Pagina 1 van 2
2 bougies per cilinder.
Geplaatst: zo jan 02, 2005 00:30
door Mnookin
het wel bekende twin spark concept kennen jullie wel alleen nou is mijn vraag heeft de 155 V6 nu ook 2 bougies per cilinder?
Geplaatst: zo jan 02, 2005 00:43
door Dottore M
Neen
Geplaatst: zo jan 02, 2005 01:50
door Mnookin
dank u
Geplaatst: zo jan 02, 2005 02:47
door Andretti Molletti
Goed topic om dan maar gelijk eens technisch na te gaan denken!!!
De V6 mag dan wel geen 2 bougies hebben, maar de GTA (enige echte) en de TS 75 motoren wel!! (even de TS met gietijzer onderblok daargelaten).
Waarom hebben de GTA/TS twee bougies per cilinder???
En waarom hebben die motoren dan geen last van detonatie (twee vlamfronten die botsen..?)
Hoofdprijs is een zwart ventieldopje!
Geplaatst: zo jan 02, 2005 09:44
door duke
De bedoeling van het Twin Spark systeem is toch het verkrijgen van een kortere vlamweg waardoor de verbranding sneller verloopt? Detonatie voorkomen ze volgens mij door de ontsteking net iets te verlaten of een lagere compressie toe te passen. Maar dat laatste lijkt mij niet van toepassing op de TS motoren van Alfa Romeo
Geplaatst: zo jan 02, 2005 09:58
door matra sports
@Dré : is dat niet al eens ter sprake gekomen op het oude forum ?
Geplaatst: zo jan 02, 2005 10:17
door Dinky Boy
Ja, en Alfa4ever had 't toen bij 't rechte eind
Geplaatst: zo jan 02, 2005 10:24
door KAS
Ja, en Alfa4ever had 't toen bij 't rechte eind
Wat een geluksvogel, die Alfa4ever. Is hij dan de winnaar van dat zwarte ventieldopje?
Ik heb nogwel een gele voor hem.
Geplaatst: zo jan 02, 2005 12:57
door bert
Combustion Chamber Shape and Spark Plug Location
Combustion chambers and spark plug location and the number of plugs will have a marked effect on the time required to complete the combustion process. A large open chamber like a hemi which has a high surface to volume ratio, will combust more slowly than a wedge or modern pentroof chamber simply because it has more cold, metal molecules in contact with the combustion gasses which tends to slow reaction rates. For this reason, these chambers will require that the spark be initiated sooner to achieve PCP at the correct time.
The slowest combusting chamber would be an open chamber with a large bore size and the spark plug at one edge of the chamber. The flame front has a long distance to cover to complete combustion. By placing the plug in the center of the chamber, you halve the distance that the front needs to travel and will be able to reduce the spark advance needed to achieve maximum power. Another solution would be to add another spark plug to create two flame fronts which would also require much less time to combust. This is the solution in most aircraft engines where big bores and poor fuel distribution and homogeny require solutions to increase ignition probability.
Modern 4 valve engines with shallow pentroof chambers and a central plug location are fast, efficient combustors, requiring minimal advance for maximum power.
Geplaatst: zo jan 02, 2005 14:15
door Blu Ollandese
AHA!
Ik heb altijd gelezen dat de HOOFDreden voor het gebruik van 2 bougies in de oude gta blokken was om zo grotere in- en uitlaatkleppen te kunnen gebruiken...
Sinds op het originele Nordblok de bougie mooi in het midden zat (volgens de toen heersende opvattingen van hoe een HEMI optimaal te benutten), moesten ze deze meer naar de zijkanten van de verbrandingskamer verplaatsen (gebruik grotere kleppen), en om dan nog een zo goed mogelijke ontbranding te bekomen, kozen ze voor 2 bougies...(eene onsteekt iets later dan de andere, niet?)
Mijn mening (die uiteraard bijgeschaafd mag worden) : de Hoofdreden was het gebruik van grotere kleppen mogelijk maken, niet zozeer de ontbranding optimaliseren...
Zal hoogstwaarschijnlijk op het oude forum ook wel ter sprake gekomen zijn...maar voor nieuwe leden...
Geplaatst: zo jan 02, 2005 14:48
door bert
@Blu Ollandese
Heb ik ook ergens gelezen. Ik weet niet meer of het nu in de Alfa Owners Bible staat of
in GTA boek van Tipler of whatever...volgens mij worden wel grotere kleppen bij GTA/TS 8V
motoren gebruikt t.o.v. de std. Nord. Kip en ei....
Enige jammere is dat 3 kleps TS Nord nooit in productie is gegaan.Zou Ideale motor zijn voor bijv. de Trofeo en wellicht 10-15 pk extra t.o.v. st.d TS 8V??
Geplaatst: zo jan 02, 2005 15:07
door @lfa@lgra
Wat ik nog een beetje mis is een antwoord op de afwezigheid van detonatie.
Beide bougies ontsteken niet proecies op hetzelfde tijdstip waardoor een vorm van "gelaagde verbranding", een vorm van geleidelijke ontsteking ontstaat. Hiermee haal je gewoon een hoger rendement uit je verbrandingsslag....doordat het mengsel zo optimaal mogelijk wordt verbrand.
Laat dat doppie maar zitten..
Geplaatst: zo jan 02, 2005 15:10
door Dottore M
Beide bougies ontsteken niet proecies op hetzelfde tijdstip
WELLES !
Geplaatst: zo jan 02, 2005 15:12
door @lfa@lgra
De Oude GTA's niet iig. Waarom de huidige TS dan weer wel?????Das interessant.
Of zijn bij de huidige Ts de bougies verschillend tov het mengsel geplaatst.
Anders zou de verbrandingskamer/zuiger zodanig moeten zijn gevormd dat de beide flamfronten elkaar niet tegenkomen. (Detonatie)en dat is niet het geval toch?
Geplaatst: zo jan 02, 2005 15:15
door Dottore M
Ik heb het er eens met een zekere Peter Webb over gehad, wellicht bekend bij sommigen onder u (Dennis de Rooy o.a.). Die had het weer ter sprake gebracht bij Don Black (Alfa VS) en die wist hem te vertellen dat ze tegelijk vonkten. Ook zei hij dat het prestatie technisch beter was om er 3 graden verschil tussen te hebben.
En dat heeft mr Webb nu dus ook. Verder niets meer over gehoord.