PDAHazzard

sporing anders bij gas dan bij gas los

zo apr 24, 2005 14:39

Heren,

Ik heb net mijn Alfa 75, en het valt mij op dat op rechte stukken de auto licht naar rechts trekt, bij gas geven licht naar links en bij écht gas los wat sterker naar rechts.

Is dat het gevolg van de constructie van een 75, of is dit toch een kwestie van beter uitlijnen? Lijkt me iets van een camber en wielvlucht probleem...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: sporing anders bij gas dan bij gas los

zo apr 24, 2005 14:49

Kijk eens of de casterstand goed is. Meet het verschil in wielbasis eens links en rechts. Let op de ruimte tussen bumper enof wielkast links en rechts.
Heb je misschien velgen met een verkeerde ET waarde? Monteer anders het linkerwiel rechts en andersom. Maar dan moet er geen draairichting op de banden zitten natuurlijk. Anders moet je gewoon de uitlijning eens laten controleren. Dan weet je het zeker.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 18:20

leuk onderstellen

laat de wagen eerst een goed uitlijnen.

vlak speling op fusee en stuurkogels niet uit voor een afwijkend gedrag

dempers? ja dempers. is er een kapot of minder als de ander dan merk je zeer zeker verschil bij het remmen de kant die het slechtste is zorgt daar voor minder grip met als resultaat afwijking dus bij remmen afwijken naar links rechter demper slecht en viceversa. maar dit kan ook weer aan de remmen liggen zelfde verhaal. links meer remmen als rechts afwijking naar links.

begin bij het begin en laat eens goed uitlijnen en de wielen balanceren

check daarna bij verdere klachten de fusee en stuurkogels die zijn redelijke makkelijk en goedkoop te vervangen.

En daarna je dempers

camber kun je niet stellen bij een standaard 75 dus daar zou ik het niet gaan zoeken tenzij het een schade wagen is maar dat is uitgaan van het ergste. loop de diverse slijtage gevoelige onderdelen stap voor stap af en zie of en waar het verbetering geeft
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: sporing anders bij gas dan bij gas los

zo apr 24, 2005 18:38

Camber kun je niet stellen bij een standaard 75 dus daar zou ik het niet gaan zoeken tenzij het een schade wagen is maar dat is uitgaan van het ergste. loop de diverse slijtage gevoelige onderdelen stap voor stap af en zie of en waar het verbetering geeft
Camber kun je toch stellen dmv vulplaatjes tussen de bouten van de ophanging voor? Meer of minder plaatjes indien nodig.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 19:10

Oke idd dat kan, klopt, maar uitgaande van het beschreven wegliggingsprobleem zou ik het daar niet zoeken camber is in principe van toepassing op het bochtenwerk en dan pas effectief. die hooguit paar graden die je met extra ringetjes tussen die bouten kunt geven zullen geen significant resultaat op rechtuit rijden geven waarop zich het probleem als beschreven voordoet.

kwestie van niet te wijs maken met als gevolg door de bomen het bos niet meer zien en het probleem in de verkeerde hoek gaan zoeken.

:wink: :wink: dus!!!!! :wink: :wink:

camber 75 is niet te stellen :lol: :wink:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 19:18

Ik doelde ook meer in het algemeen met de opmerking van het camber stellen. :wink: Ik denk ook niet dat het probleem in deze topic in het camber gezocht moet worden. Een verkeerde casterstand zou wel kunnen volgens mij. Of slechte en verkeerd afgesleten banden.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 19:28

haha oke,

caster idd een vermoedelijke oorzaak maar meer van toepassing op stabiliteit rechtuit bij constante snelheid en minder significant bij optrekken & remmen waar sporing en demper een grotere rol spelen.

let wel ik ben me pas de afgelopen weken in onderstellen gaan verdiepen ivm de 147 challenge en het is een wetenschap an sich waarin niemand de wijsheid in pacht heeft is me opgevallen.

