Pagina 1 van 1

technische documentatie

Geplaatst: do mar 06, 2008 18:01
door Huib
het is wel geen alfa maar toch: weet iemand waar ik aan technische documentatie voor een Lancia Ypsilon uit '99 kan komen?

m'n vriendin belde dat ze hem niet meer in de eerste en tweede versnelling kon krijgen, de derde lukte nog net. Aangezien het geen hydraulische koppeling is verdenk ik de drukgroep dus dat wordt sleutelen zaterdag. Dan is het toch wel handig om wat back up info te hebben, bv hoeveel olie er in de bak moeten e.d.

RE: technische documentatie

Geplaatst: do mar 06, 2008 18:34
door @lfa@lgra
Als je mij vertelt welke Fiat dezelfde bak heeft kan ik wel even op het werk kijken. Daar hebben we oa wel veel Fiat docu liggen.(Kluwer in NL talig)

RE: technische documentatie

Geplaatst: do mar 06, 2008 19:03
door KAS
Aanhaalmoment aftapplug versnellingsbak 18 Nm/°
Aanhaalmoment vulplug versnellingsbak 25 Nm/°
Viscositeit versnellingsbakolie SAE 75W EP SAE
MIL-L-2105 & API GL4
Vulhoeveelheid versnellingsbak 1.7 l
Vulhoeveelheid autom. transmissie 2.8 l
Viscositeit autom.transmissie-olie DEXRON II SAE
Bediening koppeling Mechanisch
Aanhaalmoment vliegwiel 44 Nm/°
Aanhaalmoment naafmoer/bout voor 240 Nm/°
Aanhaalmoment wielbout/moer 86 Nm/°

RE: technische documentatie

Geplaatst: do mar 06, 2008 21:38
door Huib
@ @alfa@lgra:
dat weet ik helaas ook niet

@ Kas:
Super daar kan ik wat mee! bedankt!

RE: technische documentatie

Geplaatst: do mar 06, 2008 22:00
door Ivo
He Huib,

Dat wordt sleutelen...

Check je meel. zit wat documentatie in.

RE: koppeling Lancia Ypsilon

Geplaatst: za mar 22, 2008 14:21
door Huib
het is wel geen Alfa maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

ik ben bezig om de koppeling te vervangen van de Y (1.2 16v, bj 1999). Ik denk dat het mogelijk is om alleen de bak zelf eraf te halen en om het vliegwielhuis met het differentieel te laten zitten. Hiervoor heb ik alle bouten los op eentje na (omcirkeld op de foto). Om deze los te maken moet het deksel van de bak af, maar daar is geen beweging in te krijgen (rood omlijnd op de foto)

Weet iemand het trucje om het bakdeksel eraf te halen? ik neem aan dat dit vrij gangbare versnellingsbakken zijn voor fiats uit deze periode. Of zie ik het verkeerd en moet toch het geheel eraf compleet met koppelingshuis en differentieel? Als dat het geval is heb ik nog ruzie met één bout van de achterste motorsteun, maar dat moet wel lukken denk ik.

[img] http://picasaweb.google.nl/Huib.Vreugde ... 9715634354 [ /img]

RE: technische documentatie

Geplaatst: za mar 22, 2008 16:00
door giuliettaevo
Ik denk dat je op de verkeerde weg bent... Als je alleen dat deel eraf haalt om je niet bij de koppeling vermoed ik. je moet waarschijnlijk echt de hele bak verwijderen om bij de koppeling te komen. Het gedeelte wat jij wilt laten zitten is als het ware de voorste deksel van de bak, hier steekt de priseas doorheen die in het vliegwiel steekt. In dit huis zit dus alleen een gat waar de priseas doorheen steekt, beetje klein om de koppeling doorheen te halen...

Kan het natuurlijk fout hebben maar meestal moet echt de gehele bak eraf.

Succes ermee!

Groeten Remco

RE: technische documentatie

Geplaatst: za mar 22, 2008 16:12
door giulia-tom
Hele bak eraf! :wink:

RE: technische documentatie

Geplaatst: zo mar 23, 2008 12:02
door Huib
ok dan weet ik wat me morgen te doen staat.

klopt het dat je bij deze bak een flens los moet maken om de aandrijfassen eruit te kunnen trekken? Ik heb deze klus vaker gedaan bij verschillende peugeots en daarbij trek je gewoon de as uit het differentieel, maar dat lijkt bij de Lancia niet te kunnen.

RE: technische documentatie

Geplaatst: zo mar 23, 2008 19:08
door ronald
Kijk eens even op http://www.lanciafora.nl daar zijn er meer met een Yppie. :wink:

RE: technische documentatie

Geplaatst: ma mar 24, 2008 11:07
door Huib
heeft iemand een tip om de aandrijfassen uit de bak te krijgen? Met de assen nog in de bak krijg ik hem er niet onder vandaan.

Aan de linkerkant (korte as) zit een flens. Daar zijn de bouten uit maar er is geen beweging in te krijgen. Op de andere as zit de aandrijving van de snelheidsmeter, die heb ik er ook uit.

RE: technische documentatie

Geplaatst: wo mar 26, 2008 19:34
door Huib
De hele bak is eraf geweest (compleet met aandrijfassen :!: ) en hij zit er ook weer op. Het druklager was compleet aan gort gedraaid en de drukgroep miste een paar vingers. Oorzaak en gevolg weet ik niet en boeit me ook niet echt, deze set zal de auto met gemak overleven denk ik (7 dkm per jaar...)

Bedankt voor de tips.