Pagina 1 van 2

lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.8IE)

Geplaatst: zo jan 13, 2008 17:35
door Bertoontje
Hoi Forumleden....

Ik heb twee probleempjes met mijn motor (Alfa75 1.8 IE).
1) schuim in koelwater reservoire, en niveau zakt langzaam.
2) tikgeluid bij koude een koude motor

ad1)
uitgezocht:
a) schuim in koelwaterreservoire
b) geen geknetter als ik aan de peilstok een vlammetje houd
c) geen geborrel in koelwaterreservoire
d) olieniveau stijgt niet

Mijn conclusie: lekke koppakking of gescheurde kop..?! Ik weet echter niet of bij dit type een gescheurde kop vaker voorkomt (het is een 1.8 IE uit 1991)

Oplossing: nieuwe koppakking erin leggen? Echter heeft het ook zin om als eerste de kop bij te trekken en ff te kijken hoe het gaat...of is dat uit den boze?!

ad2)
Uitgezocht:
a) metaal op verschillende plaatsen op motor gezet en geluisterd:
-nokkenassen klinken als een naaimachine...lijken dus niet de kleppen en/of klepspeling te zijn
-bij de verschillende cilinders lijkt geen geluid vandaan te komen
b) speling gechecked: (in: 0.40-0.45, uit: 0.50-0.55...lijkt iets te ruim maar niet ernstig...en eentje staat op 0.45-0.5)
c) als ik onder de motor sta lijkt het geluid harder te zijn (heb toen helaas niet kunnen luisteren met een metalen voorwerp)
d) als de motor warm is is het geluid weg cq. bijna niet aanwezig.
e) tijdens gas geven lijkt het geluid niet heftiger te worden....eerder verdwijnt het...maar dat laatste kan ook komen doordat het tikgeluid wordt overstemd

voorlopige conclusie: Kantelende zuiger lijkt uitgesloten daar het geluid niet op die plek aanwezig is. Dus ik zit meer aan een drijfstanglager, krukaslager of hoofdlager te denken

Mijn vraagjes zijn de volgende:
1) Zijn jullie het eens met mijn conclusies...wat kan ik nog meer doen om meer zekerheid te krijgen over beide probleempjes?
2) Ik heb waarschijnlijk niet de tijd om voor juli/aug de motor uit de 75 te tillen. Dus ik wilde komende maand alleen de koppakking gaan vervangen en ergens in juli/aug pas de lagers aan te pakken. Is dat wijs of zou het een met het ander te maken kunnen hebben? (waarschijnlijk zal ik in juli/aug een km of 3000 verder zijn)
3) Als de koppakking wordt vernieuwd moet je dan ALTIJD de kop laten vlakken?
4) Kan ik proberen om de kop nog een keer na te trekken of is at uit den boze?

Misschien belangrijk om te weten: de motor heb ik 7 a 8 jaar geleden totaal laten reviseren, een km of 75000 terug. Alles is vernieuwd, tevens is de krukas vervangen door een beter exemplaar. Ik vind het absurd dat dus al een koppakking doorslaat en wellicht een lager vreemd gaat doen...maar oke...wat moet je na 7 jaar beginnen he :(
Kop is na de revisie overigens nog een keer nagetrokken!

Graag jullie reacties

Ik ben benieuwd!

Groeten, Bertoontje

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: zo jan 13, 2008 17:36
door Bertoontje
Tjemig....... :shock: is nogal een aardig lapje tekst geworden... sorry...maar wilde zoveel mogelijk info verschaffen....

EDIT: ff het geluid opgenomen... eerst zonder gas...even op toeren en dan weer gas los. In dat laatste deel hoor je wellicht het beste wat ik bedoel.

http://www.freewebs.com/alfabertone/sca ... msound.mp3

Hoop dat dat zo werkt...anders wordt het rechter muisknop en het geluid even lokaal opslaan.... en afspelen...

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: ma jan 14, 2008 21:35
door Bertoontje
up....

of ben ik nu te ongeduldig :oops:

;)

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: ma jan 14, 2008 21:44
door Maxtor
Tikkende injectoren?