PDAHazzard

ma apr 25, 2005 10:26

Nou om het nog even specifieker te maken: De remmen zijn rondom gereviseerd en/of vernieuwd, dus hij remt met gelijke kracht aan beide kanten. De remmen zijn dan ook niet het probleem.

Het probleem doet zich echt alleen voor bij rechtuit (vind hem ook een beetje zoeken eerlijk gezegd...) en dat de auto dus bij afremmen op de motor wat meer naar rechts trekt en bij optrekken al zoekende naar links. Misschien dat dit de analyse voor jullie makkelijker maakt.

Het is niet zo ernstig dat het irriteert, maar ik vraag me gewoon af óf een Alfa 75 geheel van dit probleem kan worden verlost (en ik geloof dat dat inmiddels met een ja beantwoord kan worden) of dat het het gevolg is van de transaxiale constructie.

Ik ga de auto eerst ff uit laten lijnen. Dat vind ik een goed en plausibel advies. Er werd mij verteld dat dat al was gebeurd, maar dat kan ook wel eens niet helemaal de waarheid zijn.. :-)

Giulia555

ma apr 25, 2005 10:51

Heb net mijn GTV6 laten uitlijnenen en dat had nogal wat voeten in den aarde...Ten eerste moest er 70 KG gewicht per voorstoel in de auto. Daarna werd duidelijk dat bij simulatie van gas geven of remmen (neus omhoog/omlaag bewegen) de stand heel snel veranderd bij transaxle onderstel. Uiteindelijk helemaal goed gekomen maar niet even snel snel....

PDAHazzard

ma apr 25, 2005 10:57

Heb net mijn GTV6 laten uitlijnenen en dat had nogal wat voeten in den aarde...Ten eerste moest er 70 KG gewicht per voorstoel in de auto. Daarna werd duidelijk dat bij simulatie van gas geven of remmen (neus omhoog/omlaag bewegen) de stand heel snel veranderd bij transaxle onderstel. Uiteindelijk helemaal goed gekomen maar niet even snel snel....
Waar heb je dit laten doen? Ik ben niet zo'n kwikfit fan... ik ga liever naar een zaak waar ze er verstand van hebben. desnoods moet ik ff een stukkie sturen.

simp
Member
Member

ma apr 25, 2005 12:46

Zeer leuk om te lezen, m'n 75 moet ook nog uitgelijnd worden binnenkort. Ik neem aan dat aan de achteras weinig kan gebeuren, dus al het getune moet aan de voorwielen gebeuren.

Rob GTV6
Member
Member

ma apr 25, 2005 13:50

Ik heb het probleem ook gehad met de GTV6, ik had de watt stangen verkeerd om gemonteerd :oops: en dat is het zelfde resultaat wat jij beschrijft,maar ik weet niet of ze bij jou toevallig de stangen los hebben gehad.

Rob GTV6
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 20:27

Als hij zoekerig is dan is het een uitlijnprobleem. Ik gok erop dat de casterstanden niet goed staan. Een 75 moet gewoon zonder problemen rechtuit kunnen rijden. Doet die van mij ook.

PDAHazzard

ma apr 25, 2005 20:32

Ik heb het probleem ook gehad met de GTV6, ik had de watt stangen verkeerd om gemonteerd :oops: en dat is het zelfde resultaat wat jij beschrijft,maar ik weet niet of ze bij jou toevallig de stangen los hebben gehad.

Rob GTV6

De stangen zijn inderdaad los geweest: er is er zelfs één vervangen... Ik weet niet zeker of het één van de watt stangen is geweest. Weet niet eens watt dat zijn... Ken iemand ff uitleggen? plaatjes? tekeningen?

Thanks!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 20:35

Kijk,daar heb je het al. Rubbers vervangen zeker? Op naar de uitlijner dus.

Terug naar “Algemene Technische vragen”