Pagina 1 van 2
Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 11:56
door Alfa_Japan
Mede Alfisten, sinds kort heb ik mijn eerste restauratieproject binnen. Het is meteen een echte uitdaging (Alfasud Giardinetta). Aangezien dit mijn eerste project gaat worden ben ik nogal groen
. Ik zou graag van de vele ervaren mensen hier op het forum wat advies willen vragen betreffende de carrosserie. Zoals bij een Sud gebruikelijk is zijn er behoorlijk wat carrosseriewerkzaamheden. Ik vroeg me af hoe de carrosserie goed kaal te krijgen. Beitsen is mogelijk, maar vrij prijzig en er kleven ook schijnbaar wat nadeeltjes aan. Zandstralen is ook mogelijk, maar schijnt door de warmte-ontwikkeling niet goed te zijn voor grote plaatoppervlakten. Die zouden dan krom trekken / vervormen.
Na het verwijderen van de lak/roest/bodycoating moet er het één en ander gelast gaan worden. Hoe houdt je de carrosserie beschermd in die tijd? Geen lak betekent meteen nieuwe roestvorming of niet? Alle tips/advies wordt gewardeerd
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 14:36
door martijn bertone 1969
met het laten beitsen of zandstralen heb ik geen ervaring ik heb mijn bertje zelf kaal gemaakt met zachte staalborsteltjes voor op een boormachine geeft een hoop stof maar werkt prima.
toen de auto bij mij kaal had kreeg ik er gelijk last van bladroest. ik heb de hele auto in de zinkspray gezet
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 14:45
door Alessandro
Bedenk wel, dat het sudplaatwerk erg dun is! Dus stralen is miscchien niet zo verstandig?
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 14:59
door Zaagauto
Ik schrok ook van de prijs van het beitsen...
Dacht nog... zal het aanvragen voor een klein autootje, dan schrik ik niet zo snel... dus de MG Midget... (is ECHT klein...).
Euro 1850 + BTW = Euro 2201.50...
Ze schrijven op de site dat de auto na het beitsen in een neutralisatie bad gaat maar iets tussen mijn oren zegt me dat als die beits tussen felsnaden etc zit... je daar over 10 jaar misschien wel eens de gevolgen van zou kunnen merken... Hoeft niet zo te zijn en misschien is het puur irrationeel... maar toch... prijs + dat irrationele weerhouden mij van het beitsen...
Stralen heeft idd als nadeel dat grote vlakken snel vervormen als de straler iets te ruig te werk gaat.
Heb ooit iets gelezen over het stralen met plastic chips... dat was dermate zacht dat inkt-gestempelde teksten onder de lak op de plaatwerkdelen behouden bleven... Vond ik wel bijzonder... echter... GEEN idee wie dat in NL doet...
Meteen na het stralen, beitsen, what-ever, in de 2K epoxy primer spuiten gaat vliegroest tegen en is er voor de las reparaties weer makkelijk af te slijpen.
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 17:02
door Alfa_Japan
Heren, alledrie bedankt voor de reaktie. Toch aardig van iedereen om een "groentje" vooruit te helpen. Als meerdere mensen een bijdrage kunnen leveren zijn ze van harte welkom
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 18:10
door giulia-tom
Gewoon beginnen aan de slechte delen....Uitslijpen en lassen. Zo hou je het overzichtelijk. Helemaal als je een groentje bent. Je wilt namelijk niet dat je kale koets strandt in de hoek met als noemer "hopenloos project". Dus beginnen van onderaf. - ruiten eruit etc...
Dus de basis weer hard maken alvorens over te gaan op de finish van de body. Schuren is dan mijn inziens de betere oplossing. Er zijn namelijk ook nog goede delen die minder aandacht behoeven - dus ook niet helemaal kaal hoeven.
Anyway: Succes!
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 18:16
door Neelis
Misschien is het een onwijze noob-opmerking, maar werkt simpele afbijt niet goed genoeg? Als je klaar bent met het spul, goed afspoelen en de auto droog wrijven en in een goed geventileerde ruimte zetten.
