don515jz
Full Member
Full Member

RVS uitlaat

zo apr 17, 2005 17:33

De uitlaat van m'n Zagato zit er nu zo'n 10 jaar onder en is langzaam aan vervanging toe en ik heb m'n oog laten vallen op dit systeem van Alfaholics
Afbeelding

Ik heb er altijd al een RVS systeem met een spagetti spruitstuk onder willen hebben en nu is daar de tijd voor. Ik weet dat RVS niet goedkoop is ca. 550 pond ex. btw maar ik ben toch niet van plan om de Zagato te verkopen dus ik zie het als een inverstering in de toekomst en heb ik nog iets om te poetsen.

Echter ik hoor (lees) op diverse sites allemaal horror verhalen over de grote hoeveelheid warmte die zo'n spruitstuk produceert met smeltende kilometertellerkabels en kokende remvloeistof tot gevolg dat ik er toch aan ga twijfelen of ik er wel aan moet beginnen.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Egbertone
Guru
Guru

RE: RVS uitlaat

zo apr 17, 2005 17:40

Quote van de site van EPS:

RVS kan zijn hitte niet kwijt.
Hier moet even een stukje technische toelichting bij. RVS houd de warmte (veel beter dan ijzer) vast binnen de uitlaatpijp, kat of demper. Daarom is dit soort materiaal ideaal voor bepaalde toepassingen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor een uitlaatvoorpijp en een katalysator. Deze kunnen het beste al van RVS worden gemaakt om de warmte er in te houden. Een kat werkt namelijk pas optimaal als hij lekker warm (heet!) is. In de kat gaan de uitlaatgassen een reactie aan waardoor het stuk uitlaat daarachter extra heet wordt. Ook hier is RVS weer het aangewezen materiaal omdat de uitlaat anders teveel hitte naar de bodem en de omgeving zou afgeven (en RVS dit tegen gaat).
Een high-performancewagen oftewel een raceauto moet een zo optimaal mogelijke uitlaatgassenafvoer hebben voor de beste prestaties. Doordat in een RVS uitlaat het gasmengsel maar weinig afkoelt op zijn weg naar buiten kan van voor naar achteren dezelfde (grote!) pijpdiameter worden gebruikt. Waarom? Wel, ook in een uitlaat bestaat een optimale stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Zouden deze gassen afkoelen op hun weg naar achteren dan wordt het volume van deze gassen kleiner. Zodoende zouden er dan steeds kleinere pijpdiameters gebruikt moeten worden om de gassen weer de optimale stroomsnelheid te geven. Uiteraard geven deze kleinere pijpdiameters meer stromingsweerstand, dus een slechtere ademhaling en prestaties.
In de motorruimte is het erg belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrij komt. Zo veel te koeler de aanzuigtemperatuur, zoveel te meer kan de motor presteren. Ook verplicht warme voeten van de chauffeur moet in de zomer zoveel mogelijk worden voorkomen. Twee opties, of een ijzeren spruitstuk met bandage (wat dan extra snel roest) of gewoon RVS.

Bron: www.uitlaten.com

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: RVS uitlaat

zo apr 17, 2005 21:01

RVS is een goede keuze, maar bij je spruitstuk moet je uitkijken, het laat idd vrij veel warmte de motorruimte in..

Voor de rest, super, de klank wordt er iets scherper door, je hebt er praktisch geen omkijken meer naar.. :P

Bert (EPS-powered :lol: )

Terug naar “Algemene Technische vragen”