Adrie Bertone

Versnellingbak 105

ma jan 21, 2008 21:20

Hallo,

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik de olie in mijn versnellingsbak kan peilen? Ik heb een GT 1300 junior uit 1972.
Ik heb wel eens gelezen op het forum dat je er een "stop " uit moet draaien en als de olie eruit loopt dan zit er genoeg in. Ik kan nog niet echt vinden om welke stop dit zou moeten gaan.
Laatst gewijzigd door Adrie Bertone op di jan 22, 2008 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bertone cosi
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Versnellingbak

ma jan 21, 2008 23:38

Op ongeveer halve hoogte vd bak zit er een vulplug. Als je auto horizontaal staat en je de plug losdraait, zou je een paar druppels eruit moeten zien lopen.

Komt er niets uit?

Tenzij je geen hekel hebt aan olie in je mouwen, kun je heel goed bijvullen via de bovenkant v.d. bak. Verwijder een evt. middenconsole en het harmonica rubber, haal de plaatjes van de bovenkant vd bak en giet de (warmgemaakte) olie erin.
Suc6!
Spider IV 2.0 1992

Venduto:
GTV 1750 '68 mai restaurata, da unico proprietario
Lancia Kappa Coupé 2.0T 20V
Lancia Kappa SW 2.0
Lancia Thesis 3.2 V6 Emblema
Lancia Kappa Coupé 2.4 LS

Adrie Bertone

RE: Versnellingbak

di jan 22, 2008 07:38

Bedankt,

Ik zal er eens onder kruipen en de plug op de halve hoogte eruit draaien.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Versnellingbak

di jan 22, 2008 10:36

Bedankt,

Ik zal er eens onder kruipen en de plug op de halve hoogte eruit draaien.
Er zullen niet direct druppels uit lopen, maar je kan evt. een klein inbus sleuteltje het gat in steken en haaks naar beneden houden, dan kan je aan het sleuteltje zien tot waar deze nat is van de olie en dus hoe ver onder de rand de olie staat.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Adrie Bertone

RE: Versnellingbak 105

di jan 22, 2008 21:27

Ben net onder bert vandaan, plug met geen mogelijkheid los te krijgen.

Gebruikersavatar
bertone cosi
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Versnellingbak 105

wo jan 23, 2008 21:07

Gaat wellicht beter als de bak (olie) goed warm is???
Spider IV 2.0 1992

Venduto:
GTV 1750 '68 mai restaurata, da unico proprietario
Lancia Kappa Coupé 2.0T 20V
Lancia Kappa SW 2.0
Lancia Thesis 3.2 V6 Emblema
Lancia Kappa Coupé 2.4 LS

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Versnellingbak 105

wo jan 23, 2008 23:24

tip:

bout in de maat van het inbusgat. Ik dacht een M8bout. Neem er een van een cm of 6. Draai daar heel strak moeren op. twee of drie, dat ze alle goed vast zitten. Steek er in. Je maakt van je inbus zeg maar een uitbus.
Dan een goede steek ring 13 (in dit geval), over de middelste moer.
klap op de sleutel met een hamer.
los!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Adrie Bertone

RE: Versnellingbak 105

do jan 24, 2008 09:31

Ik zal het eens proberen!

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: RE: Versnellingbak 105

do jan 24, 2008 12:54

tip:

bout in de maat van het inbusgat. Ik dacht een M8bout. Neem er een van een cm of 6. Draai daar heel strak moeren op. twee of drie, dat ze alle goed vast zitten. Steek er in. Je maakt van je inbus zeg maar een uitbus.
Dan een goede steek ring 13 (in dit geval), over de middelste moer.
klap op de sleutel met een hamer.
los!

Rik
Goede tip: Zo heb ik die plug ook losgekregen.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Adrie Bertone

RE: Versnellingbak 105

do jun 05, 2008 22:11

Is gelukt, alleen heb ik geen inbus. Ik kan gewoon met een ringsleutel 19 de stop eruit halen.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Versnellingbak 105

vr jun 06, 2008 12:59

Nog een tip: een inbussleutel 14mm (zo'n haak) van Beta kost bij de automaterialenzaak iets van 7 euro, heb je gelijk de juiste maat en is ook een stuk steviger. ;-)
Als je er niet genoeg kracht mee kunt zetten idd hamer, of verlengen. Verlengen kan met een passende pijp, maar ook met een grote ringsleutel (19 of 22 o.i.d.).
Ook een leuke: Met staande pedalen lukt het niet met een inbusdop, de HRC zit in de weg.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Versnellingbak 105

vr jun 06, 2008 15:35

Nog een tip: een inbussleutel 14mm (zo'n haak) van Beta kost bij de automaterialenzaak iets van 7 euro, heb je gelijk de juiste maat en is ook een stuk steviger. ;-)
Als je er niet genoeg kracht mee kunt zetten idd hamer, of verlengen. Verlengen kan met een passende pijp, maar ook met een grote ringsleutel (19 of 22 o.i.d.).
Ook een leuke: Met staande pedalen lukt het niet met een inbusdop, de HRC zit in de weg.
verlengen is bij mij altijd de laatste optie, je maakt dan de kracht te groot waardoor de kans groot is dat je iets sloopt (gereedschap of erger de bout). Met een hamer laat je de bout schrikken en is de kans groter dat hij in één stuk loskomt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Versnellingbak 105

vr jun 06, 2008 17:27

"Schrikken" is toch niet meer dan er kort durend een veel grotere kracht op zetten? Of dat nu beter is dan een lange sleutel kan ik niet zeggen, daarvoor heb ik niet voldoende ervaring. Bij mij persoonlijk is een hamer pakken juist een van de latere opties.

In het algemeen kun je gelijk hebben, maar in dit specifieke geval ga ik toch echt eerst voor verlengen (ik heb deze plug net vorige week zelf moeten lossen).
1) Een inbus sleutel 14 is gewoon te kort in verhouding tot de kracht die je er mee zou moeten kunnen leveren, een ringsleutel 13 is nog langer.
2) Als je een inbusdop op een 1/2" wringijzer zet ben je al langer dan extra sleutel op een inbus haaksleutel
3) De plaatsing van de plug is niet echt handig, dus kracht zetten lukt ook al niet zo goed op die haaksleutel.
4) Kom je bij een 105 met staande pedalen wel met een hamer op de sleutel zonder al te veel risico op je HRC te meppen?
5) Mijn auto stond niet hoog genoeg, dus echt lekker tikken was er niet bij geweest. ;-)

Maar dit alles is dus niet van toepassing voor Adrie, die heeft hangende pedalen en blijkbaar is het bij hem met een ring 19 te doen die ook gelijk een stuk langer is dan die inbus. En hij heeft hem ook al los. :-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”