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 09:58
door Bertoontje
Kunnen injectoren een dergelijk geluid produceren? Ik kan eens aan de gang gaan met injectorreiniger eens kijken of dat iets uitmaakt. Is wellicht het proberen waard!

Thanks voor je reactie

Zijn er nog andere die weten:
-of het verstandig is om de kop iets extra na te trekken bij een lek...of is dat uit den boze?
-bij vervangen van koppakking is het dan noodzakelijk om de kop te laten vlakken?

-als iemand het geluid herkend...ik ben een en al oor!

Alvast bedankt!

Ciao!

Re: RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 7

Geplaatst: di jan 15, 2008 10:05
door Michel
Kunnen injectoren een dergelijk geluid produceren? Ik kan eens aan de gang gaan met injectorreiniger eens kijken of dat iets uitmaakt. Is wellicht het proberen waard!
Tikken altijd, is geen defect of probleem. Maar als dat geluid er eerst niet was, zijn ze dat niet, vrees ik (heb nie tkunnen luisteren, zit op werk)
Zijn er nog andere die weten:
-of het verstandig is om de kop iets extra na te trekken bij een lek...of is dat uit den boze?
-bij vervangen van koppakking is het dan noodzakelijk om de kop te laten vlakken?

-als iemand het geluid herkend...ik ben een en al oor!

Alvast bedankt!

Ciao!
Niet vlakken, controleren op rechtheid, alhoewel, als je motor niet te warm is gelopen, is er zeker geen probleem.
Natrekken is alleen goed voor ouwe opel diesels :lol:
Maar: EERST VERGEWISSEN van koppakkingsproblemen. Ik lees niets over de uitlaat ? Je verliest koelvloeistof, maar da's al ? Zou ie door "kunnen" zijn tussen koelkanaal en cilinder, maar dan ga je koelvloeistof opstoken en dat merk je wel

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 10:17
door Bertoontje
uitlaat en koppakkingsproblemen? kan je ff niet volgen..

ow wacht je doelt op rook ed neem ik... :oops:
Nah als ik zo in de wagen zie...merk ik niets... wellicht eens kijken als de motor warm is.. is stationair voldoende?
Kan me wel herinneren dat ik een tijdje terug flink optrok en een witte doorzichtig wolkje achterliet, was al wat donker...en merkte het op in de lampen van mijn achtervolger ;) maar dacht dat het stof was ...en is daarna nooit meer voorgekomen, heb het toen wel ff in de gaten gehouden...maar dus niets meer kunnen opmerken.
Het is overigens wel zo dat ik echt een schuimkraagje in het reservoire heb staan...dus zal er toch een lek moeten zijn op de koppakking...oliepeil stijgt niet, en geen geknetter bij een vlammetje aan de peilstok.

Heb eerder het idee dat er een lek zit tussen koelkanaal en oliekanaal.
Als er koelwater in de cilinder komt... dan kan ik me voorstellen dat je steeds van die witte damp achter je ziet. Dat is zeker niet het geval!

Het trekken van de motor is als gewoonlijk. Hier s dus geen wijziging in opgetreden. Het tikje is me overigens een jaartje geleden opgevallen. Heb niet het idee dat het erger geworden is. Misschien moet ik me daar helemaal geenzorgen over maken...totdat het echt lawaai gaat maken?!

Misschien dat het er niet toe doet...maar mijn co kan ruim voldoen aan de 0.5%-norm (zonder kat.). Dus slecht is de motor zeker niet! zou ook wel heel erg zijn na 75000km ...toch? nah wellicht dat dit helemaal los van een koppakking staat!

