Pagina 1 van 1

Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 13:41
door Tom VDW
Mijn 33 is overal proper opgekuist, buitenkant, binnenkant, zelfs de spatborden blinken als nieuw..het enige wat er nog hoeft te gebeuren is mijn motrocompartiment op te kuisen..nu ziet het redelijk vuil. Weet er iemandd e beste manier om dit zelf te doen? Zonder de motor er weliswaar uit te halen, wat zijn de details waar ik op moet letten..welke middelen gebruiken?

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 17:55
door giulia-tom
Als het flink aangekoekt is dan: kartonnen doos eronder (platgescheurd) dan kun je met remreiniger aan de gang. (is goedkoop)
Mooiste is als je perslucht erbij hebt (kun je het ook nog schoonblazen.

Tools: Harde hobbykwast en of (oude) tandenborstel. natuurlijk ook nog katoen/poetslappen.
Voor de glimmende finish is wd40 ook mooi (kunstof delen gaan er mooi van glimmen) Bovendien is het ook niet verkeerd - het is schoon en niet uitgedroogd. (met remreiniger wel)

Ben je klaar, dan de aansluitingen: één voor één de stekkers eraf - schoonmaken (wd40+perslucht) en één voor één weer terugplaatsen.

Zo'n klein compressortje met luchtpistool is - als je hem niet hebt - zo geleend of dan wel gekocht. Het is een goede hulp. Je kunt alles weer schoonblazen.

Succes en post een glimmende foto! 8)

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 17:59
door Tom VDW
Moet er niks afgedekt worden als ik het met water reinig (kan er nergens water inkomen waar het niet hoeft?) :)

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 18:52
door AlfaMilan
Een tijdje geleden toen ik men motortje wat heb opgepoetst wou ze daarna niet meer starten, water in de stekker van de ontstekingsunit. Als je hier even op let dan moet de rest wel goedkomen lijkt me. Verder heb ik zelf goede ervaringen met Dasty van de wibra, goede ontvetter.

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 18:53
door Tom VDW
Ais, niet te veel kosten aan gehad daardoor :( ?

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 20:52
door AlfaMilan
neehoor, even de fohn erop, accupooltjes eraf en de boel was weer in orde :D

Overigens had ik het luchtverdeelhuis er wel afgehaald, enerzijds om deze beter te kunnen poetsen, anderzijds om te kijken hoe de inlaatpoorten eruit zagen omdat er in het gasklephuis nogal een hoop zooi zat. Als je dit doet moet je natuurlijk wel zorgen dat je geen water of andere rommel in je inlaat krijgt.

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: ma jan 21, 2008 20:56
door Tom VDW
Algoed :), als ik eens tijd heb maak ik er werk van, het is zonde ho emensne soms hun motor verwarlozen, en wij kunnen ze dan oplappen :lol: ...

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 11:28
door giulia-tom
PERSLUCHT........HEREN!

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 13:37
door Tom VDW
Kan het geen kwaad dat er electrische draden nat worden, bijvoorbeeld aan de lichten voor?

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 18:10
door AlfaMilan
De motorruimte moet in principe tegen vocht bestendig zijn. Als het hard regent dan krijg je ook behoorlijke spray van onder. Nu hebben we het hier natuurlijk wel over een Italiaanse auto dus wil er nog wel eens iets misgaan daarmee. Als je last hebt met vocht kan je bezig gaan met siliconenspray of gewoon wd40. Ik had last van ontstekingproblemen met heel slecht weer maar dit was na het nodige sprayen verleden tijd.

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 18:23
door giulia-tom
En nu voor de 3e keer: Als een aansluiting nat wordt van water, perslucht om het vocht weg te blazen.....daarna loshalen, wd40 sprayen - en vast!

Lees nog goed de eerste posting van mij......kom je best ver mee!

ciao
Tom

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 18:28
door Performa
Toevallig vandaag aan de slag gegaan met "Ovenreiniger" en Siliconenspray voor achteraf kunstof te doen opblinken en beschermen. Kan altijd proberder zeker op plekken waar je niet aan kunt maar heb niets gedemonteert buiten hier en daar een slangetje losgetrokken.
Niet al te veel water gebruiken in de buurt van alternator en elektronische/elektrische injectie/onstekings spul. Maar alles is tot op een zekere hoogte wel spatwaterbestendig.
met warme motor is het het aangenaamst en sommigste vuil weekt dan wat los.
voor(toen ik mijn auto pas had)
Afbeelding
na(vandaag)
Afbeelding

Re: RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 18:51
door reijnaje
Moet er niks afgedekt worden als ik het met water reinig (kan er nergens water inkomen waar het niet hoeft?) :)
Lees nu de eerste post even door. Zie jij daar ergens "water" in genoemd worden? :roll:

Remmenreiniger en perslucht voor het schoonmaken, eventueel WD40 voor de nabehandeling.

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 19:09
door Tom VDW
Sorry ben niet van de rapste om iets door te hebben, mijn excuses, ben belg voor iets hé :lol:.

RE: Onderhoud motor 33

Geplaatst: di jan 22, 2008 19:11
door Tom VDW
Prachtig resultaat, zeker wel even werk... :D