chantal

tikkend motorblok

do nov 22, 2007 14:43

:( wie kan mij vertellen wat er kapot is aan mijn alfa...
Het is een boxer 1.6 blok en tikt als een gek.
De meeste zeggen dat mijn nokkenas kapot is...iemand nog een ander idee???

groetjes :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: tikkend motorblok

do nov 22, 2007 14:51

Zou kunnen... maar als je in Echt woont, ga dan eens langs Auto Centro, die kan je waarschijnlijk zó vertellen wat er aan de hand is en je evt. goed helpen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

italianivan

do nov 22, 2007 15:07

distributie riem tandje overgeslage? (tikkende kleppe tegen zuigers)

Jarno 1.3S

do nov 22, 2007 15:41

Lijkt me idd iets van de distributie.. Riem een tandje doorgeschoten of een flink beschadigde nokkenas/klep

yana artc37
Junior Member
Junior Member

do nov 22, 2007 16:40

Neem aan dattie nog stelbare kleppen heeft? Zo ja, wanneer zijn die voor het laatst gesteld?

italianivan

do nov 22, 2007 16:48

zijn hydrolisch

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do nov 22, 2007 16:57

Het kunnen inderdaad je hydraulische kleppenstoters zijn, dat is simpel op te lossen met een olie-toevoeging. Ik had ook die tik, spul erbij en het was over en is nooit meer terug gekomen. Dat kun je proberen, als dat het niet is, is het waarschijnlijk iets ernstiger.

Gerrets
Guru
Guru

do nov 22, 2007 21:49

Welk spul heb je erin gegooied Nelis?

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 22, 2007 21:59

Tom,

Dat gaat voor jouw 33 niet op ...Helaas....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Speeder

Re: RE: tikkend motorblok

do nov 22, 2007 22:05

Het kunnen inderdaad je hydraulische kleppenstoters zijn, dat is simpel op te lossen met een olie-toevoeging. Ik had ook die tik, spul erbij en het was over en is nooit meer terug gekomen. Dat kun je proberen, als dat het niet is, is het waarschijnlijk iets ernstiger.
Het is een kip-ei verhaal. In veel gevallen begint het niet bij een hydraulische stoter die blijft hangen, maar is het getik gevolg van een doorgesleten nokkenas. De oppervlakteharding die destijds gebruikt is, is nou eenmaal niet optimaal gebleken. Wat er gebeurt is dat de geharde laag op de nok langzaam doorslijt en de hydraulische stoter, die ook gehard is, de nok op begint te vreten. Wanneer de nok ver genoeg weg gesleten is zal de hydaulische stoter de nok niet meer goed kunnen 'volgen'. Hierdoor begint de nokkenas als het waren tegen de hydraulische klepstoter te slaan..en dat is dan het getik wat je hoort.

Het kan komen door slechte smering (te laag oliepijl/slechte oliepomp) / slechte kwaliteit olie / niet warm rijden etc. Doch, mijn blok is altijd optimaal verzorgt geweest en heeft helaas toch een nieuwe nokkenas nodig gehad...

MAAR laten we niet op de zaken vooruit lopen. Als de distributie een tandje versprongen is zou je blok nu niet meer lopen, of in ieder geval super beroerd. Ik denk eerder aan een drijfstanglager/hydraulische klepstoter die niet meer goed meekomt...of dus een doorgesleten nokkenas.

Trouwen: het uitlaatsysteem lekt niet? Wat ook nog kan is een kapotte waterpomp, die kunnen soms ook lawai maken. De dynamo en stuurpomp zijn het ook niet toevallig? (even goed het geluid lokaliseren ;) )

@Neelis: Ik zeg overigens niet dat jij ongelijk hebt hoor, waarschijnlijk ben jij 1 van de lucky few ;)
Laatst gewijzigd door Speeder op do nov 22, 2007 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 22, 2007 22:19

Goed onderbouwd Piet, maar jij weet ook dat 10 tegen 1 dat het de nokkenas is....(schrijf je eigenlijk ook)

Al velen gingen u voor Chantal! Ik heb er al diverse 145ers gesloopt die dit euvel onder andere hadden. Vooral omdat je schrijft: Tikt als een Gek, dus overduidelijk en niet veranderend bij koud-warm enz enz
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do nov 22, 2007 22:35

gr Tom
Dit heb ik gebruikt:

Afbeelding

@ speeder: ben idd een van de lucky few :)

alfa146ts

vr nov 23, 2007 07:47

gr Tom
Dit heb ik gebruikt:

Afbeelding

@ speeder: ben idd een van de lucky few :)

En dit giet je dan gewoon bij je motorolie in? Ken dit spul eigenlijk niet maar ben er wel benieuwd naar op welke motoren je dit kunt toepassen, okee dan Thanks

Groeten Sebastiaan

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 23, 2007 08:47

Dat gaat gewoon bij de motorolie en rijden maar. Voor zover ik weet kan het in alle motoren:

http://www.wynns.nl/04324799a20c6f907/0 ... 973b8.html

Mocht dit spul z'n werk doen, dus de tik is weg, gebruik daarna dan een engine flush.
Dat gooi je bij de olie, je laat de motor 5 minuten draaien met dit spul (niet rijden!). Daarna de olie aftappen, die zwart is en dun als water, en dan nieuwe olie in het blok en gaan. Dan heb je weer een schoon blok van binnen en verse olie. Uiteraard gelijk het oliefilter verwisselen.

alfa146ts

vr nov 23, 2007 09:40

Okee dan , thanks voor de info!! Ik heb niet echt een tik in men blok maar volgens mij kan het geen kwaad om het zaakje eens te reinigen.Aangezien de klok op bijna 240.000 staat gaat ik dit maar eens even doen.

Groeten Sebastiaan :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”