Pagina 1 van 3

Stotterende 75 TS > opgelost. Vraagje dakdragers

Geplaatst: di mei 06, 2008 16:14
door Ba
hallo,

De laatste tijd had ik al dat bij mijn 75, als ik veel gas gaf met veel toeren dat de motor ging stotteren. Bij verschillende RPM, meestal wel boven de 4000. De ene keer wel, de andere keer ook niet, ik had nog niet echt de tijd genomen om goed te kijken wat er mis kon zijn. De laaste tijd had ik er wel steeds meer last van. Eind vorige week even de verdelers losgemaakt een paar contacten schoongemaakt en erachter gekomen dat een verdeler niet helemaal meer fris is, maar niets opvallends.

Nu ging ik dit weekend s'ochtends naar Duitsland, toen had ik opeens dat ie regelmatig bij de 3000 toeren (bij 120 km/u) ging stotteren. Dit is tijdens de heenreis en de terugreis steeds erger geworden. Zo erg dat ie altijd tussen de 2900 en de 3800 toeren stottert, en dan weer boven de 4500. Tijdens dit stotteren viert de toerenteller feest... En komen er zwarte walmen uit de uitlaat :? Soms is het stotteren te verhelpen door wat te spelen met het gaspedaal.
En liep de motor aan het beging van de reis nog mooi stationair, tijdens begon ie al moeilijk stationiar te lopen (bijna afslaan, regelt weer bij, bijna afslaan etc.) Toen ik s'avonds thuiskwam sloeg de motor af bij het intrappen van de koppeling om af te remmen voor een drempel. Starten doet hij nog wel maar zonder gas erbij slaat hij direct weer af.

Ik denk zelf dat het probleem te wijten is aan de ontsteking, waardoor de toerenteller ook gek doet. Ik denk niet dat het aan de verdeler ligt, die volgens mij niet zo slecht. Evenals de buogiekabels die wel slijtagesporen hebben maar volgens mij dit niet kunnen veroorzaken. Het is ook pas in de laatste zeg 1000 km, het lijkt me sterk dat de kabels opeens zo hard versleten zijn. De stekkers naar de bobines zijn in orde, er is ook geen verschil als ik de toerentellerkabel loshaal. (volgens dittopic) De injectoren zijn overigens pas vervangen voor gereinigde en gecontroleerde injectoren, dit zal de oorzaak denk ik ook niet zijn. Misschien dat de bobines hun langste tijd hebben gehad, of dat ze niet goed geaard zijn? (Het gaat om een verbouwde Indy :wink: )

Herkent iemand dit en/of weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Barend

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 16:48
door ravado
ooit eens met een 75 1.8 op cabrs. gehad. Toendertijd bleek dat de bougiekabels massa maakten.
Als bij jou de bougiekabels slijtagesporen vertonen dan zou ik die maar eens vervangen...

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 21:28
door tahir
ba, ik heb hetzelfde met mijn alfa 146 gehad..

op benzine stotteren en soms weer heel fijn..na een hele tijd zo mee gereden te hebben omdat ik toch ma 500m ofzo op benzine rij en daarna op gas ging het 2 weken terug mis..ik wilde de auto starten maar hij startte ook moeilijk of niet en als hij startte kon je gas geven maar hij reageerde er niet op..

bij mij was het het brandstoffilter..kost je 17 euro en is zeer makkelijk te vervangen,ik zou eerst daarnaar kijken..

grt Tahir

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 21:49
door Knopjes
Heb dit ook eens gehad aan mijn 75TS. Een andere luchtmassameter bood uitkomst. De bougiekabels kunnen het inderdaad ook zijn, dus deze eerst eens controleren en doormeten. Vergeet ook niet de kabels die van de bobines naar de verdelerkappen lopen.

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 22:08
door yuri 75 V6
Toerenteller krijgt signaal van de bobine. Dat de toerenteller kuren krijgt tijdens het stotteren wijst dus inderdaad erg sterk richting ontsteking.

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 22:32
door Ba
ej,

Allereerst bedankt voor de reacties.

@ Tahir; de brandstoffilter heb ik iets meer dan 1000 km samen met nog wat brandstofslangen vervangen. Ik ga er, zoals Yuri zegt, er dan ook van uit dat het niet met de brandstoftoevoer te maken heeft, maar met de ontsteking.

Het vreemde vind ik alleen dat het de laatste 1000 km heel hard achteruit is gegaan, je zou zeggen dat electronica niet zo hard slijt...

