Pagina 1 van 2

Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: di okt 23, 2007 20:49
door adjesalfa
Vanmiddag het 2 liter blokje wat nu in de alfetta zit opengehaald voor de klepspeling :P
Na wat gefriemel met de voelermaat, opgemerkt dat de inlaatnokken-as wel erg lange nokken heeft, en dat er voor deze nokken een uitsparing in de kop gemaakt is...dus een langere openingstijd 8) Maar wat voor nokkenstok heb ik nu te maken het nummer is:f 60522380 kent iemand dit nummer?
Deze nokkenstok staat ook 1 mm (gekeken op de tekens) later heeft dit te maken met de lange nokken?
De inlaat poorten zijn ook 2 mm vergroot op de kop en inlaatspruitstuk, zal dit met elkaar te maken hebben?
Morgen ga ik wat foto's en maten opmeten voor de duidelijkheid.

Martijn

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: di okt 23, 2007 21:14
door ravado
volgens mij is het een 75 nokkenas..... 2ltr.. met 11mm lift en 299 gr. duratie :wink:

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: wo okt 24, 2007 17:11
door _Pieter_
Even dat nummer googlen levert het volgende op.

Op ALFAGTV6.COM BB: (Waar menig petrolhead zijn dagen slijt)
... the 1.6/1.8 75 carb engines had intake cams 116550320008 / 116850320001 and exhaust cams 105200320000 (old numbering system) which became 60522380/60549788 and 60516605 in the new system. These intake cams have 11mm lift and 299* duration (!!). The exhaust cam has 9mm lift and 272* duration and is the same as the 1.8Turbo exhaust cam, where duration is 252* because of higher clearance (0.575mm instead of 0.475mm)

...Speaking of cams, here's a money saving tip for Nord (not TS) motors: get the cams from the carbed 75 engines from junkyards. They have huge meaty lobes which can be reground to almost any Godzilla profile, so you don't have to buy brand new cams!...
Dus denk ik dat dat is wat je hebt. Even vergelijken met wat standaard is en waarschijnlijk is er reeds wat milde tuning verricht aan je Nord.

Groeten, Pieter

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: wo okt 24, 2007 18:44
door adjesalfa
Hey bedankt Pieter :thumbs:
toch leuk om zoiets tegen te komen 8)
kijk zo ziet het er uit

Afbeelding
Afbeelding
ik ben benieuwd hoe dit blokje loopt 8)

martijn

Re: RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: wo okt 24, 2007 19:29
door ravado
volgens mij is het een 75 nokkenas..... 2ltr.. met 11mm lift en 299 gr. duratie :wink:
hoe zou ik aan deze info gekomen zijn????? :lol:

Re: RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: wo okt 24, 2007 20:39
door Andretti Molletti
Hey bedankt Pieter :thumbs:
toch leuk om zoiets tegen te komen 8)
kijk zo ziet het er uit

Afbeelding
Afbeelding
ik ben benieuwd hoe dit blokje loopt 8)

martijn
anders ik wel met lagerkap 5 die 4 centerpuntjes heeft en op plek 3 zit gezien de puntjes in je blok..en dan twee druppels water op je nokkenas?
:wink:

Oja... en draai je bougies vast voor het starten!! Je wilt niet weten hoe hoog die dingen komen!!! :lol:

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: wo okt 24, 2007 20:50
door WhizzMan
"When I say jump, you ask HOW HIGH!"

Als die kop opnieuw gelijnboord is voor die nokkenas hoeven die kappen niet slecht te passen, maar het is wel slordig dat de nummertjes nu niet meer overeenkomen als dat het geval is.

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: zo nov 04, 2007 23:03
door Giulia Super
De kappen zitten ook nog andersom, de uitsparing bij de as moet naar de kopmoer kant staan
De orginele ingeslagen cijfers 2 en 5 op plaats 4 en 5 staan ook op zijn kop

Afbeelding

Re: RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: zo nov 04, 2007 23:18
door Andretti Molletti
De kappen zitten ook nog andersom, de uitsparing bij de as moet naar de kopmoer kant staan

Afbeelding
oeps....
dan zitten de voorste kappen ook verkeerd en kun je niks afstellen vwb merktekens????
Alleen als de boel is gelijnboord zo dan kan het maar dat lijkt me wel heel erg stug... dat ze de kappen met opzet verkeerdom monteren bij een revisie bedrijf en dan lijnboren?
Scherp Reis!!! ;)

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: zo nov 04, 2007 23:50
door Alessandro
Het timing teken op de voorste lagerkappen stond wel goed...........
Motor heeft overigens al gedraaid..........klinkt goed, zonder luchtfilter. 8)
Tja, wat er aan gedaan is en waarom, weet niemand......Het is aan Martijn, of ie een en ander wil controleren/ corrigeren indien nodig.

:?

@GiuliaSuper: wederom mooi en bruikbaar plaatje! :thumbs:

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: za mei 10, 2014 19:55
door donfabio
In mijn Giulia zit dezelfde nokkenas op de inlaat ook met die uitsparingen.
Heb het idee dat hij pas goed gaat op hoge toeren en dat is niet echt fijn in een straat Giulia.
Is dit een stok meer voor circuit gebruik?

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: za mei 10, 2014 21:26
door DJ
Voorzover ik weet worden deze inderdaad gebruikt om bovenin de toeren wat meer fut te hebben.
Wellicht kan je door inlaat te verlengen (lange kelken) het werkgebied beetje naar beneden verleggen.
Anders setje originele 2ltr 105 nokkenassen zoeken en deze verkopen.
Informeer ook eens op alfa speed forum met deze vraag.

Gr
DJ

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: za mei 10, 2014 21:49
door donfabio
De langere inlaat word aan gewerkt die komen erop.
op de rollenbank kwam hij op 125,5 pk en 184 nm met deze nokken.
misschien dat er met de andere inlaat wat meer onderin komt.

Re: RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: za mei 10, 2014 21:51
door DJ
De langere inlaat word aan gewerkt die komen erop.
op de rollenbank kwam hij op 125,5 pk en 184 nm met deze nokken.
misschien dat er met de andere inlaat wat meer onderin komt.
Aan de wielen of aan vliegwiel? En bij welke toerentallen?
Voor het ouwe spul kan je ook de nodige info krijgen op alfaspeed

Gr
DJ

RE: Vreemde nokken-as inlaat

Geplaatst: za mei 10, 2014 22:02
door donfabio
Heb er wel een uitdraai van maar ik krijg de foto ervan niet hierop