Stotterende 75 TS > opgelost. Vraagje dakdragers
Geplaatst: di mei 06, 2008 16:14
hallo,
De laatste tijd had ik al dat bij mijn 75, als ik veel gas gaf met veel toeren dat de motor ging stotteren. Bij verschillende RPM, meestal wel boven de 4000. De ene keer wel, de andere keer ook niet, ik had nog niet echt de tijd genomen om goed te kijken wat er mis kon zijn. De laaste tijd had ik er wel steeds meer last van. Eind vorige week even de verdelers losgemaakt een paar contacten schoongemaakt en erachter gekomen dat een verdeler niet helemaal meer fris is, maar niets opvallends.
Nu ging ik dit weekend s'ochtends naar Duitsland, toen had ik opeens dat ie regelmatig bij de 3000 toeren (bij 120 km/u) ging stotteren. Dit is tijdens de heenreis en de terugreis steeds erger geworden. Zo erg dat ie altijd tussen de 2900 en de 3800 toeren stottert, en dan weer boven de 4500. Tijdens dit stotteren viert de toerenteller feest... En komen er zwarte walmen uit de uitlaat Soms is het stotteren te verhelpen door wat te spelen met het gaspedaal.
En liep de motor aan het beging van de reis nog mooi stationair, tijdens begon ie al moeilijk stationiar te lopen (bijna afslaan, regelt weer bij, bijna afslaan etc.) Toen ik s'avonds thuiskwam sloeg de motor af bij het intrappen van de koppeling om af te remmen voor een drempel. Starten doet hij nog wel maar zonder gas erbij slaat hij direct weer af.
Ik denk zelf dat het probleem te wijten is aan de ontsteking, waardoor de toerenteller ook gek doet. Ik denk niet dat het aan de verdeler ligt, die volgens mij niet zo slecht. Evenals de buogiekabels die wel slijtagesporen hebben maar volgens mij dit niet kunnen veroorzaken. Het is ook pas in de laatste zeg 1000 km, het lijkt me sterk dat de kabels opeens zo hard versleten zijn. De stekkers naar de bobines zijn in orde, er is ook geen verschil als ik de toerentellerkabel loshaal. (volgens dittopic) De injectoren zijn overigens pas vervangen voor gereinigde en gecontroleerde injectoren, dit zal de oorzaak denk ik ook niet zijn. Misschien dat de bobines hun langste tijd hebben gehad, of dat ze niet goed geaard zijn? (Het gaat om een verbouwde Indy )
Herkent iemand dit en/of weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Barend
De laatste tijd had ik al dat bij mijn 75, als ik veel gas gaf met veel toeren dat de motor ging stotteren. Bij verschillende RPM, meestal wel boven de 4000. De ene keer wel, de andere keer ook niet, ik had nog niet echt de tijd genomen om goed te kijken wat er mis kon zijn. De laaste tijd had ik er wel steeds meer last van. Eind vorige week even de verdelers losgemaakt een paar contacten schoongemaakt en erachter gekomen dat een verdeler niet helemaal meer fris is, maar niets opvallends.
Nu ging ik dit weekend s'ochtends naar Duitsland, toen had ik opeens dat ie regelmatig bij de 3000 toeren (bij 120 km/u) ging stotteren. Dit is tijdens de heenreis en de terugreis steeds erger geworden. Zo erg dat ie altijd tussen de 2900 en de 3800 toeren stottert, en dan weer boven de 4500. Tijdens dit stotteren viert de toerenteller feest... En komen er zwarte walmen uit de uitlaat Soms is het stotteren te verhelpen door wat te spelen met het gaspedaal.
En liep de motor aan het beging van de reis nog mooi stationair, tijdens begon ie al moeilijk stationiar te lopen (bijna afslaan, regelt weer bij, bijna afslaan etc.) Toen ik s'avonds thuiskwam sloeg de motor af bij het intrappen van de koppeling om af te remmen voor een drempel. Starten doet hij nog wel maar zonder gas erbij slaat hij direct weer af.
Ik denk zelf dat het probleem te wijten is aan de ontsteking, waardoor de toerenteller ook gek doet. Ik denk niet dat het aan de verdeler ligt, die volgens mij niet zo slecht. Evenals de buogiekabels die wel slijtagesporen hebben maar volgens mij dit niet kunnen veroorzaken. Het is ook pas in de laatste zeg 1000 km, het lijkt me sterk dat de kabels opeens zo hard versleten zijn. De stekkers naar de bobines zijn in orde, er is ook geen verschil als ik de toerentellerkabel loshaal. (volgens dittopic) De injectoren zijn overigens pas vervangen voor gereinigde en gecontroleerde injectoren, dit zal de oorzaak denk ik ook niet zijn. Misschien dat de bobines hun langste tijd hebben gehad, of dat ze niet goed geaard zijn? (Het gaat om een verbouwde Indy )
Herkent iemand dit en/of weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Barend