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 10:34
door Michel
Als hij koelvloeistof opstookt, is het echt geen pluimpje, maar een gordijn ! Even resumeren dus:

- je verliest koelvloeistof maar:

-ze komt niet in de olie terecht
-ze wordt niet opgestookt (concludeer ik uit je antwoord)

Waar blijft ze dan ? :arrow: ze lekt weg ! Schuim wijst op lucht in het systeem, eventueel ook dat kan wijzen op een lek ergens (je systeem is niet meer "gesloten" dan). Als er echt compressie wegsluipt naar je koelsysteem krijg je overdruk problemen (borrelen, leegstoken langs overloop)

Heb je alles al eens nagekeken op lekkage ? Radiator ? Slangen ? (en hopelijk niet het geval maar: kop)

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 10:42
door Bertoontje
Thanks! Heel duidelijk!!

Ik dacht altijd....schuim :arrow: lek op koppakking (daar zit ik dus fout zo te zien!)

Even over dat schuim: het zijn niet gewone luchtbelletjes maar een soort grijze drap die op het water en de zijkanten van het reservoire en dop hangt en voelt zeker vettig aan(!)....zou een fotootje hiervan helpen, om te kijken of we over hetzelfde spreken?

Ik zal in iedergeval eens het hele systeem nog een keer goed nachecken, misschien heb ik de vorige keer iets over het hoofd gezien! Eens kijken of ik daar vanavond tijd voor kan maken!

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 10:51
door yuri 75 V6
Drab = olio :cry:

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 11:50
door Bertoontje
dus...Drab = Olio = Koppakking ...of ben ik nu weer te kort door de bocht?

ps:...er even vanuitgaand dat de kop niet gescheurd is...maar ik zou niet weten waarom... :roll:

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 13:17
door Alessandro
Het probleem met diagnose stellen via forum is dat verschillende mensen verschillende beelden kunnen heben bij hetzelfde verhaal.
Ik bedoel: jij zegt drap, maar misschien zie ik het als lichte vervuiling.............

Niet te snel ernstige conclusies trekken! (een koppakking gaat niet zomaar kapot) :wink:

Hoe is het eigenlijk gesteld met de bedrijfstemperatuur? Komt ie snel op temperatuur en belangrijker in dit geval, wordt ie niet te heet?!
Als de druk in het systeem te hoog zou worden bijvoorbeeld, kan er ook ergens een lek ontstaan bijvoorbeeld, zelfs in de kop. heb ik jaren terug zelf mogen ervaren. :(

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 13:19
door Bertoontje
heb je ook gelijk in denk ik!

Ik zal vanavond een fotootje posten.. gaan we dan verder ;)

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: di jan 15, 2008 13:44
door alfa 75&90 driver
Die van mij "gebruikt ook koelvloeistof alleen komt het in dit geval gewoon uit mijn radiator. :lol:

heb je die al eens na gekeken :?:

Bij kapotte koppakking krijg je mayonaise achtige drap in je koelvloeistofvaatje :?

succes & gr Stefan

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

Geplaatst: vr feb 08, 2008 19:49
door Bertoontje
Het is een tijdje geleden dat ik hier iets van me liet horen....maar na de carnaval hier in het zuiden heb ik de moed bij elkaar geraapt om de koppakking te vernieuwen...zo te zien was dat inderdaad nodig. kopping was op twee plaatsen gescheurd en de mayo lag ook tussen de cilinders in.

Maar phew....wat een werk is dat. Is de eerste keer dat ik de koppakking vernieuw en de motor dus aardig uit elkaar haal en weer werkend terug zet... :jumping: Had eigenlijk wel een takeltje nodig om de kop er makkelijk vanaf te pakken ...maar ach het is gelukt...phew!! Leuk om te doen voor een keer maar het moet niet te vaak gebeuren 8) Overigens de tik in de motor is opeens ook helemaal weg... :banana: De enige verklaring die ik er nu even voor heb is het goed op spanning zetten van de ketting. Heb wel meteen de olie vernieuwd ivm de lekkende koppakking...Maar die tik is dus zeker geen defect lager volgens mij ...en dat maakt me uiteraard weer blij :lol:

Overigens ik ben nu wel heel benieuwd wat een garage zich hiervoor zou vragen....Het materiaal is het geld niet +/- 30 eurie :D mijn schatting ....een eurootje of 800?!

Ciao!! en bedankt voor jullie reacties!!