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 18:37
door giuliettaevo
de auto kan ook de oven in... valt alle lak en plamuur er zo vanaf. Laten ze bij mijn vader op het werk ook doen met oude Mercedessen. Verder is er met het stralen ook meer mogelijk vandaag de dag. ze kunnen bv ook met ijs
stralen, houdt de temperatuur een stuk lager. er zijn genoieg bedrijven die dit doen, google wijst ze wel aan waarschijnlijk. in klassieker bladen staan vaak ook adressen.
Eerst moet je voor jezelf beslissen wat je wilt doen,
- de auto zo snel mogelijk ( goedkoop )opknappen, alleen de slechte delen aanpakken dus en rijden.
- de auto helemaal aanpakken zodat je er langer plezier van hebt maar ook meer tijd en geld kwijt bent.
Restaureren is nooit goedkoop dat staat vast. De carrosserie is het belangrijkste deel van de auto. Als je de auto helemaal perfect wilt maken en er nog vele jaren plezier van wilt hebben kan ik je alleen maar aanraden om de gehele carrosserie blank te maken om zeker te zijn dat je van de roest afbent, vervolgens in de lasprimer laten zetten om er aan te kunnen werken zonder vliegroest problemen. laten verzinken is evt. ook nog een optie. Kost een hoop geld allemaal maar zorgt er wel voor dat er niet na een jaar of twee weer allemaal bloemkolen onder je lak zitten, of de naden openbarsten.
Ga eens langs bij een goed restauratiebedrijf ( liefst eentje dat ook gespecialiseerd is in dure oldtimers, daar wordt niet zo snel op bezuinigd..) en vraag wat zij met hun auto's doen.
Groeten Remco
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: ma mei 05, 2008 23:08
door AlfaTony
Gewoon met de hand borstelen. (gedraaid staal op een haakse slijper)
Kost wel wat tijd, maar je hebt wel eer van je werk (ik kan erover meepraten
)
Gr. Antonio
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 09:05
door martijn bertone 1969
zelf met afbeit aan de slag gaan zou ik persoonlijk niet doen ben er met mijn bertje toendertijd wel mee begonnen maar je komt niet goed door de plamuur lagen heen en het bijt snel in het staal en je bent een stuk langer bezig dan dat je hem borsteld
laten doen kost een hoop geld
het zelf doen kost een hoop tijd en rotzooi
het is wat je je zelf wil mocht je het zelf gaat schuren en of borstelen (staalborsteljes werkte bij mij het beste) moet je alleen wel oppassen dat je niet te hard op je schuur of boormachine duwt anders krijg je allemaal golven in je plaatwerk
dus eerst goed nadenken en navragen voor je begint
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 11:21
door Zaagauto
Ik ben nog steeds van mening dat je met borstelen en schuren de roest NIET uit de porien krijgt...
Oude laklaken krijg je er prima mee weg uiteraard maar zelfs oppervlakte-roest zit dieper dan het lijkt... borstelen en dan weer lakken is HET recept om over 5 jaar opnieuw te kunnen beginnen maar dan op grotere schaal....
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 13:05
door bertonejaap
Ik ben bezig met het restaureren van een bertone. heb de gehele bodem geborsteld met een roterende borstel op de flex. Dit gaad perfect, geeft wel een hoop rotzooi maar je krijgt hem heel mooi kaal. Oo de roest uit de porien krijg je eruit, daarna in de zinkspray zetten en eventueel kan je de naden uitstralen met een hand straalset op de compressor. kijk eventueel even op mijn website kun je zien dat ie perfect schoon wordt.
Suc6
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 17:43
door Alfa_Japan
@Bertonejaap, ik kijk graag even op je website, maar wat is de URL???
Re: RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 18:54
door Alessandro
@Bertonejaap, ik kijk graag even op je website, maar wat is de URL???
Klik op het knopje www onder Jaap's z'n bericht
RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??
Geplaatst: di mei 06, 2008 19:24
door Alfa_Japan
Tsja Allessandro, sommige mensen (waaronder ikzelf) blijven analoog