. Olie verbruikt ie ook, ongeveer 1 a 1500. Als ik het contact aanzet brandt het rode lampje bij de oliedrukmeter niet, er brandt dan eigenlijk geen enkel lampje op het dasboard. Wel schieten de benzinemeter en de temp meter naar hun peil. Ik kanme herinneren dat er voorheen alle lampjes bij de meters aan gingen als ik het contact aan zette, nu dus niet meer.
Ik heb net nog even gecheckt met een schone oliepijlstok, en na een minuutje draaien zat die onder de olie. Dit was even een primitieve test om te kijken of de oliepomp nog zou werken. Na een tijdje sitlstand van ongeveer een uurtje heb ik er nog even mee gereden en zag de oliedrukmeter toch nog een heel klein beetje beweegt bij veranderend toerental. Ik dacht eerst dat-ie echt helemaal niks meer deed, maar een klein beetje beweging zit er dus nog in.
Dit verontrust me enigszins, want stel dat de drukmeter nog correct functioneert zit ik dus wel met een te lage oliedruk sinds vanochtend. Motor loopt echt als vanouds, lekt ook niet meer dan normaal (enkele druppels bij stilstand) dus vermoed dat het oliecircuit gewoon dicht is.
Zal ik het dan toch eerst in de electronica van de meter moeten zoeken? Is dat ding gezekerd? Is er een manier om te checken of er toch voldoende oliedruk is?
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 16:32
door yuri 75 V6
Meestal is het de oliedrukzender (achterkant blok, onder de inlaatbuizen) die de geest geeft. Als je daar de draad vanaf peutert (moeilijk, je kunt er amper bij) en aan massa legt, moet je meter maximaal uitslaan. Dan weet je dat de meter zelf nog werkt (en meestal doet die het ook).
Gelukkig werkt het oliedruklampje op een andere zender dan de meter, dus zo lang dat niet aan gaat heb je waarschijnlijk nog oliedruk. Ik weet eigenlijk niet of je de draad van de meter ook op die zender kunt aansluiten om de oliedruk af te lezen, weet iemand anders dat? Want dan lus je de draad van de meter daarnaartoe.
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 16:33
door jeroen75
ik zou even een andere sensor proberen, die was bij mij ook de boosdoener. Het is het ronde potje onder je inlaat.
edit: yuri = unbeatable
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 16:37
door Rens 1.7QV
Oliedruksensoren gaat wel vaker kapot, de kans is het grootst dat je sensor gewoon stuk is.
Lampje van de oliedruk hoort te branden wanneer je de auto op contact zet (er is dan nog geen oliedruk), daarvoor geldt dus dat het lampje, de sensor kapot of de bedrading niet meer goed is.
Re: RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 17:37
door Alessandro
Oliedruksensoren gaat wel vaker kapot, de kans is het grootst dat je sensor gewoon stuk is.
Lampje van de oliedruk hoort te branden wanneer je de auto op contact zet (er is dan nog geen oliedruk), daarvoor geldt dus dat het lampje, de sensor kapot of de bedrading niet meer goed is.
Precies!
Maar: rijden zonder oliedruk houd je geen km vol, dus er is vast iets electronisch niet goed.
Gezien het feit, dat er meer lampjes op je dash het niet doen, gok ik op een kapotte zekering/ slecht contact/ stekkertje los o.i.d.
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 20:30
door ollie75
Als ik mij goed herinner zitten er in je zekeringkast 2 relais die de spanning verzorgen naar je instrumentenpaneel en je checkcontrol.Dit zijn volgens mij de rechtsonderste en de 2e van rechts van de bovenste rij relais.Wellich dat het probleem hier in zit als er voor de rest ook geen lampjes meer gaan branden.
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 20:52
door @lfa@lgra
Als je lampje idd wel op de juiste wijze werkt,( en stationair bij warme olio dus ook niet brandt, is er helemaal niets aan de hand.
Je bedrading kun je snel controleren door even een nooddraad te trekken vanaf de zender rechtstreeks op je meter. Dan nog niet goed: Dan is je zender idd overleden.
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 22:11
door mafkees
oliedruk lampje gaat aan bij een druk van <0,45 bar volgens het wph
dus idd druksensor kaduuk
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 22:49
door giuliettaevo
De draden van de 2 sensors voor de oliedruk ( meter en lampje) kun je niet zonder meer omwisselen... De sensoren werken geheel verschillend.
Volgens mij als je de draad van het lampje op het potje van de meter zet zou het lampje steeds feller gaan branden als je meer oliedruk hebt....
Beginnen met meter controleren door draad aan massa te leggen, indien meter ok, potje wisselen..
