Quote van de site van EPS:
RVS kan zijn hitte niet kwijt.
Hier moet even een stukje technische toelichting bij. RVS houd de warmte (veel beter dan ijzer) vast binnen de uitlaatpijp, kat of demper. Daarom is dit soort materiaal ideaal voor bepaalde toepassingen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor een uitlaatvoorpijp en een katalysator. Deze kunnen het beste al van RVS worden gemaakt om de warmte er in te houden. Een kat werkt namelijk pas optimaal als hij lekker warm (heet!) is. In de kat gaan de uitlaatgassen een reactie aan waardoor het stuk uitlaat daarachter extra heet wordt. Ook hier is RVS weer het aangewezen materiaal omdat de uitlaat anders teveel hitte naar de bodem en de omgeving zou afgeven (en RVS dit tegen gaat).
Een high-performancewagen oftewel een raceauto moet een zo optimaal mogelijke uitlaatgassenafvoer hebben voor de beste prestaties. Doordat in een RVS uitlaat het gasmengsel maar weinig afkoelt op zijn weg naar buiten kan van voor naar achteren dezelfde (grote!) pijpdiameter worden gebruikt. Waarom? Wel, ook in een uitlaat bestaat een optimale stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Zouden deze gassen afkoelen op hun weg naar achteren dan wordt het volume van deze gassen kleiner. Zodoende zouden er dan steeds kleinere pijpdiameters gebruikt moeten worden om de gassen weer de optimale stroomsnelheid te geven. Uiteraard geven deze kleinere pijpdiameters meer stromingsweerstand, dus een slechtere ademhaling en prestaties.
In de motorruimte is het erg belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrij komt. Zo veel te koeler de aanzuigtemperatuur, zoveel te meer kan de motor presteren. Ook verplicht warme voeten van de chauffeur moet in de zomer zoveel mogelijk worden voorkomen. Twee opties, of een ijzeren spruitstuk met bandage (wat dan extra snel roest) of gewoon RVS.
Bron: www.uitlaten.com