Pagina 1 van 1
water uit uitlaat???
Geplaatst: zo jul 29, 2007 00:06
door hugo
Vandaag na 10 dagen de 75 TS weer aangezwengeld. Viel me op dat er een druppels water uit de uitlaat kwamen. Met name als er meer gas gegeven werd kwam er meer uit. Tevens had ik het idee dat het iets naar koelvloeistof rook. Verder verbruikt de alfa wel olie maar geen koelvloeistof, deze is de laatste 2000km al op peil gebleven.
Iets ernstigs of nothing to worry about?
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: zo jul 29, 2007 00:14
door Graffiaturo
niks ernstigs, gewoon condens van de stilstand
Re: water uit uitlaat???
Geplaatst: ma jul 30, 2007 23:17
door Alfa33
Verder verbruikt de alfa wel olie maar geen koelvloeistof, deze is de laatste 2000km al op peil gebleven.
Iets ernstigs of nothing to worry about?
Je geeft zelf het antwoord al.
Bij de verbranding van brandstof is water een restproduct.
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: ma jul 30, 2007 23:21
door Neelis
Nee hoor, er is geen water als restproduct als je benzine of diesel verbrandy.
Het is van de warme uitlaat die afkoelt. Daarbij vormt condens (water) in de uitlaat. Als je de auto start loopt er eerst wat water uit de uitlaat.
Re: RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: ma jul 30, 2007 23:46
door WhizzMan
Nee hoor, er is geen water als restproduct als je benzine of diesel verbrandy.
Het is van de warme uitlaat die afkoelt. Daarbij vormt condens (water) in de uitlaat. Als je de auto start loopt er eerst wat water uit de uitlaat.
koolWATERstoffen... daar zit ook H in. Als je dat verbrandt krijg je H2O, oftewel... water. Er zit wel degelijk water in benzine als je het verbrandt. Auto's die veel korte stukjes rijden (ook die altijd binnen staan en nooit in de regen rijden) krijgen dan water in de uitlaat omdat die niet warm genoeg wordt om alles te verdampen. Je herkent ze zo, mensen die alleen korte stukjes rijden en dan bij het stoplicht hele sloten water uit hun demper hebben lopen. Elke 2 jaar een nieuwe uitlaat op een auto die dan net 10.000 km gelopen heeft ....
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: ma jul 30, 2007 23:55
door Hylke
Zodra iemand een sloot met water uit de uitlaat heeft, denk ik toch echt aan andere problemen dan veel korte stukjes...
Re: RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: wo aug 01, 2007 14:39
door Alfa33
Nee hoor, er is geen water als restproduct als je benzine of diesel verbrandy.
Het is van de warme uitlaat die afkoelt. Daarbij vormt condens (water) in de uitlaat. Als je de auto start loopt er eerst wat water uit de uitlaat.
Geen probleem als je een foutief gegeven onderuit haalt / corrigeert, zorg alleen dan wel dat je zeker van je zaak bent. Als je het niet zeker weet, reageer daar dan niet op. Breng het in ieder geval niet zo stellig als dat je hier gedaan hebt, want het is nog fout ook!
Bij de verbranding van koolwaterstoffen (zoals benzine/lpg/diesel) komt water en co2 als hoofdproducten vrij. Doorgaands komt water in gasvorm (onzichtbaar) naar buiten. Als het buiten koud is en/of de motor is nog koud, verlaat het water in dampvorm of in vloeibare vorm de uitlaat.
Bij veelvuldig korte ritjes blijft er dus water in vloeibare vorm in je uitlaat achter wat uiteindelijk tot rotten gaat leiden en zodoende de uitlaat veel eerder versleten is dan bij lange ritten.
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: wo aug 01, 2007 15:47
door zwoemba
Had ik ook toen ik de 147 afhaalde... Is na verloop van tijd vanzelf verdwenen
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: wo aug 01, 2007 17:03
door Neelis
Sorry, mijn fout, niet goed opgelet bij scheikunde. Er komt idd water vrij bij de verbrangind van brandstof. Maar is dit zoveel dat je uitlaat er binnen nat van wordt als je de motor uitzet? Die hoeveelheid water lijkt mij eerder te komen van het afkoelen van de uitlaat, wat condens vormt. Of zit ik er naast.
