Pagina 1 van 1

Olie

Geplaatst: ma feb 18, 2008 17:35
door G.Hoogeveen
Ik was vandaag even aan het kijken wanneer ik nieuwe olie moet hebben en ben er aan toe, nu zag ik dat aan mijn pijlstok een piepklein druppeltje bruine vloeistof hing.
Nu was ik even bij de garage langs gegaan om een afspraak te maken voor verversen en die keken even en zeiden dat het ``smuts`` was en dat kwam door korte afstanden rijden en daardoor beetje condens ontstaat in de motor de kleine afstanden kloppen wel vooral van de week veel snachts een ritje van ongv 3 km naar het werk toe voor storing en het was dus ook -3 tot -7 buiten dus laat in de motor zo goed mogelijk warm worden zonder veel gas te geven. Wanneer ik kwam voor de olie zei dit door middel van een motor reiniger wel redelijk weg konden krijgen en dan verversen en nieuw filter,
is hier iemand bekend mee of maak ik me voor niks een beetje druk?

RE: Olie

Geplaatst: ma feb 18, 2008 18:51
door Hylke
Wat jij bedoelt heet sludge en is een combinatie van olie met koelvloeistof.
Kan een gevolg zijn van veel kleine stukjes rijden waarbij de olie niet volledig op temperatuur komt.
Beste remedie is net even wat meer tijd nemen voor het rijden, ondanks de extra kilometers.
Een ommetje komend weekend kan ook uitkomst brengen.
Dan wel, zodra de auto ongeveer 20km gereden heeft, even wat hoger in de toeren rijden.

Is nog een veel leukere manier om er vanaf te komen ook :wink:

RE: Olie

Geplaatst: ma feb 18, 2008 19:46
door Dries106
Niet zo bezorgd het is gewoon een klein euveltje van de boxer motoren dus 33 en 145/146 vaker dan normaal olie verversen wil ook helpen een motor reiniger kan uitkomst brengen kort daarna olie verversen ongeveer met 5000 kilometer en dan ook het olie filter vernieuwen dan ben je waarschijnlijk de sludge wel kwijt.
Het klopt dat het met name komt door korte ritten (motor wordt niet warm)!
Een misverstand bij vele mensen is dat de auto warm is wanneer de koelvloeistof op temperatuur is!! dit is een misvatting het blok is pas op temp. als de olie op temp is (dus olie temp. meter is GEEN overbodige luxe in de auto).

RE: Olie

Geplaatst: ma feb 18, 2008 22:03
door Neelis
Heel toevallig heb ik van de week hetzelfde geconstateerd bij mijn 33 16V. Even een maatje van me gesproken, die is monteur. Idd niks aan de hand, zei hij, noemen ze slugde.
Keer olie verversen kan geen kwaad. Misschien een oil catch tank monteren, die kan zulke dampen opvangen en laten condenseren.

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 07:33
door G.Hoogeveen
dank jullie wel!!!
dan ben ik weer helemaal gerust gesteld en zal de ritten wat langer proberen te maken!!!

groeten en bedankt!

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 09:23
door Brul(tm)
Nieuwsgierig als ik was, hetzelfde geconstateerd :? Maakte me er al geen zorgen om, herkende het van mijn eerste 33.
Ik ga het lekker schoon maken en eens rustig op zoek naar een oil catch tankje, wie weet bied dit verlichting.

Groetjes,
Marc

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 09:54
door Alessandro
Ik kocht jaren terug mijn 33, die toen veel voor korte afstanden gebruikt was. Ook veel smurrie in de vulpijp dus.
Hoewel ik wel lange afstande reed (43km enkele reis) ging de smurrie niet echt weg. Schoonmaken tot waar dat lukt hielp wel, maar niet alles.
Pas toen ik een week lang iedere avond met 160 km/u naar een klusproject reed was het echt weg. :blue_cool:

Echt kwaad kan het niet, zolang de oliepomp maar echte olie blijft aanzuigen. :wink:

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 10:08
door giulia-tom
Staan hier nu bij AlfaCentro 5 33's waarvan de 16v's het meest sludgevorming vertonen. Eea heeft te maken met de constructie van de oliepijp - wanneer deze bijvoorbeeld bovenop een cylinderkop zou zitten had je de last niet.
De vorming van sludge gaat daarom ook niet zo 1-2-3 weg. Het zit ook alleen daar op het hogere deel waar condensvorming de olie plaagt. Meestal is het een beetje.

Spoelen heeft geen zin. Rijden op langere afstanden wel. Hou je oliepeil gewoon goed in de gaten (losstaand van sludgevorming of niet)
Mocht het je irriteren dan kun je het weghalen en bijvullen en kijken hoelang het duurt voordat het er weer zit.
Een goede thermostaat maakt ook dat de motor EERDER op temperatuur komt - zuiniger verbruik en minder sludgevorming...
Dus hoe goed en snel is ie op bedrijfstemperatuur?

Langere ritten zijn voor iedere auto fijner als korte - maar om er nu dikke kilometers voor te rijden......Gewoon 1x per week lekker uitlaten gecombineerd met het bezoek aan iets of iemand wat je toch als moest doen - of een Alfaclub evenment.... :wink:

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 18:08
door G.Hoogeveen
Ok dan nou vandaag nieuwe olie erop gekregen was er wel aan toe en dan zal ik eens jullie adviesen op gaan volgen en eens een fijne rit maken dat gebeurd wel eens vaker al maar zal er meer op gaan letten! Het zit iid ook alleen maar in het pijpje naar de olievuldop en een klein drupje aan de pijlstok maar die was weg met het verversen van de olie!

Ik snap nu het hoe en waarom die aanslag erin zit en maak me niet meer druk! Het is dus wel een bekend verschijnsel met deze dingen, zelf ben ik monteur in de landbouwmechanisatie en ook chauffeur maar daar was ik zoiets nog niet tegen gekomen dus ik had zoiets van nou laat ik het eens vragen hierzo!

Zal hem eens lekker uitlaten wanneer het weekend is, en hopen op mooi weer, want dat maakt een rit in een alfa toch nog mooier!

Bedankt en tot spreeks!

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 22:14
door Jarno 1.3S
condensvorming in de motor door het koelwater, Alfa33Q0??
Hoop dat de meeste mensen hier toch geen last van hebben..
De condens wordt veroorzaakt door de waterdamp die onstaat bij de verbranding, en langs de zuiger af in het carter terecht komt en bij koude motor hier condenseert..

RE: Olie

Geplaatst: di feb 19, 2008 22:16
door Hylke
Weer wat geleerd :thumbs: