Pagina 1 van 2
veerpoot 33
Geplaatst: vr dec 31, 2004 22:43
door 75recaro
Is een veerpoot van een 33 1.7 16V iedentiek aan die van een 33 1.3V
Geplaatst: vr dec 31, 2004 23:02
door duke
Ik ben niet thuis in het 33 model, maar het lijkt me logisch moest dat dezelfde zijn.
Misschien dat alleen de veren verschillen en dat de schokdempers dezelfde zijn.
Geplaatst: za jan 01, 2005 21:39
door Alessandro
Veerpoot zelf is identiek!, veer weet ik niet.
Geplaatst: za jan 01, 2005 21:46
door Constantijn
Er is in elk geval wel een verschil in de veerpoten tussen "oudere", en "nieuwere" modellen. Respectievelijk een 4 of 3-bouts bevestiging.
Weet alleen niet meer het jaar wanneer het anders is geworden. Vanaf 1993 ofzo??
Geplaatst: za jan 01, 2005 22:00
door alfasud1972
Veerpoten kan je het beste per 2 (dezelfde) vervangen. Altijd weer even laten uitlijnen.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 14:05
door Ruud33 16V
Er is zowiezo verschil tussen versies van pakweg voor maart 1993 en erna. ervoor was met 4 bouts bevestiging, erna gemodificeerd en met 3 bouten. Of er verschil is tussen 16v en "lagere" modellen is mij ook niet duidelijk. Ben er zelf ook ooit naar op zoek geweest maar de antwoorden van de zogenaamde specialisten verschilden nogal, de een zei van wel de ander van niet. Ik zou voor de zekerheid beide even langs elkaar leggen en goed kijken of de lengte gelijk is en idd het liefst per twee vervangen.
succes ermee
Geplaatst: ma jan 03, 2005 14:11
door Bartman
16v veerpoot is stugger geveerd en er zit een verlaagde veer tussen. Tenminste voor de QV 16v.
Passen doet het allemaal wel, tenminste bij het zelfde aantal bouten.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 16:08
door Alessandro
En de uitlijning verandert niet!
Geplaatst: ma jan 03, 2005 16:16
door Emilio
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe zit zo'n poot in elkaar? Waar zitten die lagers en wat zijn de drama punten van de poten?
Geplaatst: ma jan 03, 2005 19:30
door KAS
En de uitlijning verandert niet!
Zo stellig zou ik het niet willen zeggen. Op z`n minst laten controleren. Wie zegt mij dat de veren van de andere poot dezelfde hoogte hebben dan van diegene die eronder vandaan komen. ( ouderdom, nieuwigheid ) Een paar milimeter kan al een paar graden verschil opleveren. En belast controleren. Anders heeft het nog geen zin.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 19:40
door alfasud1972
@ Emilio -
Er zijn vast mensen die het beter kunnen uitleggen maar okay.
Hieonder zie je 2 plaatjes van de veerpoot van een Alfasud (bijna gelijk aan 33). Problemen bij de veerpoten zijn: Roest aan de veerschotel en kapote lagers.
Op de plaatje's kan je zien dat aan de onderkant van de veer, deze rust in een metalen schotel (de veerschotel). Deze schotel is roestgevoelig. Als deze doorroest (wat dus best vaak gebeurd) schiet je veer naar beneden en komt ook gelijk je auto aan die kan omlaag.
Bij mijn broer brak zijn doorgeroeste schotel waardoor de veer naar beneden schoot en die brak de in twee delen waarbij een deel de de band lek stak.... Hij had het geluk dat ie zo goed als stilstond... Bij mijn vader was ie doorgerot maar hing hij nog net aan wat metaal. Geen leuke dingen waarvan je niet wil dat ze gebeuren bij iets hogere snelheid !
Het lager zit onder deze veerschotel die daar als het ware op scharniert. Deze lagers zijn hebben een plastic behuizing en slijten of gaan kapot. Gevolg is o.a. zwaar sturen.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 20:20
door Emilio
O.k. Die jongens moet ik in de gaten houden dus.
Is zo'n veerpoot nog gewoon nieuw (en betaalbaar) te krijgen?
Geplaatst: ma jan 03, 2005 20:24
door alfasud1972
@ Emilio - Meestal ben je al klaar met het vervangen van de veerschotel en het lager (en de mischien stofhoes). Kosten iets van 12 euro per stuk.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 21:14
door Emilio
Ho ho.
Zo snel ben ik niet.
Voor dat ik zo iets uit elkaar haal moet mijn berlina weer on the road zijn.
Maar goed, 12 euro, da's niet de wereld.
Enig idee hoeveel werk het is?
(niet dat ik zeker weet dat het bij mij het geval is)
Geplaatst: ma jan 03, 2005 21:28
door alfasud1972
Veerpoten kan je checken door hem even op de krik te zetten en het wiel er af te halen. Kijk of hij nog hard is en klop er op met een hamer ofzo.
Lagers check je o.a. tijdens het sturen, of als hij aan de voorzijde opgekrikt staat ook even aan het stuur draaien, dit moet soepel gaan zonder dat je schokken voelt.
Uit elkaar halen, vervangen van het lager en de veerschotel zijn goed zelf te doen, alleen is eigenlijk een veerspanner nodig om de veer in te kunnen spannen en er zo veilig te kunnen werken.