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: wo aug 01, 2007 17:28
door Rob75
Ja er komt water bij verbranding vrij en nee dit zal niet een overvloed aan water in de uitlaat vormen.
Als er water uit de uitlaat komt zal dit eerder komen door condenseren van vocht in de lucht, doordat het uitlaatsysteem niet op temperatuur komt. Vooral de achterste demper heeft daar veel last van.
Het waterdamp in uitlaatgassen zal als damp door de uitlaat gaan en de uitlaat ook zo verlaten.
De rest zal eerder als condens uit de buitenlucht komen op het moment dat de uitlaat afkoelt. Hierdoor neemt de druk af en zal er buitenlucht naar binnen worden gezogen. Het vocht hierin zal neerslaan. Bij veel korte stukjes rijden wordt de uitlaat niet warm genoeg om het water te laten verdampen en af te voeren. Meestal is dan een paar lange stukken rijden voldoende.
Groet,
Rob
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: wo aug 01, 2007 19:24
door WhizzMan
Een koude uitlaat waar warme vochtige uitlaatgassen op komen zal gelijk voor condens zorgen in de uitlaat, net als dat je adem ook condenseert als je op glas van kamertemperatuur ademt. Hoe kouder het glas (of de uitlaat) hoe langer het zal duren voordat het water weer verdampt. Uitlaatgas is veel warmer en wordt door een koude uitlaat dus in verhouding veel harder afgekoeld dan je adem door op een glasplaatje te blazen. Even ter vergelijking, als het buiten een graad of 3 is en jij ademt op je binnenruit, zit je met 34 graden celcius verschil. Je krijgt gelijk condens op je raam en iedereen weet dat je die blazertjes hard aan moet zetten in de winter. Uitlaatgas is een paar honderd graden, dus ook met een uitlaatje van 20 graden celsius, wordt er hard afgekoeld, dus je krijgt veel condens. uitlaatgassen zijn honderden, duizenden liters (een motor die je een minuutje 100pk laat leveren doet al gauw 4000 liter lucht aanzuigen en dus ook weer uit de uitlaat blazen). Daar zit makkelijk een paar liter water aan waterdamp bij in je uitlaatgassen. Vergelijk dit met de hoeveelheid lucht die een afkoelende uitlaat zal aanzuigen, in het geval van volledig vacuum zou dat maximaal de inhoud van de uitlaat zijn, een liter of 50 lucht? In die buitenlucht zit misschien een paar CC aan water in waterdamp, dat tikt echt niet aan vergeleken bij de liters water die je motor produceert in de vorm van stoom in je uitlaatgas. Echt, het komt uit je uitlaatgas, niet uit de buitenlucht....
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: do aug 02, 2007 00:57
door hugo
verklaart dat dan ook dat mijn alfa bij een koude motor de eerste 15 minuten witte rook geeft? De catalisator loze V70R waar ik een tijd mee gereden heb had dit ook, deze zettte de hele straat in een wit gordijn.
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: do aug 02, 2007 01:15
door Andretti Molletti
Nee dat was een storing in de turbo!
verbranding van benzine in de motor en daarna in de kat geeft:
HC en O2 en N2O>> CO, CO2, NOx, H2O
Dus afgezien van de luchtvochtigheid wordt er ook nog eens H2O aangemaakt in een goed functionerende motor!
Ik zeg altijd maar, een goed werkende automotor geeft Spa-Rood (H2O+CO2)
RE: water uit uitlaat???
Geplaatst: do aug 02, 2007 11:56
door isaac
Zoals voorgaande reacties aangeven wordt er inderdaad water geproduceerd bij de verbranding van autobrandstoffe (koolwaterstoffen). Ter illustratie: de (volledige) verbranding van 1 liter diesel levert ongeveer 2,6 kg CO2 en 1,0 kg H2O.
Groet, Isaac