Weet misschien iemand of het makkelijk is om de rotortjes die in de verdelerkap zitten makkelijk, en hoe, te vervangen zijn? Eentje vertoond wat slijtage samen met de verdelerkap die wat ingesleten is. De andere ziet er overigens nog goed uit. Ik was al van plan deze samen met de bougiekabels te vervangen. Ik weet alleen niet of het de oorzaak is van dit probleem, ik heb met deze kabels de eerste kleine 2000 km goed gereden (ik heb de auto ruim een half jaar, helaas nog minder dan 3000 km mee kunnen rijden > meer uren eraan geklust dan gereden :? ) Maarja daar is een Alfa voor zullen we maar zeggen :wink:

Enne... weet iemand of als de bougiekabels naar massa overslaan de toerenteller ook gaat 'dansen'? :banana:

Ik heb een filmpje als ik ermee over de Autobahn rijd, ik zal dat binnenkort op het internet zetten. Ik kon alleen of max 110 of 150-170 rijden :? Bij bepaalde toerengebieden doet ie het (nog) wel normaal. :-k

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 22:48
door yuri 75 V6
Wissel de bobine eens en/of maak alle contacten van de bobine goed schoon.

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 06, 2008 23:22
door bralfa
Mijn bescheiden mening.....

Rotors en verdelerkappen vernieuwen... Ik denk dat er eentje (meestal degene op de nokkenas) helemaal kaas is....

Re: RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: wo mei 07, 2008 09:50
door Ba
Mijn bescheiden mening.....

Rotors en verdelerkappen vernieuwen... Ik denk dat er eentje (meestal degene op de nokkenas) helemaal kaas is....
Hmmm... die ziet er juist nog goed uit, de ene op de zijkant van het blok is enigszins ingesleten. Maargoed, ik ga beide vervangen, dat stond toch nog op de lijst.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de rotor vervang met een nieuwe ZONDER compleet asje? (ivm kosten :wink: )

Enne... volgens dit topic is het (Bosch) nummer van de rotor zonder asje 1234332370
Volgens de catalogus van Bosch is die buiten Saab 900 16V alleen geschikt voor de 33 16V... Klopt het dat deze toch geschikt is voor de 75 TS?

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: wo mei 07, 2008 09:55
door alfaqv75
heb een TS gehad die met 1 compleet versleten rotorkap en 2 bougies die niet eens wat deden nog gewoon redelijk goed reed (na het wisselen van wat nieuwe onderdelen had ik wel ineens 20pk meer voor mijn gevoel) :wink:

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 17:12
door Ba
ej,

ik ben even bezig met de rotorkappen, en lijken de bougiekabels van beide rotorkappen niet met elkaar overeen te komen :shock:
Kan iemand bevestigen dat de ontstekingsvolgorde van de bougie's 1-3-4-2 is, en als cilinder 1 op het hoogste punt is (streepje krukaspoelie komt overeen met het stokje van de waterpomp) dat de eerste cilinder die moet ontsteken 1 is?

Het klinkt logisch, ik wil het even zeker weten...

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 18:21
door ravado
yep klopt helemaal wat je schrijft.

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 20:03
door Ba
hmmm...

ik heb nu 1 slechte rotorkap vervangen, de rotors en de contacten schoongemaakt, alle bougiekabels 3 keer nagekeken, de bougies vonken ze zien er ook goed uit...

Maar nou slaat ie helemaal niet meer aan... :(

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 23:44
door Ba
een updatetje;

ik heb op aanraden van Speeder de bougiekabels op de rotorkappen met 180 gr. gedraaid (1-3-4-2 werd 4-2-1-3) Nu start ie wel, maar slaat steeds na een paar seconden weer af... Het stotteren bij de 3000 toeren heb ik nog niet kunnen proberen.

RE: Stotterende 75 TS

Geplaatst: di mei 13, 2008 22:43
door Ba
Het probleem is helaas nog niet opgelost :(

Starten gaat alleen met gas erbij geven, stationair slaat ie direct af (bij indrukken van de koppeling dus ook :? ) zonder gas erbij.
Bij constant rijden tussen de 2000-2500 toeren stottert stottert ie soms, dit is dan weer te verhelpen door vol gas te geven.
Echter meer dan 2800 toeren maken gaat niet, ook niet zonder belasting...

De auto start ook niet als een van de twee bobines afgekoppeld is.

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik kom er niet meer uit :(