Re: RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 22:51
door yuri 75 V6
Volgens mij als je de draad van het lampje op het potje van de meter zet zou het lampje steeds feller gaan branden als je meer oliedruk hebt....
Ja, maar andersom bedoel ik. Draad van de meter naar de zender van het lampje. Maar even nadenkend heb je daar niet zoveel aan waarschijnlijk, want zo lang de druk OK is ligt de meter dan op 0 en zodra het mis is gaat hij dan naar max
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: za jul 28, 2007 22:58
door giuliettaevo
precies...
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: zo jul 29, 2007 21:44
door Riccardo Romeo
Broeders van het forum, hartelijk dank voor jullie informerende en verhelderende hulp.
De sensor is inmiddels vervangen door een andere die het wel doet (geen nieuwe overigens) en het metertje leeft weer. Lekker sleutelen zo aan de zijkant voorovergebogen met de rechter arm onder de inlaat pijpen en met links voelen of je met je sleutel al in de buurt bent van de sensor. Sleutelen aan een 75 is echt niet sexy...
Maar goed, wel wonderbaarlijk hoe zo'n metertje het vertrouwen en de lol in de voiture terug kan brengen. Want het functioneren van de verklikkerlampjes in het dashboard is ook nog twijfelachtig aangezien die bij het aanzetten van het contact geen van allen oplichten. Alleen die voor de benzinemeter werkt, de andere twee blijven uit. Het is dus mogelijk dat ze het wel doen maar niet langer oplichten bij het aanzetten van het contact. Dus vermoed ik dat whatever it is dat daar voor zou moeten zorgen het niet doet...en dat de lampies zelf en hetgeen ze aanstuurt best zou kunnen werken.
Ik ben benieuwd wat voor waarden deze sensor aangeeft bij verschillende toerentallen...
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: ma dec 17, 2007 12:40
door Max__623
hallo,
ik heb een soortgelijk probleem.
Ik heb gisteren een ritje gemaakt van zo een 300 km
dan ben ik even iemand gaan oppikken, dan heb ik de ganse tijd op cafe gezeten.
daarna starte ik de motor en vertrok.
oliedruk gaf 4 bar aan
en als ik begon te accelereren ging het metertje richting 0 (0.5 ongeveer)
Zou het ook de sensor zijn die stuk is?
mijn rode lampje brand bij aanzetten contact, maar het gaat niet aan met het gedrad wat hierboven beschreven staat.
Grtz marc
RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: ma dec 17, 2007 12:44
door ravado
waarschijnlijk wel.
Re: RE: 75 TS rijdt zonder oliedruk
Geplaatst: ma dec 17, 2007 19:31
door DJ
Broeders van het forum, hartelijk dank voor jullie informerende en verhelderende hulp.
De sensor is inmiddels vervangen door een andere die het wel doet (geen nieuwe overigens) en het metertje leeft weer. Lekker sleutelen zo aan de zijkant voorovergebogen met de rechter arm onder de inlaat pijpen en met links voelen of je met je sleutel al in de buurt bent van de sensor. Sleutelen aan een 75 is echt niet sexy...
Maar goed, wel wonderbaarlijk hoe zo'n metertje het vertrouwen en de lol in de voiture terug kan brengen. Want het functioneren van de verklikkerlampjes in het dashboard is ook nog twijfelachtig aangezien die bij het aanzetten van het contact geen van allen oplichten. Alleen die voor de benzinemeter werkt, de andere twee blijven uit. Het is dus mogelijk dat ze het wel doen maar niet langer oplichten bij het aanzetten van het contact. Dus vermoed ik dat whatever it is dat daar voor zou moeten zorgen het niet doet...en dat de lampies zelf en hetgeen ze aanstuurt best zou kunnen werken.
Ik ben benieuwd wat voor waarden deze sensor aangeeft bij verschillende toerentallen...
Als die 2 veklikker lampjes het vroeger wel gedaan hebben zou je ook gewoon eens kunnen kijken de lampjes niet stuk zijn. Ze kosten geen drol. Gelijk een doosje kopen. Als ik met niet vergis hebben de instrumenten nl gezamelijke voeding. Maw als benz meter werkt hoort de rest ook te werken (vwb de voeding dan) Alleen moet je ff instrumentpaneel loshalen. Is wel een beetje gepiel als je het nooit gedaan hebt maar dan dan nog met het wel lukken binnen het uur. Je kan er in ieder geval beter bij dan bij die fijne drukzender.
Overigens; als kabel oliedrukampje stuk zou zijn moet lampje branden (mits dat niet stuk is) als alles werkt en je trekt kabel van schakelaar los gaat namelijk lampje aan. Is blijkbaar NC contact.
Gr,
DJ